Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
Batérie sú dlhodobo najväčšou prekážkou pre masové rozšírenie elektromobilov. Hoci ich kapacita a rýchlosť nabíjania postupne rastú, výrobcovia stále bojujú s obmedzeným dojazdom, vysokou cenou a zložitou výrobou. Americká spoločnosť 24M Technologies teraz predstavila prelomovú technológiu, ktorá by mohla dramaticky zmeniť pravidlá hry. Upozornil na ňu portál Interesting Engineering.
Nový koncept s názvom Electrode-to-Pack (ETOP) sľubuje, že elektromobily dokážu prejsť až o 50 % väčšiu vzdialenosť na jedno nabitie, a to bez zväčšenia samotného akumulátora. V praxi by tak mohol vzniknúť batériový blok s dojazdom až 1 600 kilometrov (americká magická hranica 1 000 míľ), pričom ostane zachovaná jeho veľkosť aj hmotnosť.
Odstránenie neaktívnych materiálov
Základom inovácií od 24M je odstránenie komponentov, ktoré neprispievajú k uchovávaniu energie. V tradičných batériách sa elektródy najprv zapúzdrujú do jednotlivých článkov, tie sa následne spájajú do modulov a až tie sa inštalujú do batériového balíka. Tento viacstupňový proces prináša dodatočnú hmotnosť a zaberá priestor, ktorý by inak mohol slúžiť na ukladanie energie.
ETOP technológia tento krok obchádza. Využíva utesnené anódové a katódové páry, ktoré sa skladajú priamo do konečného balíka. Vďaka tomu sa podiel aktívnych, energiu ukladajúcich materiálov zvyšuje zo zvyčajných 30 až 60 % až na približne 80 % objemu celého akumulátora.
„Tlak na americké odvetvia, ktoré sa spoliehajú na dovážané batérie, neustále rastie. USA musia napredovať v inováciách, nielen zvyšovať objemy výroby, ak chcú dobehnúť zahraničnú konkurenciu. Naša platforma ETOP ponúka domácim výrobcom technológiu, ktorá im umožní predbehnúť ázijských rivalov v energetickej hustote, flexibilite dizajnu a znížení výrobných nákladov,“ vysvetlil prezident a generálny riaditeľ 24M Naoki Ota.

Jednoduchšia výroba a bezpečnejšie batérie
Ďalším významným prínosom ETOP je zjednodušenie výroby. Proces spočíva v utesnení elektród, ich vrstvení, zapojení a uzavretí celého balíka. Podľa 24M možno takýto postup implementovať na výrobnej linke pomocou jediného stroja, čo znižuje počiatočné investície aj náročnosť škálovania výroby.
Firma taktiež kombinuje ETOP s ďalšími vlastnými riešeniami. Separátor Impervio zvyšuje bezpečnosť batérií, zatiaľ čo elektrolyt Eternalyte zabezpečuje stabilný výkon aj v extrémnych teplotách. Spoločnosť tvrdí, že vďaka týmto prvkom môže výrobcom umožniť dodávať batériové balíky s dojazdom až 1 000 míľ na jedno nabitie, a to bezpečne a za konkurencieschopnú cenu.
Preteky o budúcnosť elektromobilov sa zrýchľujú
Dopyt po efektívnejších batériách rastie na celom svete a vývojári hľadajú nové spôsoby, ako prekonávať fyzikálne aj technologické bariéry. Výskumníci z MIT nedávno predstavili model Coupled Ion-Electron Transfer (CIET), ktorý prehodnocuje základnú chemickú reakciu v lítiovo-iónových článkoch a môže viesť k rýchlejšiemu nabíjaniu a vyššiemu výkonu.
Ďalší medzinárodný tím z univerzity v Kiele publikoval návod na vývoj lítiovo-sírových batérií, ktoré by mohli ponúknuť vyššiu energetickú hustotu a nabíjanie skrátiť na menej než 30 minút, v niektorých prípadoch dokonca na približne 12 minút.
K pretekom sa pripája aj Čína. Technologický gigant Xiaomi si nedávno podal patent na vrstvenú konštrukciu elektród, ktorá by podľa správ mohla priniesť dojazd viac než 1 200 kilometrov (podľa štandardu CLTC) a umožniť dobitie energie na ďalších 800 kilometrov jazdy len za desať minút.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím

