Veľký test elektromobilov: Všetky sú lepšie ako na „papieri“. Až na Teslu, ktorá žiadala zmenu merania
Dojazd elektromobilu na jedno nabitie závisí od veľkého množstva faktorov – od vonkajšej teploty, cez profil cesty, až po samotného vodiča a jeho štýl jazdy. Toto všetko ovplyvňuje výslednú spotrebu a tým pádom aj dojazd, ktorý sa tak nie vždy rovná papierovým údajom deklarovaným automobilkou.
Portál Edmunds sa ale pozrel na niekoľko elektromobilov, vytvoril im čo najpodobnejšie podmienky a zisťoval, kde výrobcovia pri číslach zavádzajú, alebo kde naopak svoje elektromobily podceňujú. Reálne dosiahnuté výsledky následne porovnávali s hodnotami EPA cyklu, ktorý je v porovnaní s, u nás používaným WLTP cyklom, o niečo optimistickejší. Norma EPA je používaná v USA a predstavuje najpresnejšie výsledky meraní spotreby a dojazdu.
Testovací okruh pozostával z 60 % jazdy po meste a 40 % jazdy po diaľnici. Kvôli bezpečnosti autá nevybíjali úplne na nulu, ale test vždy ukončili po dosiahnutí dojazdu 16 km, udávaných palubným počítačom. Dojazd následne pripočítali k reálne dosiahnutým hodnotám.
Nenechaj si ujsť
Doteraz predával mobily a gadgety, teraz ide vyrábať elektromobily. Smartfónový gigant prekvapuje verejnosť novou stratégiou
Výsledná priemerná spotreba v kWh/100 km bola počítaná tak, že po ukončení testu auto nabili doplna a spotrebu počítali z reálne dodaných kWh do batérie. Zatiaľ čo testovacia trasa bola pre všetky vozidlá totožná, teplota sa, žiaľ,ovplyvniť nedala. Rozdiely medzi jednotlivými testami boli teda v rozsahu od 11 až 22 stupňov Celzia.
Dojazd (km) |
Spotreba (kWh/100 km) |
|||
---|---|---|---|---|
Vozidlo
|
EPA
|
Reálny
|
EPA
|
Reálna
|
2020 Porsche Taycan 4S |
326 | 519 | 30,4 | 20 |
2021 Audi e-tron Sportback |
350 | 383 | 27,3 | 23,7 |
2020 Hyundai Ioniq Electric |
273 | 325 | 15,5 | 12,9 |
2021 Polestar 2 Performance |
374 | 366 | 22,9 | 21,8 |
2020 Nissan Leaf Plus SL |
346 | 381 | 19,8 | 16,8 |
2020 Kia Niro EV |
384 | 458 | 18,6 | 15,7 |
2020 Tesla Model 3 Standard Range Plus |
402 | 373 | 14,9 | 14,2 |
2020 Tesla Model Y Performance |
468 | 423 | 18,6 | 18,3 |
2021 Volkswagen ID.4 First Edition |
402 | 461 | 21,7 | 17,8 |
2021 Ford Mustang Mach-E AWD Ext Range |
434 | 489 | 22,9 | 20,5 |
2020 MINI Cooper SE |
177 | 241 | 19,2 | 13,5 |
2018 Tesla Model 3 Performace |
498 | 411 | 18 | 18,7 |
2019 Hyundai Kona Electric |
415 | 506 | 17,3 | 13,8 |
2020 Tesla Model S Performance |
524 | 511 | 21,7 | 20,2 |
2020 Tesla Model X Long Range |
527 | 473 | 21,7 | 21,7 |
2020 Chevrolet Bolt |
416 | 445 | 18 | 15,9 |
2021 Tesla Model 3 Long Range |
568 | 555 | 15,5 | 16 |
Z výsledkov je badateľné, že pri niektorých modeloch sa papierové údaje oproti tým reálnym extrémne líšia. V pozitívnom slova zmysle je najväčším skokanom v dojazde Porsche Taycan 4S, ktorého reálny dojazd je až o 59,3 % vyšší, ako udávaný. Reálna spotreba je pri tomto elektromobile nižšia o 34,1 %.
Tesla požiadala o reparát
Najhoršie dopadla Tesla Model 3 Performance z roku 2018, ktorej dojazd je o 17,4 % nižší, než ten papierový. Tesly si celkovo viedli v teste Edmunds najhoršie spomedzi všetkých elektromobilov, voči čomu sa aj náležite ohradili.
Pri opakovanom teste s upravenými pravidlami, ktoré sa viac blížili k podmienkam testovania EPA, niektoré z Tesiel dosiahli hodnoty udávané automobilkou. Model 3 Standard Range Plus 2020, Model Y Performance 2020 a Tesla Model 3 Performance 2018 však nedosiahli udávané hodnoty ani v tomto prípade.
Niektoré elektromobily totiž dokážu prejsť desiatky kilometrov aj po tom, čo palubný počítač ukazuje dojazd 0 kilometrov. V tomto teste si najlepšie viedla Tesla Model 3 Long Range 2021, ktorá zvládla prejsť ďalších 35 kilometrov rýchlosťou 105 km/h a pokiaľ sa úplne zastavila, prešla celkovo 41,6 kilometrov.
Odlišná norma, odlišné výsledky
Podobný veľký test elektromobilov nedávno prebiehal v nórskych podmienkach a okrem iného počasia v teste porovnávali dojazd aj s inou normou. V porovnaní s WLTP cyklom si viedli elektromobily o niečo lepšie.
Nórska trasa zahŕňala cestu po meste aj mimo neho, pričom rýchlosť elektromobilov sa pohybovala v rozmedzí od 60 do 110 km/h a počas jazdy prešli stúpanie 620 m. Vozidlá s najväčším dojazdom prechádzali aj cez dva horské úseky a museli tak zvládnuť stúpanie 1 km. V letnom teste 29 elektromobilov uspeli najlepšie Tesla Model S, Tesla Model 3, elektrický Hyundai Kona, Tesla Model X a Kia e-Niro. Každý z tejto pätice totiž dokázal na jedno nabitie počas letného testu prejsť omnoho viac kilometrov, ako udáva v špecifikáciách výrobca.
Zima ako najväčší strašiak
Zima elektromobilom neprospieva, presvedčili sme sa o tom aj my v redakcii pri teste Audi e-tron, Peugeot e-208 či plug-in hybridov Cupra Leon a Mercedes GLA. Túto dookola omieľanú frázu dokonca potvrdil aj Slovák, ktorý v zaujímavom teste na svojom Modeli 3 síce prešiel z Bratislavy do Košíc bez jedinej zastávky na nabíjanie, no vyšlo mu to len tak tak.
Rovnako ako v teste z roku 2019, aj v tom minuloročnom sa opäť najlepšie ukázali kórejské elektromobily, konkrétne Kia e-Niro a Hyundai Kona Electric, ktoré v mrazoch dosiahli spotrebu 20 kWh/100 km.
Ešte lepšie si však viedol Hyundai Ioniq so spotrebou iba 17 kWh/100 km. Paradoxne najhoršie dopadli drahé luxusné autá ako Audi e-tron či Mercedes EQC, ktorých spotreba sa pohybovala okolo 28 kWh/100 km. Tu je samozrejme najväčší kameň úrazu vysoká hmotnosť a proporcie luxusných SUV elektromobilov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Bentley ukázal elektrickú beštiu s výkonom tanku. Vedľa nej vyzerá nový Jaguar ako hračka
Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
Volvo stvorilo rodinné auto do vojny. A stále vie jazdiť na elektrinu
Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Známy reťazec stiahol z pultov obľúbené ovocie: Hrozí kontaminácia vírusom žltačky
Ako ísť do dôchodku v 35 rokoch: Investičný byt ti môže zabezpečiť pasívny príjem
Dekan Lekárskej fakulty SZU skončil. Jeho meno sa spája s kauzou kolonoskopií
30 minút jednoduchej aktivity prekvapuje aj skúsených diabetológov. S cukrom v krvi robí zázraky
PRIESKUM: Tretina Sloveniek riskuje svoje zdravie tichým trápením, odmieta lekára a volí rady z internetu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Volvo stvorilo rodinné auto do vojny. A stále vie jazdiť na elektrinu
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
Ruskí vojaci sa vzdali robotom. Na Ukrajine padol historický moment
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP