Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Kompaktných elektromobilov je na Slovenskom trhu ako šafránu. Automobilky paradoxne najprv na trh priniesli väčšie sedany či luxusné SUV, až neskôr prišli na rad kompaktnejšie crossovery či hatchbacky. VW je však jednou z mála výnimiek. Model ID.3 bol prvým plnohodnotným, avšak stále relatívne kompaktným elektromobilom značky. Teraz prišiel na rad ľahký facelift a my sme sa toto primárne mestské auto rozhodli otestovať tým najextrémnejším spôsobom – diaľkovým cestovaním.

Pozor, po technickej stránke však ID.3 nie je žiadnym mestským autíčkom s dojazdom sotva 200 km. Testovaná verzia Pro S disponovala batériou s poriadnou kapacitou 77 kWh, teda rovnako veľkou baterkou, akú má napríklad rodinné SUV Enyaq, ID.4 či ID.5, alebo Audi Q4 e-tron.

Automobilka však vypočula prosby zákazníkov a s faceliftom vylepšila prakticky všetko, čo si fanúšikovia ID.3 žiadali. Nový ID.3 sa vďaka tomu stal „univerzálnym kompaktom“, s ktorým ľahko prefrčíš hustou premávkou v meste a s ktorým sa vďaka veľkej batérii a skvelej aerodynamike nestratíš ani na diaľnici. Koniec koncov, facelift ID.3 so 77 kWh batériou je elektromobil s najvyšším dojazdom spomedzi ostatných modelov postavených na platforme MEB.

Konfigurácia testovaného modelu:

Ako si teda viedol pri našom teste, kedy sme za ho vystavili diaľkovému testu na trase dlhej takmer 1 000 km?

VW s najlepším pomerom cena/dojazd

Ak sa pozeráš po elektromobile s čo najlepším dojazdom, respektíve čo najlepšou spotrebou, do hľadáčika ti určite spadli elektromobily prémiových automobiliek, ktoré sa ale cenovo pohybujú nad rozpočtom väčšiny Slovákov.

Tie najlepšie kúsky majú diaľničný dojazd cez 400 km, niektoré dokonca aj cez 500 km na jedno nabitie. Cenovo dostupnejšie elektromobily, napríklad aj tie postavené na platforme MEB, majú aj z našich skúseností z testov diaľničný dojazd okolo 350 km na jedno nabitie.

ID.3 je ale elektromobil s rovnakou batériou, akú majú elektrické SUV, no je menší, ľahší a aerodynamickejší. Kombinácia týchto troch faktorov má z následok, že ID.3 je aktuálne elektrický Volkswagen s najlepším dojazdom, pričom je zároveň aj najlacnejší.

Facelift ID.3 s väčšou 77 kWh batériou začína na sume 44 990 €, zatiaľ čo SUV ID.4 štartuje na 48 790 €. Z hľadiska vnútorného priestoru sú samozrejme tieto dve autá neporovnateľné, no ak chceš čo najlepší dojazd za čo najnižšiu cenu, ID.3 jednoznačne vyhráva. Kompaktný elektromobil prejde na jedno nabitie podľa WLTP cyklu 558 km, zatiaľ čo väčšie ID.4 má udávaný dojazd 530 km.

Diaľničná spotreba, akú s SUV nikdy nedosiahneš

Papierové hodnoty dojazdu SUV a hatchbacku nie sú dramaticky rozdielne, no už niekoľkokrát sme sa presvedčili, že v realite je spotreba elektromobilov úplne iná ako papierová a veľmi záleží na tom, akú trasu s elektrickým autom jazdíš.

Áno, aj s elektrickým SUV vieš prekonať hodnotu WLTP dojazdu, na to ale musíš jazdiť predovšetkým v meste, prípadne na okreskách. Ak sa vyberieš s takýmto autom na diaľnicu, spotreba exponenciálne narastie a pri 130 km/h budeš naozaj rád, ak prekonáš na jedno nabitie aspoň tých 350 km.

Na menší a aerodynamickejší ID.3 však odpor vzduchu pri vyššej rýchlosti nevplýva tak výrazne ako na SUV-čka. Dôkazom je aj jazda na diaľničnom úseku dlhom 140 km, kedy bol tempomat nastavený mierne nad 130 km/h. ID.3 spotrebovala v priemere 20,5 kWh/100 km, čo je plus-mínus o 4-5 kWh menej, ako pri rovnakej rýchlosti spotreboval ID.4 či ID.5.

Môžeme teda povedať, že hatchback ID.3, aj napriek svojim kompaktnejším rozmerom, je diaľničným krížnikom. Určite je ním teda viac, ako väčší súrodenci s karosériou typu SUV.

Na celom diaľničnom úseku, kedy sme išli z letiska v Poprade až do Stupavy, dosiahol ID.3 priemernú spotrebu 18,4 kWh/100 km. S takouto spotrebou by sme hravo prešli na jedno nabitie cez 400 km a ešte by nám zostala cca 20 km rezerva.

Zaujímavé poznatky priniesol aj úsek z popradského letiska na nabíjačku ZSE Drive v Čaradiciach. Na zhruba 200 km trasu sme vyrazili s autom nabitým na 64 %, pričom v cieli zostávalo 11 %. Spotreba tak bola ľahko nad 20 kWh/100 km, čo je vzhľadom na členitý terén cez priechod Čertovica dobrý výsledok. Pri zjazde z horského prechodu nám elektromobil vďaka rekuperácii dokonca dobil 35 km dojazdu, čo by pri žiadnom spaľováku nebolo možné.

Medzigeneračný pokrok v nabíjaní je ohromný

Platforma MEB stojí na 400 V elektrickej architektúre, čo má z hľadiska nabíjania svoje limity. Elektromobily postavené na 400 V architektúrach väčšinou dosahujú maximálny nabíjací výkon okolo 200 kW a automobilka VW sa k tejto hodnote pomaly, ale isto približuje.

Keď sme testovali prvý VW ID.3 v roku 2021, elektromobil disponoval iba 100 kW nabíjam. Išlo však o verziu s menšou, 58 kWh batériou a tá ani v prípade faceliftu nepodporuje najvyšší možný nabíjací výkon.

Nami testovaná ID.3 vo verzii Pro S sa dokáže papierovo nabíjať výkonom až 170 kW. Za všetko môže najnovšia generácia softvéru, ktorú skôr či neskôr dostanú aj ostatné elektromobily postavené na platforme MEB. Počas testu sme však z nabíjačky v Čaradiciach vytlačili až 180 kW, takže ID.3 sa v skutočnosti nabíja rýchlejšie ako uvádza samotná automobilka. Z 11 na 76 % sme auto pritom nabili za 26 minút a za tento čas sme akurát stihli zjesť obed.

VW ID.3, ktorý je na oko primárne mestský elektromobil, tak vďaka skvelému dojazdu a ešte lepšiemu nabíjaniu zahanbil aj niektoré diaľničné krížniky. Ak by sme mali dnes vybrať jeden z najuniverzálnejších cenovo dostupných elektromobilov, ID.3 je na absolútnom vrchole zoznamu

Veľmi príjemným prekvapením je aj fakt, že ID.3 už disponuje po facelifte funkciou automatickej zmeny pruhu v rámci balíka asistenčných systémov Travel Assist. Jedinou podmienkou je, že pri zmene pruhu musí mať vodič ruky na volante.

Zmení elektromobilita preferencie karosárskych typov?

Niet pochýb, že aktuálne najpopulárnejším karosárskym prevedením sú autá typu SUV. Univerzálne auto na každý deň, v ktorom odvezieš rodinu aj na dovolenku a v prípade tých lepších modelov máš pod kapotou aj dostatok výkonu na ostrejšiu jazdu je však neefektívne, najmä ak sa v ňom väčšinu času vozí sám vodič či nanajvýš dvaja ľudia.

Aj do takého VW ID.3 sme bez problémov zmestili batožinu pre dvoch ľudí a myslíme si, že by do kufra nebol problém napratať aj oblečenie pre 4 osoby. ID.3 stále komfortne odvezie 4 dospelé osoby.

Načo je teda niekomu veľké, nemotorné SUV? Chápeme, autá, ktoré to celé začali, sú symbolom postavenia v spoločnosti. Také BMW X6 či Mercedes GLS alebo GLE si nekupuje niekto preto, aby v kufri nosil stavebný materiál. Často sa však stretávame s tým, že firmy si ako manažérske autá vyberajú SUV typu Škoda Kodiaq či Hyundai Tuscon.

Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq

Ak by mali siahnuť po ich elektrických ekvivalentoch, šlo by o modely Škoda Enyaq, respektíve Hyundai Ioniq 5. V tomto prípade by už ale firma zrejme zohľadnila efektivitu a dojazd na jedno nabitie, ktoré sú pri sedane, prípadne hatchbacku na podstatne lepšej úrovni.

Aj tak sa väčšinu času taký manažér v aute vozí sám, načo teda jazdiť veľkým a neefektívnym autom, keď môže jazdiť s nižšou spotrebou na rovnako komfortnom a rovnako technológiami nabitom menšom vozidle?

Nástup elektromobilov podľa nás zmení aj to, ako sa na autá pozeráme teraz. Pri kúpe sa budú vodiči viac zamýšľať nad tým, čo od auta očakávajú, na čo ho potrebujú a ako ho budú využívať. Nebudú zbesilo siahať po univerzálnych SUV, ktorých univerzálnosť ale prichádza na úkor efektivity a ekonomickosti.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú