Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Je to paradox, ale aj v dobe, kedy sú trendom veľké SUV môže byť častokrát problém nájsť dokonalé vozidlo pre početnejšiu rodinu. Moderné SUV-čka väčšinou zabíjajú svoj potenciál nelogickými dizajnovými riešeniami, a tak aj zdanlivo veľký vnútorný priestor môže byť v skutočnosti dosť malý.

Kráľovskou kategóriou rodinných áut je kategória MPV, ktorá je ale v posledných rokoch na ústupe. Primárnym cieľom MPV-čka je praktickosť a všetko ostatné je až druhoradé. Áno, druhoradý je aj dizajn a práve preto je možno dnes tento typ vozidiel na zostupe.

Medzi ľuďmi sa však stále nájdu takí, ktorí preferujú praktickú stránku auta, teda množstvo odkladacích priestorov, tri plnohodnotné sedačky vzadu, posuvné otváranie dverí a obrovský batožinový priestor. Nový Peugeot e-Rifter spĺňa všetky tieto kritéria a vďaka elektrickému pohonu je to ešte jedno naviac.

V recenzii sa dozvieš:

  • Čo sa stará o pohon elektrického MPV Peugeot e-Rifter
  • Aká je najsilnejšia zbraň tohto auta
  • Prečo je úplne zabitý jeho univerzálny potenciál
  • Aké sú spotreby na diaľnici, okreskách a v meste
  • Pre koho je to ideálne elektrické auto

Loading...

Loading…

Po technickej a technologickej stránke neprináša elektrický Rifter nič nové. Ide o dobre známu elektrickú platformu Stellantis, s ktorou máme už množstvo skúseností. Elektromotor s výkonom 100 kW (136 koní) poháňa výhradne prednú nápravu.

Filip Šimovič/FonTech

Krútiaci moment 260 Nm nie je ničím výnimočný, no na účely tohto auta úplne stačí. Auto zrýchli z 0 na 100 km/h za 11,7 sekundy, no pri vození detí do školy či ceste na nákup sa rozhodne nebudeš chcieť s nikým pretekať.

Filip Šimovič/FonTech

Presne na toto je Peugeot e-Rifter ako stvorený. Je to úplne ideálne rodinné auto, v ktorom jednou cenou vyzdvihneš všetky decká a do kufra sa zároveň zmestí kočík či nákup pre celú rodinu. Po sklopení sedadiel však vznikne obrovský úložný priestor, vďaka čomu naberá e-Rifter aj iné možnosti využitia.

Filip Šimovič/FonTech

Čo ho ale značne obmedzuje a prakticky „zabíja“ univerzálnu stránku, je batéria, respektíve dojazd na jedno nabitie. Peugeot e-Rifter dostal iba 50 kWh akumulátor, z ktorého je využiteľných len 45 kWh energie.

Filip Šimovič/FonTech

V prípade malého Peugeot e-208 je táto batéria dostatočná, i keď aj tu je to už hraničné. Elektrický Rifter je podstatne väčšie auto s horšou aerodynamikou, a tak si zrejme vieš predstaviť, kde na to rodinné MPV dopláca najviac.

Filip Šimovič/FonTech

Sú to vyššie rýchlosti, ako napríklad diaľničné či okreskové tempo. Zabudni, že pri tempomate nastavenom na 110 km/h sa so spotrebou dostaneš pod 20 kWh/100 km. Už aj takáto rýchlosť vystrelí spotrebu pomerne vysoko.

Filip Šimovič/FonTech

Pri stále „výletnom“ tempe 120 km/h sa diaľničná spotreba dostala na 22,4 kWh/100 km, takže pri takejto rýchlosti by elektromobil neprešiel po diaľnici ani 200 km, ak by sme si chceli v batérii nechať nejakú rezervu.

Filip Šimovič/FonTech

Rýchlosť 130 km/h je už absolútnym zabijakom dojazdu, spotreba vystrelila na 26,6 kWh/100 km a pri takejto rýchlosti môžeš rátať s dojazdom tak 150 km. Pomerne chabý diaľničný dojazd nezachraňuje ani nabíjanie, ktoré dosahuje maximálny výkon 100 kW.

Filip Šimovič/FonTech

Nabíjacia krivka v prípade elektromobilov značky Peugeot taktiež nie je zrovna najlepšia a plný výkon väčšinou dosiahneš do 40-45 % SoC. Za 30 minút na nabíjačke sa ale e-Rifter nabije na približne 80 %. Ideálnym spôsobom nabíjania je však 50 kW DC nabíjanie, kde sa elektromobil z 0 na 100 % nabije zhruba za jednu hodinu a 45 minút. Takéto nabíjanie je zároveň lacnejšie ako nabíjanie na UFC stojanoch.

Filip Šimovič/FonTech

Zmysel by tiež dávalo priplatiť za 11 kW AC nabíjačku, s ktorou by nabíjanie trvalo zhruba 4,5 hodiny. V základe sa totiž nachádza iba 7,4 kW AC nabíjačka. Žiaľ, Peugeot e-Rifter nie je bežec na dlhé trate, no v meste sa môžeš spoľahnúť na dojazd cez 250 km na jedno nabitie, s ľahkou nohou na plyne sa dokonca môžeš dostať až na 300 km.

Filip Šimovič/FonTech

Výhodou je možnosť aj 7-miestnej konfigurácie. Tretí rad sedadiel obsahuje dve miesta na sedenie, avšak v tomto prípade sa musíš uspokojiť s výrazne menším batožinovým priestorom.

Filip Šimovič/FonTech

To ale v zásade nie je až taký problém, pretože e-Rifter má vo vnútri toľko odkladacích priestorov, koľko som nevidel zrejme ešte v žiadnom inom osobnom aute. Len vodič má k dispozícii tak 7 odkladacích priestorov.

Filip Šimovič/FonTech

Pozdĺž celého auta sa nachádza pod stropom ďalšia priehradka, kam je možné odložiť tašky či iné drobnosti. V tomto smere je jasne vidieť, že toto auto je zamerané na pasažierov, ich potreby a komfort. Škoda len, že práve tieto vlastnosti by sa dali najlepšie využiť na dlhej ceste, napríklad na dovolenku do Chorvátska.

Filip Šimovič/FonTech

To by ale s elektromobilom, ktorý ma diaľničný dojazd 150 km, nechcel absolvovať zrejme nikto. V meste tak už množstvo odkladacích priestorov stráca význam.

Okrem toho, že je interiér maximálne funkčný, je navyše moderný a zodpovedá štandardom auta z roku 2022.

Filip Šimovič/FonTech

Testovaná verzia mala príplatkovú výbavu GT pack, čo v tomto prípade prináša iba dizajnové zmeny. Klasický pohľad ponad športový GT volant na digitálne budíky bol v Peugeot e-Rifter príjemnejší, nakoľko posed je v tomto aute vyšší ako napríklad v e-208.

Filip Šimovič/FonTech

Jednoduchá stredová konzola s malým voličom jazdných režimov a voličom jazdy vpred a vzad ničím neohúri. Takisto neohúri, no ani neurazí displej infotainmentu. Ide o staršiu generáciu, a tak tu nájdeme Apple CarPlay a Android Auto iba cez kábel.

Filip Šimovič/FonTech

Pozitívne hodnotím prítomnosť 220 V zásuvky pod prístrojovou doskou na strane spolujazdca. Počas jazdy si tak môžeš nabíjať notebook či inú techniku. V zásade aj infotainment ponúka vodičovi všetko, čo v takomto aute potrebuje.

Filip Šimovič/FonTech

Kritiku ešte musím smerovať na jeden z najväčších kameňov úrazu elektromobilov koncernu Stellantis – výpočet dojazdu.

Filip Šimovič/FonTech

Pri plnom nabití mi auto ukazovalo dojazd okolo 240 km na jedno nabitie. O tom, že v realite som prevažne po diaľnici prešiel iba 180-200 km už hovoriť nebudem. Problémom je, ako sa odhadovaný dojazd upravoval so stále klesajúcou kapacitou batérie.

Už pri 8 % SoC mi totiž palubný počítač ukazoval, že prejdem iba 8 km, čo je absolútny nezmysel. S 8 % by som totiž hravo prešiel ešte 20 km aj po diaľnici. Akonáhle som e-Rifter nabil doplna, odhadovaný dojazd stúpol na približne 250 km. Žiaľ, na tento výpočet sa v žiadnom prípade nedá spoľahnúť a skôr sa musí vodič riadiť úrovňou nabitia v percentách ako udávanými kilometrami.

Zhodnotenie

Peugeot e-Rifter mohol byť dokonalým rodinným elektromobilom. Škoda len, že ho automobilka osadila malou 45 kWh batériou a nie napríklad 75 kWh akumulátorom, ktorý dostala dodávka Peugeot e-Expert.

S väčšou batériou by toto auto hravo prešlo aj 300 km po diaľnici a s takýmto dojazdom by už nebol žiaden problém vyraziť s e-Rifterom aj na dlhšiu cestu do Chorvátska. Vnútorný priestor a 5 plnohodnotných sedadiel na sedenie auto predurčuje na to, aby sa v ňom pohodlne vozila celá rodina, no dojazd na jedno nabitie toto vozenie obmedzuje iba na okruhy v rámci mesta či po okreskách.

Peugeot e-Rifter ale určite mnohých zaujme cenou, nakoľko začína na sume od 32 290 €. To je za kombináciu elektromobilu a veľkého rodinného MPV lákavá čiastka.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú