Ďalšie problémy s novými EČV

Pre nový formát a dizajn sa mnoho ľudí začalo sťažovať. Požadujú jeho zrušenie a proti novému fontu vznikla aj petícia, ktorú doposiaľ podpísalo takmer 2 500 ľudí.

Ako informoval Startitup, po starom EČV obsahovali skratku okresu, v ktorom je auto zaregistrované, trojčíslie a dve písmená abecedy. Na nových evidenčných číslach už názov okresu nenájdeš. Vďaka tomu sa ruší dvojkrokový prepis vozidla.

Tabuľky s novým prevedením sa vyrábajú v Banskej Bystrici v štátnej akciovej spoločnosti Automobilové opravovne Ministerstva vnútra SR. Štát bude za tabuľky platiť takmer o štvrtinu menej ako u externého dodávateľa, tvrdí rezort. Za štyri roky by sa tak malo usporiť približne 4,8 milióna eur. Štát má navyše dosah na riadenie.

FonTech/MV SR (Úprava redakcie)
FonTech/MV SR (Úprava redakcie)

Dizajn sa Slovákom nepáči

Slováci však nadávajú na dizajn. Zmenil sa font a zjednotila sa farebnosť. „Jedinou farebnou výnimkou budú tabuľky pre elektromobily, ktoré budú mať zelené písmená a číslice na bielom podklade,“ upozornil rezort.

Niektorým Slovákom však prekáža veľkosť slovenského znaku. Tvrdia, že je zbytočne malý a tvorcovia dizajnu ním radšej mohli vyplniť prázdny priestor.

Ďalší sa sťažujú na celkový dojem z fontu, no nájdu sa aj jeho zástancovia. Dizajn pochádza z dielne Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave (VŠVÚ). Štýl písma má vychádzať z bezserifových konštruovaných strojových písem, ktoré má jednotnú hrúbku ťahov a znaky zaberajú rovnakú plochu.

„Dôležitý princíp pri písme pre tabuľky s evidenčnými číslami je, aby boli jednotlivé znaky navzájom dobre odlíšiteľné. Preto majú písmená hranatejšiu konštrukciu a čísla oblú. Pri viacerých znakoch, ktoré by sa pri bežnom písme mohli na tabuľkách ľahko zameniť, je zdôraznená ich odlišnosť. Napríklad B, S a 8, alebo O, D a 0,“ uvádza sa na stránke VŠVU.

Problémy začali hneď po zavedení nových EČV

Slovenský autobazár Auto PDK si prihlasovanie áut na nové EČV vyskúšal medzi prvými. Na inšpektoráte boli už 2.1.2023 a svoju nemilú skúsenosť a prekvapivé zistenia popísali v príspevku na Facebooku.

Okrem katastrofalného dizajnu, z dielne „umelcov“ z VŠVU, môžme zhodnotiť len to, že nové značky sa nevydávajú,“ otvorili svoj príspevok. Podľa ich informácií sa štát najskôr rozhodol minúť staré značky, ktorých mal byť údajne dostatok na najbližšie 3 až 4 mesiace – teda až do marca či apríla.

Je preto prekvapivé napríklad aj to, že pred koncom roka dopravné inšpektoráty po celom Slovensku na niekoľko dní zatvorili s odvolaním sa na prechod na nové EČV. Informovali sme o tom v samostatnom článku a ako jediný rozumný dôvod sme videli nedostatok starých značiek, ktorých výroba už mohla byť v tom čase ukončená. Ďalšie postrehy autobzáru ako aj reakciu Ministerstva vnútra SR si môžeš prečítať v samostatnom článku.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú