Elektrické kolobežky môžeme vidieť v uliciach miest pomerne v slušnom počte. Záujem ľudí o alternatívne dopravné prostriedky rastie nielen na Slovensku, ale aj vo svete. Vo väčších mestách sú využívané ako náhrada auta, či MHD, no slúžiť môžu aj na zábavu vo voľnom čase.
Je viacero spoločností, ktoré sa zaoberajú výrobou elektrických kolobežiek. Najznámejšou je jednoznačne čínske Xiaomi, no zabudnúť netreba ani na KUGOO, Segway, Razer či SXT. Kolobežky sa od seba líšia hlavne kvalitou prevedenia, dojazdom, maximálnou rýchlosťou, dobou nabitia, no v neposlednom rade aj cenou. Trh s elektrickými kolobežkami je pomerne pestrý, a tak problém vybrať si nemá začiatočník, no ani pokročilý používateľ.
S výdobytkami moderných technológii, ako sú napríklad drony, či už spomínané elektrické kolobežky, však prichádzajú aj nové zákony. Zákon doteraz tieto zariadenia neregistroval a nerozlišoval od klasických kolobežiek, a preto sa v novej zmene zákona o cestnej premávke prihliadalo aj na tento fakt.
Po novom budeš vodič
Prvá zmena v Zákone č.106/2018 Z.z. § 4 spočíva v tom, že doteraz bol používateľ elektrickej kolobežky vnímaný ako chodec, no po novom sa stáva vodičom nemotorového vozidla, a preto sa musí riadiť pravidlami cestnej premávky, ako pre cyklistov. Táto zmena platí pre všetky elektrické kolobežky s výkonom viac ako 250 W a rýchlosťou vyššou ako 25 km/h.
Vodič elektrickej kolobežky bude môcť po schválení nového zákona jazdiť vpravo po cyklotrasách a v prípade, ak nie sú dostupné, po pravom okraji vozovky, prípadne po pravej krajnici. Vodič taktiež nesmie viesť kolobežku bez držania riadidiel alebo za ňou ťahať vozík alebo iné predmety či zariadenia, ktoré by sťažovali riadenia kolobežky.
Jazdiť bude možné podobne ako je to v prípade cyklistov len jednotlivo za sebou, to však neplatí pri jazde po ceste pre cyklistov, kde môžu jazdiť dvaja vodiči na elektrickej kolobežke, ak tým neobmedzujú a neohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky.
Povinná výbava musí byť
Vodič elektrickej kolobežky musí mať taktiež aj povinnú výbavu ako cyklisti. Povinné sú odrazové prvky, ktoré dokážu vodiča kolobežky identifikovať hlavne počas tmy či zlého počasia. Odrazové prvky má drvivá väčšina kolobežiek na trhu, no možno ich aj nahradiť reflexnými prvkami na odeve alebo obuvi.
Elektrická kolobežka musí byť vybavená aspoň jedným svietidlom svietiacim dozadu červeným svetlom umiestneným na ľavej strane a taktiež účinnými brzdami. Jazdiť musí na pneumatikách bez trhlín, či iných deformácií. Na vonkajšom povrchu nesmie mať špicaté alebo ostré výčnelky.
Šanca, že sa niekto vyberie s elektrickou kolobežkou mimo obce je veľmi malá, no ak sa tak stane budeš si musieť chrániť hlavu riadne upevnenou ochrannou prilbou. Tá sa odporúča samozrejme aj pri jazde v meste, nakoľko človek nikdy nevie, čo sa môže stať.
Môžeš si aj vypiť, ale…
Tolerancia alkoholu v krvi je aj pre vodičov elektrických kolobežiek rovnaká ako u cyklistov. Pri kontrole môže vodič nafúkať najviac 0,5 promile, no platí len vtedy, ak jazdíš na ceste pre cyklistov alebo v zastavanom území obce. Pol promile predstavuje približne dve pivá respektíve 2-3 deci vína.
Vodičom motorových vozidiel, ale aj cyklistom sa občas stane, že musia prispieť do štátnej pokladnice, ak sa dopustia priestupku v cestnej premávke. To sa môže stať aj tebe, preto je dobré vedieť, na koľko ťa môžu vyjsť prípadné prehrešky. Napríklad za ohrozovanie iných účastníkov cestnej premávky je možné dostať pokutu vo výške až 60 €. Rovnakú sumu zaplatíš aj vtedy, keď budeš počas jazdy venčiť psa alebo ťahať vozík, či iné zariadenia alebo predmety.
Za jazdu bez reflexných prvkov za zníženej viditeľnosti zaplatíš 30 € a nerešpektovanie dopravnej značky či dopravného značenia ťa môže vyjsť medzi 30 € až 150 €. Najnižšia sadzba je za jazdu bez ochrannej prilby mimo obce, ktorá činí rovných 10 €. Dodržiavanie predpisov je dôležité najmä z dôvodu bezpečnosti na cestách. Po schválení novely zákona budú zmeny platné od 1. januára 2020.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Kontaminované produkty od susedov: Čučoriedky spôsobili sériu ochorení na hepatitídu A
Slovenský expert: Mladí Gruzínci bojujú za Európu. Vláda ich bije, no nevzdávajú sa
Gašpar pripustil možnosť vystúpenia Slovenska z EÚ a NATO
Len dva dni pred útokom na gymnáziu o páchateľovi rozhodoval súd. Odmietol ústavnú psychiatrickú liečbu
„Som bohatý a nemám tušenie, čo robiť so svojím životom.“ Milionár prehovoril o temnej stránke úspechu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Kontaminované produkty od susedov: Čučoriedky spôsobili sériu ochorení na hepatitídu A
Slovenský expert: Mladí Gruzínci bojujú za Európu. Vláda ich bije, no nevzdávajú sa
Gašpar pripustil možnosť vystúpenia Slovenska z EÚ a NATO
Len dva dni pred útokom na gymnáziu o páchateľovi rozhodoval súd. Odmietol ústavnú psychiatrickú liečbu
„Som bohatý a nemám tušenie, čo robiť so svojím životom.“ Milionár prehovoril o temnej stránke úspechu
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené