V Česku, podobne ako u nás, je s vlakovou dopravou problém. Naši susedia momentálne bojujú s nedostatkami vo vozovom parku – motorové vlaky typu 810 a 814 sú už pomerne zastaralé, no nie je ich čím nahradiť. České dráhy si tak musia poradiť sami, píše denník Zdopravy.
České dráhy vyhlásili súťaž na výrobu železničných vozidiel s kapacitou okolo 70 cestujúcich, ktoré by boli určené na prevádzku po regionálnych tratiach. Nikto sa však neprihlásil – motorové vlaky, ktoré jazdia na naftu dnes už takmer nikto nevyrába a pravdepodobne by sa na ne nedala získať ani dotácia od štátu.

„Motorové vlaky tvoria dosť veľký podiel na celkovej doprave, keďže dve tretiny tratí sú ešte stále bez elektrifikácie,“ povedal v rozhovore pre portál Jiří Ješeta, člen predstavenstva ČD, ktorý má na starosti osobnú dopravu. Na margo toho, že sa firmám neoplatí vyrábať vlaky, povedal, že ČD sa nevzdáva a na vývoji nových vlakov sa chce podieľať.
Alternatívny pohon nových vlakov
Možno si o nich ešte nepočul, no existujú vlaky na batérie. Medzi ich výhody patria hlavne menšie náklady na prevádzku a výrazné zníženie tvorby emisií. Vo všeobecnosti sú veľmi dobrou alternatívou k motorovým vlakom jazdiacim na naftu, ale aj k elektrifikácii železničných tratí, píše portál Railtech.

Batériových vlakov síce zatiaľ nie je veľa ani vo svete, no České dráhy sa zrejme rozhodli podieľať na vývoji nových modelov. Prečo by teda nemohli jazdiť na batérie? Dopravca už koncom októbra začal zisťovať, či sa na trhu nachádzajú vlaky, ktoré kombinujú batériovú technológiu s jazdou na elektrinu priamo z troleja.
České dráhy neskôr zverejnili výzvu na predbežnú trhovú konzultáciu ohľadom výroby 200 batériových vlakov typu BEMU 50, ktoré by mali plne nahradiť existujúce motorové vozne. Tieto vlaky majú podľa zadaných parametrov poskytnúť okolo 50 miest a výkon aspoň 12 kW/t. Budú určené primárne na jazdu po krátkych, neelektrifikovaných tratiach.

Batéria sa má dobíjať, buď priamo z troleje, alebo z nabíjačky v depe / v cieľovej stanici. Po plnom nabití by mal takýto vlak prejsť okolo 80 kilometrov. Okrem spomínanej ponuky na predbežnú konzultáciu České dráhy z vlastnej iniciatívy priamo oslovili aj niekoľko firiem, napríklad ŽOS Vrútky či Siemens Mobility. Veríme, že v budúcnosti sa na podobný krok odhodlá aj ZSSK.
Elektromobilita

Slováci čoraz viac kupujú elektrické autá. Ich podiel za posledný rok rapídne narástol, koľko kusov sa predalo?

VIDEO Toto auto je beštia s nulovými emisiami: Na jednu nádrž zvládne 1600 km a má výkon 1500 koní

ROZHOVOR Rozhovor s dlhoročným majiteľom elektromobilu: 1000 km dám aj za 10 €, spaľovák by som si už nikdy dobrovoľne nekúpil

VIDEO Nemá airbag ani ESP: Číňania predávajú v Nemecku ultra-lacný elektromobil, otrasne pohorel v bezpečnostných testoch
