PREHĽAD: Honda má konečne plnohodnotný elektromobil, dve hybridné SUV sú ako stvorené pre Slovákov
Kým najmä európske automobilky už dnes ponúkajú zákazníkom na výber hneď niekoľko čistých elektromobilov, tie japonské akoby si k nim stále držali skôr rezervovaný prístup.
Honda však minulý týždeň ukázala, že je na budúcnosť plne pripravená, len sa na ňu pozerá viac realistickými očami a potenciál elektrifikácie nateraz vidí skôr v menších batériách a zdokonaľovaní hybridného pohonu, ktorý by sekundoval bežnému spaľováku na vrchole svojho technologického vývoja.
Aj preto medzi trojicou jej aktuálnych noviniek pre európske a slovenské cesty, ktoré na trh prídu ešte tento rok, nájdeš dva klasické hybridné modely a „len“ jeden úplne nový elektromobil. U niektorých iných značiek by to bolo možno presne naopak.

S elektromobilmi sa neponáhľame, hybridy už máme
V tomto smere konzervatívnemu slovenskému zákazníkovi to bude len vyhovovať. Hoci je zákaz predaja spaľovákov na klasické palivá od roku 2035 doslova za dverami, krivka vývoja nových technológií v oblasti batérií aktuálne stále stúpa mimoriadne strmo. To znamená, že elektromobily, ktoré na trh ešte len prídu, budú ponúkať oveľa väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie, dlhšiu životnosť akumulátorov a taktiež nižšiu hmotnosť a pravdepodobne aj cenu.
Ťažisko ponuky Hondy má preto aktuálne predstavovať dvojica nových hybridných modelov, ktoré svetoví novinári spoznali priamo vo výskumnom a technickom centre automobilky v nemeckom Offenbachu.
Základom je úplne nová generácia populárneho SUV CR-V, ktorá dostala prívlastok e:HEV (Hybrid Electric Vehicle). Na výber bude v hybridnej alebo plug-in hybridnej verzii. Čiste spaľovacieho pohonu sa už v šiestej generácii nedočkáš – tento typ kompaktného a úsporného hybridné pohonu si Honda už odskúšala v aktuálnom modeli Civic e:HEV. Pomerne malá a tým pádom cenovo dostupná batéria bude znova spriahnutá s 2-litrovým benzínovým štvorvalcom pracujúcim v Atkinsonovom cykle pre zvýšenie účinnosti a dynamiky.
Elektrifikovanú časť pohonu obstará namiesto jedného v predchádzajúcej CR-V hneď dvojica elektromotorov, pričom CR-V pre rok 2023 bude znovu k dispozícii s pohonom predných aj všetkých štyroch kolies. Nateraz však nie je úplne jasné, či výrobca opäť staví na medzinápravovú spojku a fyzické spojenie zadnej nápravy s motorom, alebo bude zadnými kolesami krútiť už len elektromotor.

Oproti predchodcovi je novinka väčšia vo všetkých smeroch – do šírky, výšky, dĺžky a vďaka o 40 mm väčšiemu rázvoru aj vo vnútri, kde pribudlo 16 mm priestoru pre nohy. Priestor pre pasažierov vzadu sa dá ešte zväčšiť vďaka polohovateľným zadným sedadlám, ktoré možno sklopiť a pre pohodlnejšie opretie sa a aretovať v až 8 rôznych polohách. Batožinový priestor sa zväčšil o 18 %.
Spolu s bežným hybridom bude dostupný aj plug-in hybridná CR-V e:PHEV, ktorá sprístupní majiteľom v Európe domáce nabíjanie vôbec prvýkrát. Poháňa rovnaký 2-litrový spaľovák a dva elektromotory, od hybridu sa však líši inou prednou maskou a batérie pochopiteľne dostali väčšiu kapacitu. Honda presné čísla nateraz nezverejňuje, sľubuje však pôsobivý dojazd 81 km čiste na elektrický pohon, čo bohate postačí na každodenné dochádzanie do práce. Svižné je aj nabíjanie, z 0 na 100 % plug-in nabiješ za dve a pol hodiny pri optimálnej teplote 25 °C.
Honda CR-V 2023 ako hybrid a plug-in hybrid
Dizajn CR-V si zachováva známu siluetu a príslušnosť k predchádzajúcej generácii, no zmenili sa predné denné svetlá aj zadné brzdové svetlá. Vo vnútri zas nájdeš lepšie a kvalitnejšie materiály, pričom posadenie sa za volant potvrdzuje, že inžinieri kládli veľký dôraz na dobrý výhľad z takto veľkého vozidla. Honda tvrdí, že viditeľnosti vpred prispôsobili aj rovnú prednú kapotu, vďaka ktorej presne identifikuješ oba rohy karosérie.
Ak by to nestačilo, pridávajú sa vylepšené funkcie aktívnej a pasívnej bezpečnosti vrátane 360-stupňových kamier Honda Sensing 360, ktoré môžeš kedykoľvek aktivovať priamo tlačidlom na páčkach pod volantom. Pocit vzdušnosti dotvára aj panoramatická strecha, samozrejme s možnosťou kompletného zastretia roletou.
Menšia Honda ZR-V je od základov nový hybrid
Úplnou novinkou v portfóliu Hondy je menšie SUV ZR-V, ktoré veľkosťou vyplní medzeru medzi medzi vlajkovým CR-V a už známym HR-V. Sympatickej novinke možnosť domáceho nabíjania chýba, ide teda o klasický samonabíjací hybrid, aké už od Hondy poznáme. Elektromotory opäť kombinuje s už spomínaným dvojlitrom v Atkinsonovom cykle, k dispozícii však bude len ako predokolka.

Jeho základom má byť DNA modelu Honda Civic, no v tomto prípade Honda nehovorí len o pohonnom ústrojenstve, ale aj celej platforme, takže má ponúknuť aj skutočnú zábavu a uspokojenie za volantom, podobne ako to robí milovaný hatchback. Podvozok je však podľa Hondy pre ZR-V pripravený priamo na mieru – okrem viacprvkovej zadnej nápravy a optimalizovaných puzdier bolo prepracované aj riadenie, ktoré znižuje trenie a umožňuje ovládanie bez námahy, no stále zaručuje dobrú spätnú väzbu.
ZR-V prináša výrazne sviežejšie oblé tvary a užšie svetlomety, ktoré majú lákať mladších zákazníkov hľadajúcich praktickosť zabalenú v štýlovom balení, pričom viditeľnosť z miesta vodiča hrá prím aj tu. Kufor ponúkne 360 litrov, čo je o 41 litrov viac ako v prípade HR-V.
Interiér dostal množstvo odkladacích priestorov a vreciek, pričom kreativita sa prejavila aj v batožinovom priestore. Ten má 1 291 litrov, priestor aj pod podlahou a praktický kryt na balíky.
Nová Honda ZR-V hybrid
Prístrojovke dominuje obrovská 9-palcová dotyková obrazovkam so systémom Honda Connect a podporou pre Android Auto aj Apple CarPlay aj črty, ktoré nájdeš aj v novej CR-V – to znamená volič CVT prevodovky v podobe klasických tlačidiel alebo materiály, ktoré pôsobia až prémiovým štýlom.
Aj v tomto prípade si budeme musieť počkať na presné technické parametre spaľovacieho motora, prípadne slovenský cenník. Je však jasné, že sa k nám dostane už na jeseň.
Honda e bola len začiatok. Toto je skutočný elektromobil od Hondy
Vstup do sveta čistých elektromobilov si Japonci odškrtli už v roku 2020 uvedením nádhernej Hondy e, ktorú si odborná verejnosť okamžite zamilovala, no bolo jasné, že išlo skôr o ukážku moderných technológií ako skutočnú snahu preraziť v segmente.
Nádherný a originálny dizajn mestského autíčka podporovali špičkové technológie – od digitálnych spätných zrkadiel, až po možnosť na obrovské displeje v palubnej doske prostredníctvom HDMI pripojiť vlastný zdroj – napríklad hernú konzolu PlayStation, ktorú YouTuberi napájali rovno z 220 V zásuvky na palube. Malá 35,5 kWh batéria však poskytovala papierový dojazd len 220 km na jedno nabitie, čo auto jasne limitovalo len pre špecifický druh zákazníkov – tých, ktorí si neváhali priplatiť za imidžovku, no určenou len na jazdy po meste.

Prvým „skutočným“ elektromobilom Hondy, ktorý to s oslovením más myslí naozaj vážne, je tak až aktuálne SUV e:Ny1, ktoré sa u nás postaví napríklad proti Kii Niro EV alebo Volkswagenu ID.4.
Vďaka tomu, že mali inžinieri k dispozícii čistý list na platforme e:N Architecture F papiera navrhli vozidlo, ktoré si oproti CR-V a ZR-V ide viac svojou cestou zvonku aj zvnútra. Elektrická platforma navyše nemusí bojovať s nevyhnutnými priestorovými obmedzeniami v miestach, kde zvyčajne býva spaľovací agregát, takže ju charakterizuje extrémne krátky predný previs a širší rázvor, ktorý kabína s vnútorným priestorom naplno využíva.

Logo Hondy je v tomto prípade biele a na zadných dverách dokonca úplne chýba, keďže „H“ nahradil nápis v úplne novom fonte, čo bude štandardom pre nadchádzajúce elektromobily tejto japonskej značky.
Rozdiely badať aj vo vnútri, kde si okamžite všimneš obrovský 15,1-palcový dotykový displej infotainmentu orientovaný na výšku, podobne ako to má viacero elektromobilov súčasnosti. Jeho obsah je rozdelený do troch nezávislých segmentov.

Úplne hore nájdeš údaje bezprostredne potrebné pre jazdu, teda obraz z 360-stupňových parkovacích kamier alebo navigáciu. V strede to môže byť obraz z Apple CarPlay, rádio alebo základné nastavenia vozidla, no a spodná časť patrí ovládaniu klimatizácie, ktorá je síce plne dotyková, no ovládanie teploty, rýchlosti ventilátora aj všetko ďalšie má aspoň samostatné virtuálne tlačidlá.
Nová platforma má vďaka batériám nešpecifikovanej kapacity ponúkať nízke ťažisko a extrémnu tuhosť karosérie na ktorú sa v 47 % použila vysokopevnostná oceľ, čo sľubuje viac než dobré jazdné vlastnosti. Podstatnejšie sú však reálne čísla. Elektromotor má maximálny výkon 150 kW a krútiaci moment 310 Nm. Dojazd so 68,8 kWh batériou je podľa normy WLTP solídnych 412 km na jedno nabitie.
Honda e:Ny1 je druhým elektromobilom značky v histórii
Trochu horšie je na tom nabíjanie – výkon zatiaľ nepoznáme, no z 10 na 80 % sa bude batéria nabíjať 45 minút. Na naše cesty sa Honda e:Ny1 dostane ešte tento rok, cenník by sme tak mali spoznať veľmi skoro.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony

Slováci môžu ušetriť desaťtisíce eur. Tu sú najlepšie jazdené elektroautá, ktoré kúpiš za zlomok ceny

Ľudia musia urobiť jednoduchý krok. Európska vláda spúšťa masívne dotácie na elektromobily

Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie

Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

„Moje dieťa zmizlo.“ Záhadná imunitná choroba spôsobuje po bežnej angíne zmenu na nepoznanie

Obľúbené podujatie na Slovensku končí po 32 rokoch. Incheba ho zrušila len dva týždne pred otvorením

MIMORIADNE: Prezident Pellegrini odvolal sudcu Krajského súdu v Bratislave

Majetok Vladimíra Poóra sa za jeden rok zvýšil o 30 miliónov eur. Začínal ako čašník, vybudoval trnavské impérium

Taliansko mieri k elite: Môže nasadiť prvú jadrovú loď na svete postavenú pre stíhačky 6. generácie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Ľudia musia urobiť jednoduchý krok. Európska vláda spúšťa masívne dotácie na elektromobily
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
- Slováci môžu ušetriť desaťtisíce eur. Tu sú najlepšie jazdené elektroautá, ktoré kúpiš za zlomok ceny
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Ľudia musia urobiť jednoduchý krok. Európska vláda spúšťa masívne dotácie na elektromobily
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- OFICIÁLNE: Volkswagen ukončí výrobu legendárneho spaľováku. Model premení na elektromobil
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
Elektromobilita rozdelila Európu na dve časti. Osud spaľovákov má v rukách jeden štát
Prevádzkovatelia spochybňujú plán vlády. Žiadajú predĺžiť využívanie jadrovej energie
Predbehol angličtinu a rozumejú mu aj Slováci. Sused Slovenska má najpresnejší jazyk pre komunikáciu s AI
Trump vyslal jasný odkaz. Severnú Kóreu označil za „akýsi jadrový štát“
Kritici sa chytajú za hlavu: 60 krajín OSN podpísalo kontroverznú kyber dohodu, navrhli ju Rusi
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

„Moje dieťa zmizlo.“ Záhadná imunitná choroba spôsobuje po bežnej angíne zmenu na nepoznanie

Obľúbené podujatie na Slovensku končí po 32 rokoch. Incheba ho zrušila len dva týždne pred otvorením

MIMORIADNE: Prezident Pellegrini odvolal sudcu Krajského súdu v Bratislave

Majetok Vladimíra Poóra sa za jeden rok zvýšil o 30 miliónov eur. Začínal ako čašník, vybudoval trnavské impérium









