Unikátny motor z USA je revolúciou. „Najčistejší“ 10,6-litrový trojvalec pre kamióny spáli benzín, naftu, vodík aj plyn
V časoch, kedy sú naftové motory v osobnej, ale i nákladnej doprave silne kritizované za vysoké emisie, hľadajú mnohí výrobcovia riešenie v ekologickejších pohonoch. Medzi inými sme doteraz mohli vidieť v kamiónovej doprave prvé lastovičky, ktoré využívajú vodík, ale i elektrický pohon.
Najčistejší 3-valec bez hlavy
Vlastnú revolúciu v tejto doprave však chce priniesť unikátny motor z USA, ktorý len s využitím 3 valcov a veľkého objemu dokáže spáliť takmer akúkoľvek zaužívanú pohonnú hmotu a produkovať extrémne nízke emisie. Na tému upozornil portál Commercial Carrier Journal.
Za vývojom tohto motora stojí Achates Power pod vedením Jamesa Lemkea a Jamesa Waltona – syn zakladateľa amerického Walmartu. Prvý významný míľnik firma oznámila ešte v roku 2019, kedy potvrdila úspešný vývoj nízkoemisného 10,6-litrového dvojtaktného motora, ktorý už teraz spĺňa emisné normy s limitom 432 g CO2 v Kalifornii pre rok 2027.
Samotná konštrukcia motora využíva 6 protiľahlých piestov a 3 valce. Na rozdiel od konvenčných motorov boxer, ktoré majú piesty uložené protiľahlo o 180° v samostatných valcoch, protichodný motor Achates Power využíva piesty, ktoré smerujú proti sebe a zdieľajú jeden valec. Každý piest sa stretáva takmer v strede v hornej úvrati, kedy ich zapaľovanie potom pošle späť do dolnej úvrati.
Dvojica kľukových hriadeľov je potom spojená ozubenými kolesami a prevádza pohon motora na prevodovku. Motoru dokonca chýba aj vlastná hlava valcov, namiesto ktorej sú na jednej strane otvory pre vypustenie výfukových plynov a ďalšie otvory na opačnom konci nasávajú vzduch. Vďaka absencii tohto komponentu je možné zvýšiť spoľahlivosť a taktiež výrobné náklady motora. Zároveň však odpadá množstvo pohyblivých častí.
Maximálny výkon takéhoto motora sa má pohybovať na úrovni zhruba 400 konských síl, no omnoho zaujímavejší je jeho točivý moment, ktorý dosahuje až 2373 Nm, vďaka ktorému je ideálnym kandidátom pre využitie v nákladnej doprave.
V budúcnosti môže byť úplne bezemisný
Samotná produkcia emisii potom dosahuje len 0,02 g NOx na konskú silu za hodinu prevádzky. Zjednodušene povedané, emisie motora od Achates Power sú o 8 % nižšie ako aktuálny emisný limit 460 g CO2 v Kalifornii a pri svojej prevádzke vypúšťa „len“ okolo 423 g CO2. Spoločnosť pritom tomuto 10,6-litrovému trojvalcu verí natoľko, že ho využije v nákladnej doprave Walmartu. Uplatní sa v ťahači Peterbilt 579.
Cieľom firmy je však dosiahnuť úplne bezemisnú prevádzku kamiónov s týmto motorom, ktorý by mohol produkovať nulové emisie. Práve konštrukčné riešenie motora totiž počíta aj s možnosťou spaľovania rôznych iných pohonných látok.
Okrem nafty tak dokáže fungovať aj na benzín, zemný plyn či dokonca vodík – tu by motor čerpal výhodu, kedy by sa do veľkej úvahy nemusela brať samotná kvalita vodíka. To otvára dvere rôznym druhom vodíka, u ktorých by neboli tak prísne nároky na jeho čistotu, vďaka čomu by sa mohol spaľovať aj lacnejší vodík než ten, ktorý je potrebný pre čisto vodíkové autá s vodíkovými článkami a batériami.
Budúcnosťou nákladnej dopravy má byť elektrina i vodík
V oblasti nákladnej dopravy však prišli s vlastnými riešeniami pre nízkoemisnú alebo bezemisnú prepravu nákladu aj ďalší etablovaní výrobcovia. Niektorí sa vrhli do myšlienky elektrického pohonu, ktorý poháňa prvé ťahače. Azda najznámejším zástupcom tohto segmentu je stále nevyrábaná Tesla Semi, ktorú si už doteraz predobjednalo mnoho veľkých zákazníkov. Zopár kusov Tesly Semi si zarezervovala aj Alza.
Výrobu vlastných elektrických nákladiakov však zahájilo švédske Volvo, ktoré už intenzívne pracuje na elektrifikácii kamiónovej dopravy prostredníctvom modelov FL Electric a FE Electric. Ďalšou a pre mnohých sľubnejšou alternatívou v nákladnej doprave sú vodíkové kamióny, ktoré môžu ťažiť výhodu z kratšieho čerpania vodíka v porovnaní s nabíjaním veľkých batérií elektrických kamiónov.
Jedným z najúspešnejších priekopníkov v tomto smere sa stal vodíkový kamión Hyundai Xcient, ktorý už brázdi európske cesty. Do roku 2025 má byť v prevádzke až 1600 takýchto ťahačov spoločnosti. Obdobné riešenie predstavil so svojim vodíkovým kamiónom GenH2 aj Mercedes-Benz, ktorý sľubuje dojazd až 1000 km, vďaka čomu môže bez problémov konkurovať aj konvenčným dieselovým ťahačom.
Ďalšie články:
- Chceli to najprv s Nikolou, no projekt stroskotal. GM aj tak vyrobí vodíkový kamión s vyše 800 km dojazdom, má v talóne iné firmy
- ROZHOVOR: S vodíkovým autom budeme jazdiť vo veľkom. Elektromobily ale čaká drahšie nabíjanie, vlády potrápi únik na daniach z nafty a benzínu
- Z Košíc do Bratislavy prejdeme aj vodíkovým autom. Poznáme dátum spustenia prvej vodíkovej stanice
Napriek uplatneniu vodíka v nákladnej doprave sú niektorí odborníci viac priklonení k elektrickému pohonu ťahačov, ktoré už dnes disponujú dostatočným výkonom a veľkými batériami pre dojazd niekoľko stoviek kilometrov. Problémom však ostáva najmä cena samotných batérií a rýchlosť nabíjania, ktorú je potrebné vyriešiť. Detailnejší pohľad na budúcnosť elektrickej nákladnej dopravy priniesla aj táto štúdia.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zem je vo vnútri obrovskej prázdnoty. „Zvuk Veľkého tresku“ naznačuje možné riešenie veľkej záhady
V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
Call of Duty ani Battlefield sa nechytajú. Sony ukázalo novú hru, takto bude vyzerať (VIDEO)
Vedci našli riešenie proti večným chemikáliám. Nečakaná zbraň ich zožerie priamo v tvojom tele
AI posadili do rakety a ostali ohromení. Takýto výsledok nečakali, v teste takmer ovládla vesmír
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
KVÍZ 8 z 10 Slovákov pohorí už na druhej otázke: Dokáž, že patríš k elite a zvládneš náročnú výzvu z biológie
Hromadná nehoda šiestich áut paralyzovala dopravu. Zasahujú všetky záchranné zložky
Headlineri Pohody nevystúpia, organizátori už majú náhradu. Poznáme jej meno
Tragický incident na známom letisku: Muža vtiahlo do motora lietadla
Masívny útok Ruska: Západ Ukrajiny zasiahlo cez 700 dronov. Poľsko nasadilo stíhačky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
Zúfalstvo v ruskej armáde: Do boja posielajú zaprášené tanky, ktoré si pamätajú Brežneva
Európska krajina investovala do ekologických riešení 41 miliárd eur, obeť štátnych dotácií padla
Kritické suroviny pre high-tech odvetia narazili na vážny problém. Môže zaň Čína, bude horšie
Slováci prepadli pri výbere auta novému trendu. Čísla hovoria za všetko, pozor však na riziká
AI pretransformuje spoločnosť, tvrdí odborník. Varuje pred kľúčovou chybou, ktorú robíme
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP