V Česku, podobne ako u nás, je s vlakovou dopravou problém. Naši susedia momentálne bojujú s nedostatkami vo vozovom parku – motorové vlaky typu 810 a 814 sú už pomerne zastaralé, no nie je ich čím nahradiť. České dráhy si tak musia poradiť sami, píše denník Zdopravy.
České dráhy vyhlásili súťaž na výrobu železničných vozidiel s kapacitou okolo 70 cestujúcich, ktoré by boli určené na prevádzku po regionálnych tratiach. Nikto sa však neprihlásil – motorové vlaky, ktoré jazdia na naftu dnes už takmer nikto nevyrába a pravdepodobne by sa na ne nedala získať ani dotácia od štátu.
„Motorové vlaky tvoria dosť veľký podiel na celkovej doprave, keďže dve tretiny tratí sú ešte stále bez elektrifikácie,“ povedal v rozhovore pre portál Jiří Ješeta, člen predstavenstva ČD, ktorý má na starosti osobnú dopravu. Na margo toho, že sa firmám neoplatí vyrábať vlaky, povedal, že ČD sa nevzdáva a na vývoji nových vlakov sa chce podieľať.
Alternatívny pohon nových vlakov
Možno si o nich ešte nepočul, no existujú vlaky na batérie. Medzi ich výhody patria hlavne menšie náklady na prevádzku a výrazné zníženie tvorby emisií. Vo všeobecnosti sú veľmi dobrou alternatívou k motorovým vlakom jazdiacim na naftu, ale aj k elektrifikácii železničných tratí, píše portál Railtech.
Batériových vlakov síce zatiaľ nie je veľa ani vo svete, no České dráhy sa zrejme rozhodli podieľať na vývoji nových modelov. Prečo by teda nemohli jazdiť na batérie? Dopravca už koncom októbra začal zisťovať, či sa na trhu nachádzajú vlaky, ktoré kombinujú batériovú technológiu s jazdou na elektrinu priamo z troleja.
České dráhy neskôr zverejnili výzvu na predbežnú trhovú konzultáciu ohľadom výroby 200 batériových vlakov typu BEMU 50, ktoré by mali plne nahradiť existujúce motorové vozne. Tieto vlaky majú podľa zadaných parametrov poskytnúť okolo 50 miest a výkon aspoň 12 kW/t. Budú určené primárne na jazdu po krátkych, neelektrifikovaných tratiach.
Batéria sa má dobíjať, buď priamo z troleje, alebo z nabíjačky v depe / v cieľovej stanici. Po plnom nabití by mal takýto vlak prejsť okolo 80 kilometrov. Okrem spomínanej ponuky na predbežnú konzultáciu České dráhy z vlastnej iniciatívy priamo oslovili aj niekoľko firiem, napríklad ŽOS Vrútky či Siemens Mobility. Veríme, že v budúcnosti sa na podobný krok odhodlá aj ZSSK.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Parádne zmeny. Dotácia na fotovoltiku je teraz pre Slovákov ešte vyššia (+nové podmienky)
Už nikdy nechcú Octaviu s TDI. Českí policajti za 3 roky najazdili 200 000 km na elektromobile, pre ľudí majú jasný odkaz
Šéf Volkswagenu: Uvedomili sme si krutú realitu, už nedokážeme konkurovať. Nastal čas pre drastické rozhodnutie
Naftové autá miznú z trhu, predaje elektromobilov praskajú vo švíkoch. Aj Slovensko sa rozhýbalo
Ostáva pár týždňov. Česko začne predávať „nový benzín“ a tieto autá budú mať problém
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najpresnejšia predpoveď tejto zimy: V ktorom mesiaci bude na Slovensku najviac snežiť? (PREHĽAD)
Slováci nevedia, čo skutočne konzumujú: „Viem, z čoho sa skladá kebabový valec, je to niečo, čo nevložím do úst,“ udrel mäsiar
Na juhu Slovenska sa v kanáli našlo telo ženy, prípadom sa zaoberá kriminálka
Veľký zásah NAKA: Zadržali viacerých bývalých šéfov Vodohospodárskej výstavby a vysokopostavených štátnych úradníkov
Vo veku 99 rokov zomrel Charlie Munger, dlhoročný partner Warrena Buffetta
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nová funkcia Google Máp Slovákom ušetrí aj 800 €, konečne ju spustili
- Naftové autá miznú z trhu, predaje elektromobilov praskajú vo švíkoch. Aj Slovensko sa rozhýbalo
- Luxusným elektromobilom za 120 000 € som sa vydal na 1400 km cestu. Bolo to ešte jednoduchšie ako tankovanie
- Šéf Volkswagenu: Uvedomili sme si krutú realitu, už nedokážeme konkurovať. Nastal čas pre drastické rozhodnutie
- Ostáva pár týždňov. Česko začne predávať „nový benzín“ a tieto autá budú mať problém
-
- Nová funkcia Google Máp Slovákom ušetrí aj 800 €, konečne ju spustili
- Ostáva pár týždňov. Česko začne predávať „nový benzín“ a tieto autá budú mať problém
- Luxusným elektromobilom za 120 000 € som sa vydal na 1400 km cestu. Bolo to ešte jednoduchšie ako tankovanie
- Naftové autá miznú z trhu, predaje elektromobilov praskajú vo švíkoch. Aj Slovensko sa rozhýbalo
- Šéf Volkswagenu: Uvedomili sme si krutú realitu, už nedokážeme konkurovať. Nastal čas pre drastické rozhodnutie
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
- Nová funkcia Google Máp Slovákom ušetrí aj 800 €, konečne ju spustili
Tržby online predajcov v USA na Cyber Monday dosiahli nový rekord
Prevzatie firmy Figma spoločnosťou Adobe sa komplikuje
Virgin Atlantic vykonala prvý diaľkový let s nízkouhlíkovým palivom
Taiwanský Foxconn plánuje v Indii investovať viac 1,5 miliardy USD
Elon Musk navštívil Izrael po kritike za šírenie antisemitizmu na platforme X
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najpresnejšia predpoveď tejto zimy: V ktorom mesiaci bude na Slovensku najviac snežiť? (PREHĽAD)
Slováci nevedia, čo skutočne konzumujú: „Viem, z čoho sa skladá kebabový valec, je to niečo, čo nevložím do úst,“ udrel mäsiar
Na juhu Slovenska sa v kanáli našlo telo ženy, prípadom sa zaoberá kriminálka
Veľký zásah NAKA: Zadržali viacerých bývalých šéfov Vodohospodárskej výstavby a vysokopostavených štátnych úradníkov
Vo veku 99 rokov zomrel Charlie Munger, dlhoročný partner Warrena Buffetta
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené