Volkswagen Group spravil významný krok smerom k samostatnosti vo vývoji batérií. Na autosalóne v Mníchove odhalil prvý vlastný batériový článok Unified Cell aj prvé testovacie vozidlo so solid-state batériou od partnera QuantumScape. Automobilka tak potvrdila ambície nielen vyrábať elektromobily, ale aj kľúčové technológie, ktoré rozhodujú o ich cene, dojazde a konkurencieschopnosti.

Unified Cell ako nový základ elektromobility

Vývoj unifikovaného článku má na starosti dcérska spoločnosť PowerCo. Ide o prizmatický článok, ktorý sa stane globálnou technologickou platformou pre celý koncern – od dostupných modelov Volkswagen či Škoda až po prémiové značky Porsche a Audi. Do roku 2030 má poháňať až 80 % všetkých elektromobilov VW Group.

Unified Cell PowerCo
Volkswagen Group

Výhoda spočíva v štandardizácii a možnosti použiť rôzne chemické zloženia – od NMC a LFP až po sodíkovo-iónové články či solid-state technológiu. Prvé kusy sa začnú vyrábať v gigafactory v nemeckom Salzgitteri už na konci roka, neskôr pribudnú závody vo Valencii a v kanadskom St. Thomas.

Automobilka avizuje, že Unified Cell poskytne dojazd do 450 kilometrov (WLTP) a umožní nabitie z 10 na 80 % za menej ako 25 minút. V praxi sa objaví v pripravovaných modeloch VW ID. Polo, ID. Cross, Škode Epiq a Cupre Raval. Energetická hustota článku dosahuje 660 Wh/l, čo je približne o 10 % viac ako pri predchádzajúcich riešeniach.

Solid-state batéria vo vozidle Ducati

Ešte väčšiu pozornosť vzbudilo predstavenie prvého testovacieho vozidla so solid-state batériou. VW Group ju demonštroval v elektrickom motocykli Ducati V21L, ktorý dostal špeciálne vyvinutý akumulátor s lítium-kovovou anódou a keramickým separátorom. Technológia pochádza od amerického startupu QuantumScape, do ktorého VW dlhodobo investuje.

Volkswagen Solid State battery
Volkswagen Group

Solid-state batérie prinášajú vyššiu energetickú hustotu, bezpečnejšiu prevádzku, kratšie časy nabíjania a dlhšiu životnosť. Automobilka priznáva, že sériové nasadenie je ešte roky vzdialené, no do konca tohto desaťročia chce priniesť komerčné riešenie. Unified Cell je pritom navrhnutý tak, aby bol na túto technológiu pripravený.

Cesta k väčšej nezávislosti

Volkswagen zdôrazňuje, že vlastná batériová platforma je kľúčom k znižovaniu cien a k získaniu väčšej kontroly nad dodávateľským reťazcom. Doteraz dokázala na elektromobiloch zarábať prakticky len Tesla, ostatní výrobcovia zápasia s vysokými nákladmi na batérie. Práve unifikované články majú priniesť úspory z rozsahu a zabezpečiť, že európske automobilky dokážu konkurovať aj dotovaným čínskym značkám.

batérie EV Volkswagen
Volkswagen Group

Okrem automobilov sa články PowerCo objavia aj v stacionárnych úložiskách energie. Dcérska spoločnosť Elli už v decembri otvorí v Salzgitteri prvý systém s kapacitou 40 MWh, ktorý bude slúžiť na stabilizáciu siete a obchodovanie s energiou.

Volkswagen proti konkurencii

Nová batériová stratégia posúva Volkswagen medzi lídrov európskej elektromobility. Unified Cell a solid-state technológia od QuantumScape majú byť odpoveďou na tlak konkurencie. Ford či Rivian už ukázali podobné prístupy, General Motors stavil na platformu Ultium a čínski výrobcovia masívne investujú do vlastných článkov. Pre Volkswagen je to preto nevyhnutný krok, ak chce držať krok s Teslou a odolať tlaku Apple Music – pardon, Tidalom v hudbe, ale v elektromobilite práve čínskej konkurencii.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP