Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Aktualizované 04.01.2023

FonTech.sk sa skontaktoval s tlačovým odborom Ministerstva vnútra SR, aby ujasnili, či je s novými EČV skutočne tak veľa problémov. Ich odpovede na naše otázky sme vložili do pôvodného článku formou zvýraznených modrých boxov.

Pôvodný článok

Štát v roku 2023 zmenil hneď niekoľko vecí ohľadom EČV – od dizajnu až po prenosnosť. Slovenský autobazár Auto PDK si prihlasovanie áut na nové EČV vyskúšal medzi prvými. Na inšpektoráte boli už včera 2.1.2023 a svoju nemilú skúsenosť a prekvapivé zistenia popísali v príspevku na Facebooku.

Nové značky skrátka nedostaneš

Okrem katastrofalného dizajnu, z dielne „umelcov“ z VŠVU, môžme zhodnotiť len to, že nové značky sa nevydávajú,“ otvorili svoj príspevok. Podľa ich informácií sa štát najskôr rozhodol minúť staré značky, ktorých majú údajne dostatok na najbližšie 3 až 4 mesiace.

Je preto prekvapivé napríklad aj to, že pred koncom roka dopravné inšpektoráty po celom Slovensku na niekoľko dní zatvorili s odvolaním sa na prechod na nové EČV. Informovali sme o tom v samostatnom článku a ako jediný rozumný dôvod sme videli nedostatok starých značiek, ktorých výroba už mohla byť v tom čase ukončená.

Reakcia MV SR

Tabuľky s evidenčným číslom podľa predpisov účinných do 31. decembra 2022 sa vydávajú do doby vyčerpania ich skladových zásob. Ak ale občan bude požadovať vydanie už nových celoslovenských EČV, tak mu to bude umožnené,“ povedal pre FonTech.sk tlačový odbor MV SR. Z toho teda vyplýva, že v najbližších týždňoch či mesiacoch bude potrebné si o nové EČV vyslovene požiadať na dopravnom inšpektoráte.

V tejto súvislosti upozorňujeme, že vo štvrtok 29. decembra 2022 a v piatok 30. decembra 2022 nebudú dopravné inšpektoráty prijímať žiadosti o zapísanie vozidiel do evidencie ani o ďalšie zmeny. Z rovnakého dôvodu nebudú dostupné elektronické služby evidencie vozidiel,“ uvádzalo vtedy MV v tlačovej správe. „Klienti, ktorí majú na tento deň vytvorenú online rezerváciu, budú vybavení v neskoršom termíne,“ dodali.

Problematický prepis z jedného okresu do druhého

Prídete si ku nám na predajňu kúpiť auto. To je na bratislavských EČV a Vy ste, povedzme z Prešova. Áno, auto prepíšeme aj v Bratislave. Ale nedostaneme do ruky nič. Žiaden techničák, žiadne potvrdenie, skrátka nič,“ približuje proces prepisu evidencie vozidla z jedného okresu do druhého Auto PDK.

Ide o úplný nezmysel. „Veľký“ technický preukaz k vozidlu doteraz inšpektoráty vydávali okamžite, „malá“ kartička k vozidlu sa potom dala vyzdvihnúť neskôr. Po novom sa tento systém mení a technický preukaz sa má zasielať kuriérom, podľa Auto PDK navyše nebolo zdôraznené, kedy môže občan dodanie technického preukazu očakávať.

Na obrázku sa nachádza VW ID.4 a vizualizácia nových TEČ.
FonTech/Michal Varga/Ministerstvo vnútra SR (Úprava redakcie)

Predstav si teraz, že na inšpektorát prídeš na danom aute a chceš ho prihlásiť do iného okresu. Keďže ti zoberú technický preukaz, tak na ňom odísť nemôžeš. Budeš musieť počkať, kým ti ho nedovezie kuriér. Ako upozorňuje Auto PDK vo svojom príspevku, nedostaneš ani žiaden dočasný doklad.

Reakcia MV SR

Novela zákona umožňuje ponechanie EČV na vozidle v prípade, ak sa zmenila držba do iného okresu. Rovnako sa to týka aj presťahovania vozidla,“ upozorňuje ministerstvo. Z toho vyplýva, že nové EČV v podstate ani nepotrebuješ. Rovnaké pravidlá o prenosnosti by sa mali vzťahovať aj na doteraz vydané značky.

Pripomíname, že od 1.1.2023 okresné TEČ sa stali celoslovenskými a nemusia sa meniť pri prevode držby do iného okresu.

Pri zmene držby vozidla je potrebné odovzdať pôvodné papierové osvedčenie o evidencii časť II. Ak pri zmene držby vozidla do iného okresu nie je prítomný kupujúci, tak nie je potrebné odovzdávať polykarbonátové osvedčenie o evidencii časť I, ale toto sa môže odovzdať kupujúcemu za účelom prepravy vozidla na adresu pobytu alebo sídla kupujúceho. Informácie o zmene držiteľa sú zasielané automatizovaným spôsobom Slovenskej kancelárii poisťovateľov automatizovane.“ To znamená, že skúsenosť PDK Auto bola výnimkou. Za bežných okolností si môže kupujúci ponechať polykarbonátové osvedčenie o evidencii časť I, s ktorým môže auto dopraviť k sebe domov.

V odôvodnených prípadoch, kedy nie je možné overiť zmenu držby vozidla u SKP (napr. staršie záznamy o prevode držby, kedy údaje neboli zasielané SKP) predávajúcemu vie dopravný inšpektorát na jeho žiadosť vydať potvrdenie. Správny poplatok za vydanie potvrdenia v tomto prípade je spoplatnené správnym poplatkom 2 €.

Dá sa to vyriešiť, ale len čiastočne

Našli však spôsob, ako sa problémom vyhnúť. Treba auto prihlasovať v tom okrese, v ktorom bývaš. Ak teda kupuješ auto z Bratislavy a bývaš v Košiciach, požiadaj predajcu o to, aby ťa nechal auto si prihlásiť sám v Košiciach. To so sebou ale tiež nesie hneď niekoľko problémov. Máš totiž v podstate dve možnosti. Buď na aute prídeš do Košíc na pôvodných bratislavských značkách, alebo pôjdeš do Košíc bez auta a vezmeš si len doklady potrebné na prihlásenie.

V prvom prípade je potrebná veľká dávka dôvery medzi predávajúcim a kupujúcim, pretože prípadné priestupky by boli zodpovednosť predávajúceho. V druhej možnosti by si sa zase s „novými“ značkami musel vrátiť z Košíc naspäť do Bratislavy a potom už môžeš spokojne ísť na aute domov.

Proces sa výrazne predraží

Ak si predávajúci a myslíš si, že všetko vyriešiš odhláškou vozidla z evidencie, mýliš sa. Odhlášky už neexistujú. Auto môžeš z evidencie vyradiť, no podľa Auto PDK ho za žiadnych okolností nemôžeš odhlásiť.

Reakcia MV SR

Pôvodné odhlášky vozidiel boli od 1.1.2023 nahradené priamou zmenou držby vozidla. Ak vozidlo bolo odhlásené ešte v roku 2022, tak jedinou možnosťou je prihlásenie vozidla na kupujúceho tak, ako to bolo do konca roka 2022. O späťvzatie vozidla na predávajúceho ale nemôže požiadať bývalý vlastník vozidla, ani autobazár, nakoľko po vykonanej odhláške do konca roka 2022 prešli všetky práva a povinnosti na kupujúceho, ktorý jediný môže požiadať o zrušenie odhlášky vozidla, aj na to musí mať splnomocnenie od bývalého držiteľa vozidla (alebo jeho osobnú prítomnosť na dopravnom inšpektoráte).

Hlavný problém ale nastupuje v súvislosti so znížením nákladov. Jedným z hlavných argumentov štátu pre nové EČV bolo, že ušetrí prostriedky štátu a tie sa budú dať využiť na zmysluplnejšie veci. Zabudlo sa ale na to, že sa nešetria prostriedky občanov. Nové „prenosné“ EČV totiž majú veľký háčik. Ak chceš EČV na želanie, bude ťa to stáť 331 €. To by bolo fajn, pretože takáto značka ti teoreticky potom už vydrží celý život.

FonTech / MV SR

Ale je to naozaj tak? V podstate je, len nám akosi nepovedali, že to nebude také výhodné. Za poplatok 331 € je totiž EČV viazaná na vozidlo, nie na majiteľa. A teda ak budete chcieť svoje auto predať a značku si nechať, musíte si ju zaevidovať na svoje rodné číslo, resp. IČO. Ale opäť za 331 €,“ píše Auto PDK vo svojom príspevku.

Reakcia MV SR

Správne poplatky za pridelenie EČV zostali nezmenené. Pri zmene držby vozidla, výmene EČV, trvalom vyradení vozidla z evidencie alebo pri vývoze vozidla môže držiteľ vozidla oznámiť, že si ponecháva pôvodné TEČ, o ktoré môže do jedného roka požiadať o pridelenie na svoje iné vozidlo,“ hovorí ministerstvo.

Nie je ale pravdou, že pri ponechaní EČV si ju musíte znova zaevidovať na seba za poplatok, takéto pridelenie, ako aj vydanie na iné vozidlo je bezplatné. EČV ponechanú v držbe doterajšieho držiteľa vozidla je možné opätovne prideliť len na ďalšie vozidlo doterajšieho držiteľa,“ upozorňuje MV SR. Prenos tej istej EČV na iné vozidlo rovnakého majiteľa je teda možný bez poplatku. Informácie PDK Auto teda neboli úplne správne, no na fakt, že prenos značky na iné rodné číslo alebo IČO je spoplatnený, ministerstvo nereagovalo.

Podľa ich informácií sa až potom značka stáva prenosnou pre jedno rodné číslo, respektíve IČO. Ak chceš značku preniesť na iný subjekt, bude ťa to stáť ďalších 331 €. Tu sa ale vraciame späť k úplne prvému problému. „Ak predáte svoje auto a EČV si ponecháte, viete ako pôjde nový majiteľ domov? Pešo, neostanú mu totiž na aute žiadne značky,“ žartuje na záver Auto PDK.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú