Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Kým najmä európske automobilky už dnes ponúkajú zákazníkom na výber hneď niekoľko čistých elektromobilov, tie japonské akoby si k nim stále držali skôr rezervovaný prístup.

Honda však minulý týždeň ukázala, že je na budúcnosť plne pripravená, len sa na ňu pozerá viac realistickými očami a potenciál elektrifikácie nateraz vidí skôr v menších batériách a zdokonaľovaní hybridného pohonu, ktorý by sekundoval bežnému spaľováku na vrchole svojho technologického vývoja.

Aj preto medzi trojicou jej aktuálnych noviniek pre európske a slovenské cesty, ktoré na trh prídu ešte tento rok, nájdeš dva klasické hybridné modely a „len“ jeden úplne nový elektromobil. U niektorých iných značiek by to bolo možno presne naopak.

Honda

S elektromobilmi sa neponáhľame, hybridy už máme

V tomto smere konzervatívnemu slovenskému zákazníkovi to bude len vyhovovať. Hoci je zákaz predaja spaľovákov na klasické palivá od roku 2035 doslova za dverami, krivka vývoja nových technológií v oblasti batérií aktuálne stále stúpa mimoriadne strmo. To znamená, že elektromobily, ktoré na trh ešte len prídu, budú ponúkať oveľa väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie, dlhšiu životnosť akumulátorov a taktiež nižšiu hmotnosť a pravdepodobne aj cenu.

Ťažisko ponuky Hondy má preto aktuálne predstavovať dvojica nových hybridných modelov, ktoré svetoví novinári spoznali priamo vo výskumnom a technickom centre automobilky v nemeckom Offenbachu.

Základom je úplne nová generácia populárneho SUV CR-V, ktorá dostala prívlastok e:HEV (Hybrid Electric Vehicle). Na výber bude v hybridnej alebo plug-in hybridnej verzii. Čiste spaľovacieho pohonu sa už v šiestej generácii nedočkáš – tento typ kompaktného a úsporného hybridné pohonu si Honda už odskúšala v aktuálnom modeli Civic e:HEV. Pomerne malá a tým pádom cenovo dostupná batéria bude znova spriahnutá s 2-litrovým benzínovým štvorvalcom pracujúcim v Atkinsonovom cykle pre zvýšenie účinnosti a dynamiky.

Elektrifikovanú časť pohonu obstará namiesto jedného v predchádzajúcej CR-V hneď dvojica elektromotorov, pričom CR-V pre rok 2023 bude znovu k dispozícii s pohonom predných aj všetkých štyroch kolies. Nateraz však nie je úplne jasné, či výrobca opäť staví na medzinápravovú spojku a fyzické spojenie zadnej nápravy s motorom, alebo bude zadnými kolesami krútiť už len elektromotor.

Fontech

Oproti predchodcovi je novinka väčšia vo všetkých smeroch – do šírky, výšky, dĺžky a vďaka o 40 mm väčšiemu rázvoru aj vo vnútri, kde pribudlo 16 mm priestoru pre nohy. Priestor pre pasažierov vzadu sa dá ešte zväčšiť vďaka polohovateľným zadným sedadlám, ktoré možno sklopiť a pre pohodlnejšie opretie sa a aretovať v až 8 rôznych polohách.  Batožinový priestor sa zväčšil o 18 %.

Spolu s bežným hybridom bude dostupný aj plug-in hybridná CR-V e:PHEV, ktorá sprístupní majiteľom v Európe domáce nabíjanie vôbec prvýkrát. Poháňa rovnaký 2-litrový spaľovák a dva elektromotory, od hybridu sa však líši inou prednou maskou a batérie pochopiteľne dostali väčšiu kapacitu. Honda presné čísla nateraz nezverejňuje, sľubuje však pôsobivý dojazd 81 km čiste na elektrický pohon, čo bohate postačí na každodenné dochádzanie do práce. Svižné je aj nabíjanie, z 0 na 100 % plug-in nabiješ za dve a pol hodiny pri optimálnej teplote 25 °C.

Honda CR-V 2023 ako hybrid a plug-in hybrid

Dizajn CR-V si zachováva známu siluetu a príslušnosť k predchádzajúcej generácii, no zmenili sa predné denné svetlá aj zadné brzdové svetlá. Vo vnútri zas nájdeš lepšie a kvalitnejšie materiály, pričom posadenie sa za volant potvrdzuje, že inžinieri kládli veľký dôraz na dobrý výhľad z takto veľkého vozidla. Honda tvrdí, že viditeľnosti vpred prispôsobili aj rovnú prednú kapotu, vďaka ktorej presne identifikuješ oba rohy karosérie.

Ak by to nestačilo, pridávajú sa vylepšené funkcie aktívnej a pasívnej bezpečnosti vrátane 360-stupňových kamier Honda Sensing 360, ktoré môžeš kedykoľvek aktivovať priamo tlačidlom na páčkach pod volantom. Pocit vzdušnosti dotvára aj panoramatická strecha, samozrejme s možnosťou kompletného zastretia roletou.

Menšia Honda ZR-V je od základov nový hybrid

Úplnou novinkou v portfóliu Hondy je menšie SUV ZR-V, ktoré veľkosťou vyplní medzeru medzi medzi vlajkovým CR-V a už známym HR-V. Sympatickej novinke možnosť domáceho nabíjania chýba, ide teda o klasický samonabíjací hybrid, aké už od Hondy poznáme. Elektromotory opäť kombinuje s už spomínaným dvojlitrom v Atkinsonovom cykle, k dispozícii však bude len ako predokolka.

Fontech

Jeho základom má byť DNA modelu Honda Civic, no v tomto prípade Honda nehovorí len o pohonnom ústrojenstve, ale aj celej platforme, takže má ponúknuť aj skutočnú zábavu a uspokojenie za volantom, podobne ako to robí milovaný hatchback. Podvozok je však podľa Hondy pre ZR-V pripravený priamo na mieru – okrem viacprvkovej zadnej nápravy a optimalizovaných puzdier bolo prepracované aj riadenie, ktoré znižuje trenie a umožňuje ovládanie bez námahy, no stále zaručuje dobrú spätnú väzbu.

ZR-V prináša výrazne sviežejšie oblé tvary a užšie svetlomety, ktoré majú lákať mladších zákazníkov hľadajúcich praktickosť zabalenú v štýlovom balení, pričom viditeľnosť z miesta vodiča hrá prím aj tu. Kufor ponúkne 360 litrov, čo je o 41 litrov viac ako v prípade HR-V.

Interiér dostal množstvo odkladacích priestorov a vreciek, pričom kreativita sa prejavila aj v batožinovom priestore. Ten má 1 291 litrov, priestor aj pod podlahou a praktický kryt na balíky.

Nová Honda ZR-V hybrid

Prístrojovke dominuje obrovská 9-palcová dotyková obrazovkam so systémom Honda Connect a podporou pre Android Auto aj Apple CarPlay aj črty, ktoré nájdeš aj v novej CR-V – to znamená volič CVT prevodovky v podobe klasických tlačidiel alebo materiály, ktoré pôsobia až prémiovým štýlom.

Aj v tomto prípade si budeme musieť počkať na presné technické parametre spaľovacieho motora, prípadne slovenský cenník. Je však jasné, že sa k nám dostane už na jeseň.

Honda e bola len začiatok. Toto je skutočný elektromobil od Hondy

Vstup do sveta čistých elektromobilov si Japonci odškrtli už v roku 2020 uvedením nádhernej Hondy e, ktorú si odborná verejnosť okamžite zamilovala, no bolo jasné, že išlo skôr o ukážku moderných technológií ako skutočnú snahu preraziť v segmente.

Nádherný a originálny dizajn mestského autíčka podporovali špičkové technológie – od digitálnych spätných zrkadiel, až po možnosť na obrovské displeje v palubnej doske prostredníctvom HDMI pripojiť vlastný zdroj – napríklad hernú konzolu PlayStation, ktorú YouTuberi napájali rovno z 220 V zásuvky na palube. Malá 35,5 kWh batéria však poskytovala papierový dojazd len 220 km na jedno nabitie, čo auto jasne limitovalo len pre špecifický druh zákazníkov – tých, ktorí si neváhali priplatiť za imidžovku, no určenou len na jazdy po meste.

Honda

Prvým „skutočným“ elektromobilom Hondy, ktorý to s oslovením más myslí naozaj vážne, je tak až aktuálne SUV e:Ny1, ktoré sa u nás postaví napríklad proti Kii Niro EV alebo Volkswagenu ID.4.

Vďaka tomu, že mali inžinieri k dispozícii čistý list na platforme e:N Architecture F papiera navrhli vozidlo, ktoré si oproti CR-V a ZR-V ide viac svojou cestou zvonku aj zvnútra. Elektrická platforma navyše nemusí bojovať s nevyhnutnými priestorovými obmedzeniami v miestach, kde zvyčajne býva spaľovací agregát, takže ju charakterizuje extrémne krátky predný previs a širší rázvor, ktorý kabína s vnútorným priestorom naplno využíva.

Fontech

Logo Hondy je v tomto prípade biele a na zadných dverách dokonca úplne chýba, keďže „H“ nahradil nápis v úplne novom fonte, čo bude štandardom pre nadchádzajúce elektromobily tejto japonskej značky.

Rozdiely badať aj vo vnútri, kde si okamžite všimneš obrovský 15,1-palcový dotykový displej infotainmentu orientovaný na výšku, podobne ako to má viacero elektromobilov súčasnosti. Jeho obsah je rozdelený do troch nezávislých segmentov.

Fontech

Úplne hore nájdeš údaje bezprostredne potrebné pre jazdu, teda obraz z 360-stupňových parkovacích kamier alebo navigáciu. V strede to môže byť obraz z Apple CarPlay, rádio alebo základné nastavenia vozidla, no a spodná časť patrí ovládaniu klimatizácie, ktorá je síce plne dotyková, no ovládanie teploty, rýchlosti ventilátora aj všetko ďalšie má aspoň samostatné virtuálne tlačidlá.

Nová platforma má vďaka batériám nešpecifikovanej kapacity ponúkať nízke ťažisko a extrémnu tuhosť karosérie na ktorú sa v 47 % použila vysokopevnostná oceľ, čo sľubuje viac než dobré jazdné vlastnosti. Podstatnejšie sú však reálne čísla. Elektromotor má maximálny výkon 150 kW a krútiaci moment 310 Nm. Dojazd so 68,8 kWh batériou je podľa normy WLTP solídnych 412 km na jedno nabitie.

Honda e:Ny1 je druhým elektromobilom značky v histórii

Trochu horšie je na tom nabíjanie – výkon zatiaľ nepoznáme, no z 10 na 80 % sa bude batéria nabíjať 45 minút. Na naše cesty sa Honda e:Ny1 dostane ešte tento rok, cenník by sme tak mali spoznať veľmi skoro.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú