Automobilový priemysel čelí obrovskej kríze. Európa robí veľkú chybu, za ktorú môže draho zaplatiť
V tomto texte boli použité aj materiály TASR.
Elektromobilita je dnes jedným z najväčších motorov technologických zmien v automobilovom priemysle. Kým výrobcovia vozidiel naprieč Európou investujú miliardy do elektrických modelov, samotný kontinent čelí závažnému problému. Batériová produkcia sa totiž aj naďalej sústreďuje v Ázii. Najnovšia analýza spoločnosti Deloitte upozorňuje, že práve tento faktor môže ohroziť dlhodobú konkurencieschopnosť aj energetickú bezpečnosť Európy.
Biedne čísla
Podľa odhadov konzultantov sa v roku 2024 na európskom území vyrobilo iba 13 % batérií určených pre elektromobily. Navyše, aj tento podiel pochádzal prevažne zo závodov, ktoré sú dcérskymi spoločnosťami čínskych a juhokórejských gigantov. Len jediný výrobca so sídlom v Európskej únii dokázal batérie vyrábať samostatne, a to v obmedzenom rozsahu. V kontraste s tým stojí Čína, ktorá minulý rok držala približne 70 % globálnej produkcie.
Výhľad na nasledujúce roky predpokladá výrazný rast trhu. Deloitte očakáva, že tržby z batérií v Európe stúpnu zo 16 miliárd eur v roku 2024 na 54 miliárd eur do roku 2030. Problémom však je, že bez masívnych investícií do lokálnej výroby sa tento rast môže obrátiť proti samotným európskym automobilkám. Závislosť od čínskej či kórejskej technológie by sa totiž mohla ešte prehĺbiť a s ňou aj riziko straty prístupu k najmodernejším riešeniam.
Alfa a omega
Batérie predstavujú kľúčovú a zároveň najnákladnejšiu súčasť elektromobilu. Určujú nielen cenu finálneho vozidla, ale aj jeho výkon, kapacitu a dojazd. Ich dostupnosť a kvalita teda priamo ovplyvňujú, či sa európske automobilky dokážu presadiť v globálnej konkurencii. Deloitte v tejto súvislosti hovorí dokonca o hrozbe „regionálnej monopolizácie“, keďže Ázia dnes de facto kontroluje technologický pokrok aj dodávateľský reťazec v tejto oblasti.
Situáciu komplikuje aj neistý vývoj niektorých európskych projektov, ktoré mali priniesť alternatívu k ázijským dodávateľom. Symbolickým príkladom je švédska spoločnosť Northvolt, ktorá bola vnímaná ako nádej na vybudovanie silného európskeho hráča, no jej plány sa dostali do vážnych problémov. Podobné meškania alebo rušenia projektov oslabujú šance Európy vybudovať vlastný stabilný ekosystém batériovej výroby.
Otázka, či sa podarí Európe oslobodiť od rastúcej závislosti na Číne, tak zostáva otvorená. Ak chce automobilový sektor na kontinente udržať tempo a zároveň si zachovať technologickú suverenitu, nevyhnutne potrebuje silnejšie investície, koordinovanú podporu zo strany štátov a urýchlenie realizácie batériových fabrík. V opačnom prípade bude budúcnosť európskej elektromobility definovaná rozhodnutiami, ktoré sa prijímajú na opačnej strane sveta.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
Briti dostali geniálny nápad: Vyvíjajú ultra ľahké auto, bude však stáť veľké peniaze
Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
Škoda experimentuje so skeptikmi elektromobility. Neuroveda a AI odhalili prekvapivé reakcie
Tesla uznala, že zašla priďaleko. Ruší kontroverznú vec a vodiči jej tlieskajú, zväčší sa aj dojazd
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Podnikatelia prišli o obľúbený trik: Slovenská pošta stopla obchádzanie transakčnej dane
Každý štvrtý Slovák nemá finančnú rezervu: Stačí drobná kríza a sú tu problémy (ROZHOVOR)
Táto trojkombinácia predlžuje život: Riziko úmrtia dokáže znížiť až o 28 %, tvrdia vedci
251 dronov zničených za jedinú noc. Rusko spustilo masívnu obranu
Slovensko smeruje k rekordnému zadlženiu v histórii krajiny, varuje rozpočtová rada
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
- Tesla uznala, že zašla priďaleko. Ruší kontroverznú vec a vodiči jej tlieskajú, zväčší sa aj dojazd
- McLaren vymyslel šialenú inováciu. Jeho športiak jazdí na dvoch prevodových stupňoch naraz
-
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
- Tesla uznala, že zašla priďaleko. Ruší kontroverznú vec a vodiči jej tlieskajú, zväčší sa aj dojazd
- Elektromobily predávajú o 50 % lacnejšie. Číňania spúšťajú cenovú vojnu, analytik varuje pred následkami
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
- Video: Bizarný „kolotoč” vyrába elektrinu za polovicu ceny. Investuje do neho aj Bill Gates
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
Putin sa jej bojí ako čert kríža. Ak USA dodá Ukrajine túto zbraň, Rusi s Američanmi skončili
Nemecké automobilky sa rútia do hlbokej krízy. Dodávatelia tŕpnu, masívne prepúšťanie je na spadnutie
Umelá inteligencia mení pracovné návyky Slovákov. Rutinné úlohy zvláda lepšie než človek
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP