Volvo bude na Slovensku vyrábať autá revolučným spôsobom. Využije techniku, ktorú priniesla Tesla
Na verejnosť sa dostáva stále viac a viac detailov o novej továrni automobilky Volvo, ktorá vyrastie na východe Slovenska už v roku 2026. Ako upozornil portál InsideEVs, na výrobu karosérií využije automobilka takzvaný megacasting, teda odlievanie celých jej častí.
Fabrika Volva na východe Slovenska bude v mnohých smeroch revolučná. Už pri ohlásení samotnej fabriky spoločnosť informovala, že továreň bude plne uhlíkovo neutrálna a žiadny spaľovák v nej nikdy nezmontujú.
Neďaleko Košíc sa tak budú vyrábať iba elektromobily. Tie budú stáť na nástupcovi najmodernejšej platformy SPA2, ktorá debutuje až budúci rok s príchodom elektrického nástupcu Volvo XC90, respektíve jeho koncernovej dvojičky Polestar 3.
Výroba na štýl Tesly
Šéf výroby automobilky Volvo, Geert Bruyneel, pre portál Autonews prezradil, že slovenská fabrika bude vyrábať elektromobily na úplne novej platforme, ktorá bude nástupcom SPA2.
Podľa Bruyneela pôjde o najpokročilejšiu platformu, s akou kedy automobilka pracovala. Vyvíjať ju má práve švédska spoločnosť, no po jej dokončení ju bude zdieľať s koncernovými automobilkami Polestar, Geely, Lynk a Lotus.
Tou najzásadnejšou informáciou je však spôsob výroby veľkých hliníkových dielov, ktoré bude automobilka „odlievať“ podobne, ako to robí Tesla, prezradil šéf priemyselnej stratégie Erik Severinson.
Lacnejšie a výrazne rýchlejšie
Takzvaný megacasting výrazne znižuje počet úkonov pri zostavovaní karosérie a tým sa skracuje čas potrebný na výrobu auta.
Tým, že Volvo buduje novú fabriku prakticky od základu, môže spoločnosť postaviť tú najefektívnejšiu výrobnú linku s najmodernejšími technológiami a postupmi, uviedol Bruyneel.
Časom sa môže celý závod rozšíriť
Na otázky, či v budúcnosti pribudne aj linka na výrobu elektromotorov a batérií, odpovedal Bruyneel veľmi neutrálne. Priestor na to údajne majú, takže v prípade potreby by výrobný závod vedeli rozšíriť.
Vedenie automobilky zatiaľ neprezradilo, aké modely sa u nás budú vyrábať, no očakáva sa, že ako prvý by mohol zo slovenskej linky schádzať elektrický nástupca populárneho modelu XC60.
Od Slovenska dostanú najštedrejšiu dotáciu v histórii
Ak bude automobilke Volvo poskytnutá vládou schválená štátna pomoc vo výške 267 mil. eur, pôjde v absolútnej hodnote o najvyššie schválenú podporu v histórii Slovenska. Pre agentúru SITA to potvrdilo Ministerstvo hospodárstva SR.
„K vládou schválenej sume sa ešte musí vyjadriť Európska komisia,“ dodal rezort. Kabinet schválil poskytnutie stimulu na rokovaní, ktoré sa konalo v ten istý deň, ako bola investícia na východnom Slovensku v sume približne 1,2 mld. eur, ohlásená.
Automobilky slovenské vlády podporujú pravidelne
Zoznamu subjektov, ktorým bola na Slovensku poskytnutá regionálna investičná pomoc, pritom dominujú automobilky. V ani jednom prípade však doterajšia pomoc neprekročila 180 mil. eur.
K tejto sume sa blíži žilinská Kia, trnavskú automobilku podporil štát 166 mil. eur a takmer 130 mil. eur získal nitriansky Jaguar Land Rover. Ako však upozorňuje ministerstvo hospodárstva, pomoc pre Volvo je veľmi ťažké porovnávať so stimulom, ktorý bol ako v prípade automobilky Kia schválený v roku 2004, teda takmer pred 19 rokmi.
Automobilka Volvo potvrdila výstavbu nového závodu na východe Slovenska koncom minulého týždňa. Do roku 2026 chce u nás preinvestovať okolo 1,2 mld. eur a priamo vytvoriť 3 300 pracovných miest. Produkovať bude elektrické automobily. Štart výstavby je plánovaný na rok 2023. Sériová výroba ďalšej generácie čisto elektrických automobilov Volvo Cars by mala byť realitou v roku 2026. Závod je plánovaný na produkciu do 250 000 vozidiel ročne.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Európska únia čelí rekordným dlhom: Nové dáta ukázali, kto sa ocitol v prvej desiatke najzadlženejších štátov (REBRÍČEK)
Nespavosť devastuje telo aj myseľ, varujú odborníci. Vedci odhalili desivú pravdu o nedostatku spánku
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP