Ultimátny test dojazdu elektromobilov. 10 modelov porovnali najreálnejšie ako to len ide
Spotreba elektromobilov závisí od mnohých premenných, ako poveternostné podmienky alebo vonkajšia teplota. Dosiahnuť rovnaké podmienky na testovanie je preto veľmi náročné. Jediným spôsobom je poslať všetky testované vozidlá na cesty spoločne. Presne to urobili novinári z portálu InsideEVs Italy a Motor1. Výsledkom je porovnanie diaľničnej spotreby najnovších elektromobilov na trhu a výsledky sú pomerne prekvapivé.
Vozidlá jazdili spoločne na diaľničnom okruhu Grande Raccordo Anulare (GRA) v okolí mesta Rím. Na tejto diaľnici je maximálna rýchlosť obmedzená na 130 km/h a určité úseky sú obmedzené iba na 110 km/h. Celý testovaný okruh bol dlhý68,2 km.
Tradične hustá premávka v okolí hlavného mesta Talianska ale mala za následok, že nie vždy sa dalo ísť maximálnymi povolenými rýchlosťami. Všetky vozidlá jazdili so zapnutou klimatizáciou na 22 stupňov Celzia. Pre čo najvyššiu presnosť merania boli všetky vozidlá vybavené monitorovacím GPS systémom a v každom sa nachádzal iba vodič.
Najlepšiu spotrebu dosiahol najlacnejší model
Testu za zúčastnilo 10 modelov rôznych značiek. Jedná sa o tie najčerstvejšie novinky na trhu a vodiči s nimi jazdili po diaľnici až do 5 % kapacity batérie. Autá s najdlhším dojazdom obhájili svoje postavenie. Ide totiž o luxusné vlajkové modely s obrovskými batériami.
Elektromobily zapojené do testu diaľničného dojazdu:
- Ways U5
- BMW i7
- Kia Niro EV
- Mercedes EQE
- MG 4
- Polestar 2
- Renault Megane E-Tech
- Skoda Enyaq Coupe
- Smart #1
- Volkswagen ID.Buzz
Omnoho zaujímavejší je ale pohľad na priemernú spotrebu. V tomto smere najlepšie obstál hatchback MG MG4, ktorý by mal tento rok prísť aj na slovenský trh. Veľmi dobre obstál aj Renault Megane E-Tech, ktorý dosiahol spotrebu tesne nad 17 kWh/100 km, čo je na diaľničné pomery mimoriadne priaznivé.
Diaľničný dojazd elektrického MG4 na úrovni 350 km je veľmi priaznivý a vzhľadom na to, že ide o najlacnejší elektromobil v tomto porovnaní, ide zrejme o najlepší elektromobil v pomere cena/dojazd.
„Na plný plyn“ je dojazd ešte nižší
Pokles diaľničného dojazdu v porovnaní s WLTP hodnotami je pri testovaných elektromobiloch relatívne zanedbateľný, respektíve akceptovateľný. Tak isto majú pri jazde vo vyšších rýchlostiach na diaľnici vyššiu spotrebu aj autá so spaľovacími motormi. Problém pre elektromobily sú už ale rýchlosti nad rámec maximálnej povolenej rýchlosti u nás. Neobmedzene však môžu motoristi jazdiť napríklad v Nemecku.

My sme vyskúšali spotrebu elektromobilu na nemeckej diaľnici pri jazde „na plný plyn“ a výsledky prekvapili. Na diaľnicu sme sa vybrali s VW ID.5 GTX s výkonom 300 koní, ktorý má maximálnu rýchlosť obmedzenú na 185 km/h. Samozrejme aj v tomto prípade zohrala svoju úlohu hustejšia premávka.
Ak by sme mali úplne prázdnu diaľnicu a naozaj by sme mohli ísť väčšinu trasy na plný plyn, na jedno nabitie by sme dokázali prejsť maximálne 170 km. Aj to by sme museli mať auto nabité na 100 % a jazdiť by sme museli do úplného vybitia.
Ako ale ukázala prax, na plný plyn to v bežnej premávke nonstop proste nejde. Prvých 50 km na nemeckej diaľnici oveľa lepšie odráža realitu. So spotrebou 36,6 kWh/100 km by sme dokázali prejsť 210 km, čo je oproti udávanému WLTP dojazdu menej než polovica.
Nielen diaľnica, ale aj zima robí pri elektromobiloch svoje
Pri predmetnom teste dojazdu určite zohralo svoju úlohu aj chladnejšie počasie. O nástrahách zimy pre elektrické auto sme sa takisto presvedčili na vlastnej koži pri dlhodobom teste Renault Megane E-Tech.

Zatiaľ čo v lete sme dosiahli dlhodobú spotrebu približne 20 kWh/100 km, v zime bola o niečo vyššia – 24,2 kWh/100 km. Prevažnú časť jázd tvorili diaľnice. Dôkazom toho je aj nájazd cez 4 000 km za mesiac.
Po diaľnici sme pritom jazdili rýchlosťami 120-130 km/h, v zime jednoducho elektromobil „žerie“ viac. Palubný počítač tak v zime ukazoval dojazd pri plnom nabití okolo 240-250 km. Oproti letnému dojazdu je to pokles o 50 km, čo nie je až také kritické.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu

Vodíková pomsta: Technológia, ktorú sme odpísali, sa vracia v najväčšom štýle

Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií

Našli sme navýhodnejšiu jazdenku na trhu. Najpokročilejšiu Toyotu s 11 000 km kúpiš za šialene nízku sumu

Brusel pretláča elektromobily za každú cenu. Firmám naleje obrovské peniaze, aby roztočil biznis
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovensko zasiahne výrazná zmena. Experti odhalili predpoveď pre začiatok roka 2026

Byt za 15 000 eur a chata za rozprávkovú cenu. Štát predáva prebytočný majetok

85-ročný Chuck Norris prekonáva limity vlastného tela. Prezradil recept na udržanie formy

Kriedová revolúcia expanduje: Česi aj Ukrajinci poslali odkaz na Slovensko

Šéf im mimo pracovnej doby nesmie volať ani písať. V európskej krajine platí revolučný zákaz
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
200 krajín sa po dvoch týždňoch hádok zhodlo na osude fosílnych palív. Európa je sklamaná
Obľúbené sociálne siete čaká obrovská čistka. Radikálny zákon im prikazuje okamžite vymazať tisíce účtov
Slovensko sa pridalo k dôležitej iniciatíve. Ministerstvo investícií podpísalo novú strategickú deklaráciu
Odborník otvorene: Na kryptomenovom trhu vládne panika. Ide o najtemnejšie obdobie tohto roka
Klimatický summit zrejme skončí katastrofou. Skupina mocných štátov sa postavila na zadné
Namiesto paliva budúcnosti sa vraciame v čase. Uhlie a ropa zažívajú nečakaný zvrat
USA radšej mlčia, Brusel ho ešte ani nevidel. Čo sa skrýva za „mierovým plánom“ pre Ukrajinu?
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovensko zasiahne výrazná zmena. Experti odhalili predpoveď pre začiatok roka 2026

Byt za 15 000 eur a chata za rozprávkovú cenu. Štát predáva prebytočný majetok

85-ročný Chuck Norris prekonáva limity vlastného tela. Prezradil recept na udržanie formy

Kriedová revolúcia expanduje: Česi aj Ukrajinci poslali odkaz na Slovensko

