V tomto texte boli použité aj materiály TASR.

Elektromobilita je dnes jedným z najväčších motorov technologických zmien v automobilovom priemysle. Kým výrobcovia vozidiel naprieč Európou investujú miliardy do elektrických modelov, samotný kontinent čelí závažnému problému. Batériová produkcia sa totiž aj naďalej sústreďuje v Ázii. Najnovšia analýza spoločnosti Deloitte upozorňuje, že práve tento faktor môže ohroziť dlhodobú konkurencieschopnosť aj energetickú bezpečnosť Európy.

Biedne čísla

Podľa odhadov konzultantov sa v roku 2024 na európskom území vyrobilo iba 13 % batérií určených pre elektromobily. Navyše, aj tento podiel pochádzal prevažne zo závodov, ktoré sú dcérskymi spoločnosťami čínskych a juhokórejských gigantov. Len jediný výrobca so sídlom v Európskej únii dokázal batérie vyrábať samostatne, a to v obmedzenom rozsahu. V kontraste s tým stojí Čína, ktorá minulý rok držala približne 70 % globálnej produkcie.

Výhľad na nasledujúce roky predpokladá výrazný rast trhu. Deloitte očakáva, že tržby z batérií v Európe stúpnu zo 16 miliárd eur v roku 2024 na 54 miliárd eur do roku 2030. Problémom však je, že bez masívnych investícií do lokálnej výroby sa tento rast môže obrátiť proti samotným európskym automobilkám. Závislosť od čínskej či kórejskej technológie by sa totiž mohla ešte prehĺbiť a s ňou aj riziko straty prístupu k najmodernejším riešeniam.

výroba batérie do elektromobilu
Gemini

Alfa a omega

Batérie predstavujú kľúčovú a zároveň najnákladnejšiu súčasť elektromobilu. Určujú nielen cenu finálneho vozidla, ale aj jeho výkon, kapacitu a dojazd. Ich dostupnosť a kvalita teda priamo ovplyvňujú, či sa európske automobilky dokážu presadiť v globálnej konkurencii. Deloitte v tejto súvislosti hovorí dokonca o hrozbe „regionálnej monopolizácie“, keďže Ázia dnes de facto kontroluje technologický pokrok aj dodávateľský reťazec v tejto oblasti.

Situáciu komplikuje aj neistý vývoj niektorých európskych projektov, ktoré mali priniesť alternatívu k ázijským dodávateľom. Symbolickým príkladom je švédska spoločnosť Northvolt, ktorá bola vnímaná ako nádej na vybudovanie silného európskeho hráča, no jej plány sa dostali do vážnych problémov. Podobné meškania alebo rušenia projektov oslabujú šance Európy vybudovať vlastný stabilný ekosystém batériovej výroby.

Otázka, či sa podarí Európe oslobodiť od rastúcej závislosti na Číne, tak zostáva otvorená. Ak chce automobilový sektor na kontinente udržať tempo a zároveň si zachovať technologickú suverenitu, nevyhnutne potrebuje silnejšie investície, koordinovanú podporu zo strany štátov a urýchlenie realizácie batériových fabrík. V opačnom prípade bude budúcnosť európskej elektromobility definovaná rozhodnutiami, ktoré sa prijímajú na opačnej strane sveta.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP