Elektrické kolobežky môžeme vidieť v uliciach miest pomerne v slušnom počte. Záujem ľudí o alternatívne dopravné prostriedky rastie nielen na Slovensku, ale aj vo svete. Vo väčších mestách sú využívané ako náhrada auta, či MHD, no slúžiť môžu aj na zábavu vo voľnom čase.
Je viacero spoločností, ktoré sa zaoberajú výrobou elektrických kolobežiek. Najznámejšou je jednoznačne čínske Xiaomi, no zabudnúť netreba ani na KUGOO, Segway, Razer či SXT. Kolobežky sa od seba líšia hlavne kvalitou prevedenia, dojazdom, maximálnou rýchlosťou, dobou nabitia, no v neposlednom rade aj cenou. Trh s elektrickými kolobežkami je pomerne pestrý, a tak problém vybrať si nemá začiatočník, no ani pokročilý používateľ.
S výdobytkami moderných technológii, ako sú napríklad drony, či už spomínané elektrické kolobežky, však prichádzajú aj nové zákony. Zákon doteraz tieto zariadenia neregistroval a nerozlišoval od klasických kolobežiek, a preto sa v novej zmene zákona o cestnej premávke prihliadalo aj na tento fakt.
Po novom budeš vodič
Prvá zmena v Zákone č.106/2018 Z.z. § 4 spočíva v tom, že doteraz bol používateľ elektrickej kolobežky vnímaný ako chodec, no po novom sa stáva vodičom nemotorového vozidla, a preto sa musí riadiť pravidlami cestnej premávky, ako pre cyklistov. Táto zmena platí pre všetky elektrické kolobežky s výkonom viac ako 250 W a rýchlosťou vyššou ako 25 km/h.

Vodič elektrickej kolobežky bude môcť po schválení nového zákona jazdiť vpravo po cyklotrasách a v prípade, ak nie sú dostupné, po pravom okraji vozovky, prípadne po pravej krajnici. Vodič taktiež nesmie viesť kolobežku bez držania riadidiel alebo za ňou ťahať vozík alebo iné predmety či zariadenia, ktoré by sťažovali riadenia kolobežky.
Jazdiť bude možné podobne ako je to v prípade cyklistov len jednotlivo za sebou, to však neplatí pri jazde po ceste pre cyklistov, kde môžu jazdiť dvaja vodiči na elektrickej kolobežke, ak tým neobmedzujú a neohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky.
Povinná výbava musí byť
Vodič elektrickej kolobežky musí mať taktiež aj povinnú výbavu ako cyklisti. Povinné sú odrazové prvky, ktoré dokážu vodiča kolobežky identifikovať hlavne počas tmy či zlého počasia. Odrazové prvky má drvivá väčšina kolobežiek na trhu, no možno ich aj nahradiť reflexnými prvkami na odeve alebo obuvi.

Elektrická kolobežka musí byť vybavená aspoň jedným svietidlom svietiacim dozadu červeným svetlom umiestneným na ľavej strane a taktiež účinnými brzdami. Jazdiť musí na pneumatikách bez trhlín, či iných deformácií. Na vonkajšom povrchu nesmie mať špicaté alebo ostré výčnelky.
Šanca, že sa niekto vyberie s elektrickou kolobežkou mimo obce je veľmi malá, no ak sa tak stane budeš si musieť chrániť hlavu riadne upevnenou ochrannou prilbou. Tá sa odporúča samozrejme aj pri jazde v meste, nakoľko človek nikdy nevie, čo sa môže stať.
Môžeš si aj vypiť, ale…
Tolerancia alkoholu v krvi je aj pre vodičov elektrických kolobežiek rovnaká ako u cyklistov. Pri kontrole môže vodič nafúkať najviac 0,5 promile, no platí len vtedy, ak jazdíš na ceste pre cyklistov alebo v zastavanom území obce. Pol promile predstavuje približne dve pivá respektíve 2-3 deci vína.

Vodičom motorových vozidiel, ale aj cyklistom sa občas stane, že musia prispieť do štátnej pokladnice, ak sa dopustia priestupku v cestnej premávke. To sa môže stať aj tebe, preto je dobré vedieť, na koľko ťa môžu vyjsť prípadné prehrešky. Napríklad za ohrozovanie iných účastníkov cestnej premávky je možné dostať pokutu vo výške až 60 €. Rovnakú sumu zaplatíš aj vtedy, keď budeš počas jazdy venčiť psa alebo ťahať vozík, či iné zariadenia alebo predmety.

Za jazdu bez reflexných prvkov za zníženej viditeľnosti zaplatíš 30 € a nerešpektovanie dopravnej značky či dopravného značenia ťa môže vyjsť medzi 30 € až 150 €. Najnižšia sadzba je za jazdu bez ochrannej prilby mimo obce, ktorá činí rovných 10 €. Dodržiavanie predpisov je dôležité najmä z dôvodu bezpečnosti na cestách. Po schválení novely zákona budú zmeny platné od 1. januára 2020.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy

Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu

Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej

Milujú ho tisíce Slovákov, po roku 2026 ho už nekúpiš. Legendárne auto dostalo v Európe stopku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
AKTUÁLNE: Ázijská mocnosť sa stáva spojencom EÚ v kľúčovej oblasti. Do výskumu nalejú 93 miliárd eur
Desí NATO aj spojencov Západu. Večný spojenec Ruska nasadí krutú zbraň a svet je v pozore
Od stolára k ikonickým postavám. Legendárny herec konečne dostane jedno z najvyšších ocenení
Čínska automobilka sa chystá zaplaviť Európu lacnými elektromobilmi. Spúšťa obrovskú ofenzívu
Európskemu štátu došla trpezlivosť. Apple musí zaplatiť ďalšiu mastnú pokutu
Veľké ambície, tvrdý pád. Japonská raketa nezvládla kľúčovú misiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej

