Pár dní pred Vianocami dostali Bratislavčania vianočný darček v podobe vodíkového autobusu, ktorý zdarma premával v pracovných dňoch na linkách 50, 65, 74 a 87. Národná vodíková asociácia Slovenska (NVAS) informuje, že v novom roku 2023 si budú môcť vodíkovú hromadnú dopravu vyskúšať aj obyvatelia Trnavy.

NVAS na svojom webe informuje, že oddnes prebiehajú v Trnave ukážkové jazdy vodíkovým autobusom okolo historického centra mesta. Verejnosť sa môže týchto jázd bezplatne zúčastniť.

NVAS

Od zajtra 10. januára až do štvrtka 12. januára bude autobus premávať na linke číslo 16 v smere z Nemečanky na Novú ulicu. Jazdy týmto autobusom budú pre cestujúcich takisto bezplatné. Do Trnavy prišiel vodíkový autobus v rámci udalosti CEE Hydrogen Bus Roadshow. Autobus sa bude tankovať na mobilnej čerpacej stanici Messer Tatragas, ktorá sa nachádza v areáli EMPARKU v Modranke.

Ľudí bude rozvážať vodíková Toyota

Do „malého Ríma“ zavíta vodíkový autobus Toyota Caetano H2. City Gold. Autobus má dĺžku 12 metrov. Vodíkový palivový článok má výkon 60 kW a elektromotor disponuje výkonom 180 kW.

NVAS

Na jednu nádrž dokáže autobus prejsť až 400 km, pričom ďalšie plné dotankovanie má trvať podľa automobilky menej než 9 minút. Toyota je priekopníkom vo vodíkových technológiách, čo dokazujú aj parametre tohto mestského autobusu.

Úspech vodíku je otázny, Nemci posielajú jasný odkaz

Vodík je podľa mnohých tým správnym palivom budúcnosti, ktoré môže adekvátne nahradiť benzín a naftu. Nuž, zdá sa, že to nie je úplne pravda a dopravný podnik nemeckého mesta Wiesbaden na to prišiel zhruba po roku.

Mesto pred rokom spustilo program vodíkovej hromadnej dopravy, na ktorý získalo dotácie vo výške 5 miliónov eur od Európskej únie aj od nemeckej vlády. Spoločnosť za tieto prostriedky nakúpila 10 vodíkových autobusov a vybudovala vodíkovú stanicu v hodnote 2,3 milióna eur.

Plniaca stanica na vodík sa ale nedávno pokazila, čím prakticky vyradila z prevádzky celú vodíkovú flotilu. Dopravnému podniku tak došli nervy a celý program aktuálne zastavuje, o čom informoval aj portál FAZ.

ESWE

V oficiálnej tlačovej správe spoločnosti sa ale uvádza, že vodíkové autobusy boli príliš malé a že nedokázali uspokojiť požiadavky dopravného podniku. Taktiež bola prevádzka dvoch rozličných typov pohonu veľmi náročná.

Spoločnosť už objednala 36 dieslelových autobusov a vyjadrila sa, že vodíkové stroje už v budúcnosti nemá v úmysle nikdy používať.

Budúcnosť vidí v batériových dopravných prostriedkoch

Spoločnosť Eswe Verkehr pritom nie je žiadnym odporcom ekologickej dopravy, práve naopak. Dopravný podnik je jedným z najväčších prevádzkovateľov batériových autobusov, pričom ich má vo flotile vyše 120.

ESWE

Kostru dopravy ale stále tvoria naftové autobusy, ktoré v určitých situáciách stále nie je možné plnohodnotne nahradiť. Takýchto autobusov má spoločnosť v prevádzke 130.

Nateraz nie je jasné, čo bude s vyradenými autobusmi a či sa stane s nefunkčnou plniacou stanicou. Otázne je tiež to, či nebude musieť spoločnosť všetky dotácie vrátiť. Jedno je ale isté, vodík nie je ani zďaleka taký skvelý, ako si o ňom mnohí myslia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú