V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
Aktuálne najpoužívanejšie lítium-iónové batérie rozhodne nie sú najlepším riešením najmä kvôli potrebe čoraz vzácnejšieho lítia. Výrobcovia po celom svete preto prichádzajú s rôznymi lacnejšími a dostupnejšími alternatívami.
Niet pritom najmenších pochýb, že jedným z hlavných, ak nie hlavným určovateľom štandardov pre technológie skladovania energie, patrí Čína.
Ako totiž upozorňuje portál Medium, Čína totiž patrí nielen medzi hlavných dodávateľov lítium-iónových batérií, ale kontroluje až 80 % svetovej rafinácie surovnín, 77 % celkovej kapacity batériových článkov a až 60 % svetovej výroby ďalších komponentov.
Hoci Čína ani zďaleka nie je najväčším svetovým držiteľom lítia, z geopolitického hľadiská sa zdá, že ho Čína drží pod palcom. Veľká časť svetových zásob lítia sa totiž vyváža do Číny na spracovanie. Krajina však ani zďaleka nie je odkázaná na spracovanie lítia.
Meststká „powerbanka“
Dôkazom je aj fakt, že v Číne bol nedávno do prevádzky uvedený a k sieti pripojený 100 MW / 400 MWh vanádiový prietokový batériový systém. Ide pritom o doposiaľ najväčšiu prietokovú batériu na svete a vôbec prvý rozsiahly projekt skladovania chemickej energie v Číne.
Projekt vanádiovej batérie v Daliane bol schválený Národným úradom pre energetiku ešte v apríli 2016, pričom vo svojej finálnej podobe má dosahovať ešte dvojnásobný výkon / kapacitu – 200 MW / 800 MWh, uvádza sa v tlačovej správe.
Aktuálne sa projekt nachádza vo svojej prvej fáze, takže vanádiový batériový systém poskytuje kapacitu „len“ 100 MW / 400 MWh. Vzhľadom na to, že priemerná denná spotreba obyvateľov Číny predstavuje 2 KWh, batéria, respektíve elektráreň dokáže sama poskytnúť energiu pre približne 200 000 domácností.
Systém má slúžiť na odľahčenie energetických systémov počas špičiek a tým zabezpečiť aj stabilitu celej elektrickej siete. V projekte je batéria opisovaná ako „mestská powerbanka“, ktorá zohráva kriticky dôležitú úlohu počas energetických špičiek a zároveň pomôže v Daliane začať viac využívať obnoviteľné zdroje energií.
Práve obnoviteľné zdroje energií sú využívané na nabíjanie tejto „powerbanky“. Technológia skladovania energie je tu založená na premene elektrickej energie na chemickú energiu uloženú v batériach. Presnejšie sa využívajú na skladovanie energie „ióny vanádu v rôznych valenčných stavoch“.
Hoci poskytuje mnoho výhod, je tu jeden problém
Ako upozorňuje portál TheChinaProject, jedným z hlavných dôvodov prečo Čína prechádza na vanádiové batérie, okrem bohatých zásob tohto striebristého prechodného kovu, je ich recyklovateľnosť.
Na rozdiel od lítium-iónových batérií, sú vanádiové batérie oveľa bezpečnejšie, majú dlhú životnosť, a sú takmer úplne recyklovateľné. Vanádiové batérie možno nabiť a vybiť v priemere až 15 000-krát bez výraznej zmeny kapacity, pričom elektráreň na uskladnenie energie z vanádiových batérií má životnosť až 20 rokov. S elektrolytickým systémom na báze vody je navyše takýto systém imúnny voči vznieteniu a výbuchu, čo sa o lítium-iónových batériách povedať nedá.
Technológia je však vo veľkom meradle vhodná zväčša len pre elektrické siete. Súčasná generácia vanádiových batérií ma totiž len nízku hustotu, čo znamená, že sú stále príliš „neohrabané“ na to, aby sa dali použiť napríklad na nabíjanie elektrických vozidiel. Pre lepšiu predstavu energetická hustota vanádiových batérií predstavuje len 70 – 75 % hustoty lítiových batérií.
Čína uloží energiu pre 8000 Tesiel
Nedávno sme ťa v samostatnom článku tiež informovali, že Čína dokázala ukladanie energie do stlačeného vzduchu posunúť na novú úroveň. Vytlačila totiž efektivitu tejto metódy na úctyhodných 70,4 % . Novootvorené zariadenie pritom dosahuje aj poriadnu kapacitu až 400 MWh, čo je porovnateľné s kapacitou 8 000 elektromobilov Tesla Model 3 (ich batérie majú približne 50 kWh).
Výkon systému spusteného v čínskom meste Čang-ťia-kchou je 100 MW a je schopný ročne pokryť elektrickou energiou 40 000 až 60 000 domácností. Očakáva sa, že celoročne dodá až vyše 132 GWh elektrickej energie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Gábor Gál si vypočul roszudok: Špecializovaný trestný súd rozhodol o osude exministra
Odborníčka radí, ako spravovať rodinný rozpočet počas materskej: Podrobný návod v 3 krokoch (ROZHOVOR)
Český miliardár Daniel Křetínský: Stal sa novým šéfom 500-ročnej britskej pošty. Kúpil ju za 4,17 miliardy eur
Stovky ľudí môžu prísť o pomoc: Kľúčové centrum zastavuje liečbu pre pacientov VšZP
Obľúbenú destináciu Slovákov zachvátili požiare, teploty presahujú hranicu 40 stupňov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Jazdná dokonalosť v kontroverznom balení. Nové BMW X3 potešilo dojazdom, má však nečakanú slabinu
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
Svet sa rozpadá na kusy. Guterres vyzýva na urgentné financovanie rozvoja
Vývoz dielov F-35 pre Izrael prešiel súdnou skúškou. Britský súd potvrdil kontroverzné licencie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP