V správe boli použité materiály TASR.

Požiar, ktorý na juhu Dánska cez víkend zničil elektromobil a poškodil vedľajší dom, zrejme zapríčinil hriankovač, ktorým chcel majiteľ vozidla zohriať jeho batériu. Uviedla to v pondelok dánska polícia, ktorá zároveň na ľudí „dôrazne“ apelovala, aby takúto metódu nepoužívali. TASR správu prevzala z agentúry AP.

Nezmyselný experiment

„Príčina požiaru tkvie s najväčšou pravdepodobnosťou v hriankovači, ktorý majiteľ auta umiestnil pod prednú časť svojho auta, aby si zohrial batériu,“ informovala dánska polícia vo svojej pondelňajšej zvodke.

K požiaru došlo v sobotu v obci Stenlille ležiacej približne 60 kilometrov juhozápadne od Kodane. Nikto sa pri ňom nezranil. Samotné vozidlo je však zničené a poškodený je aj dom, vedľa ktorého parkovalo. Nebolo pritom bezprostredne známe, či išlo o dom majiteľa elektromobilu alebo jeho suseda.

Youtube/ Meternieuws/Screenshot

Aj keď sú požiare elektromobilov často prudko medializované a ich hasenie je oveľa problematickejšie, než pri iných autách, v skutočnosti k takýmto incidentom dochádza len zriedkavo a najčastejšie horia práve autá so spaľovacími motormi. Nedávna štúdia odhaľuje, že spaľováky horia až 100-krát častejšie než elektrické autá.

Hasiči sú pripravení

Hasenie elektromobilu si nedávno vyskúšali aj slovenskí hasiči. Merali tiež unikajúce teplo a vzorky odobrané počas pokusu budú skúmať z hľadiska dosahov takýchto požiarov na životné prostredie.

„Cieľom pokusu bolo trakčné batérie a elektromobil zapáliť a vykonať experimentálne merania uvoľňovania tepla (meranie tepelného toku) vo vzdialenosti desať a 50 centimetrov od batérie. Merania sa uskutočňovali aj z dôvodu, aby bolo možné lepšie určiť odstupové vzdialenosti v prípade požiaru elektromobilu,“ priblížil HaZZ.

Hasenie je problém

Hasenie áut je všeobecne problematické, avšak v prípade elektromobilov je tento problém oveľa väčší. Ak totiž dôjde k požiaru batérie, proces je prakticky nezastaviteľný a často dôjde ku kompletnému zhoreniu stroja. Existujú však prípady, kedy batéria elektromobilu požiaru odolala a ostala prakticky nepoškodená.

Za zmienku rozhodne stojí aj fakt, že Švédsko v roku 2020 zaznamenalo celkovo 106 požiarov rôznych elektrifikovaných prepravných prostriedkov, pričom 38 z nich pochádza z elektrických kolobežiek, 20 z elektrobicyklov.

Celkovo bolo vo Švédku hlásených len 23 požiarov EV, pričom po švédskych cestách sa premáva viac ako 611 000 EV (0,004 %). Pre porovnanie, vo Švédku bolo tiež zaznamenaných 3 400 požiarov vozidiel so spaľovacími motormi, pričom na tamojších cestách sa pohybuje zhruba 4,4 milióna vozidiel so spaľovacími motormi (0,08 %).

Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú