Ultimátny test dojazdu elektromobilov. 10 modelov porovnali najreálnejšie ako to len ide
Spotreba elektromobilov závisí od mnohých premenných, ako poveternostné podmienky alebo vonkajšia teplota. Dosiahnuť rovnaké podmienky na testovanie je preto veľmi náročné. Jediným spôsobom je poslať všetky testované vozidlá na cesty spoločne. Presne to urobili novinári z portálu InsideEVs Italy a Motor1. Výsledkom je porovnanie diaľničnej spotreby najnovších elektromobilov na trhu a výsledky sú pomerne prekvapivé.
Vozidlá jazdili spoločne na diaľničnom okruhu Grande Raccordo Anulare (GRA) v okolí mesta Rím. Na tejto diaľnici je maximálna rýchlosť obmedzená na 130 km/h a určité úseky sú obmedzené iba na 110 km/h. Celý testovaný okruh bol dlhý68,2 km.
Tradične hustá premávka v okolí hlavného mesta Talianska ale mala za následok, že nie vždy sa dalo ísť maximálnymi povolenými rýchlosťami. Všetky vozidlá jazdili so zapnutou klimatizáciou na 22 stupňov Celzia. Pre čo najvyššiu presnosť merania boli všetky vozidlá vybavené monitorovacím GPS systémom a v každom sa nachádzal iba vodič.
Najlepšiu spotrebu dosiahol najlacnejší model
Testu za zúčastnilo 10 modelov rôznych značiek. Jedná sa o tie najčerstvejšie novinky na trhu a vodiči s nimi jazdili po diaľnici až do 5 % kapacity batérie. Autá s najdlhším dojazdom obhájili svoje postavenie. Ide totiž o luxusné vlajkové modely s obrovskými batériami.
Elektromobily zapojené do testu diaľničného dojazdu:
- Ways U5
- BMW i7
- Kia Niro EV
- Mercedes EQE
- MG 4
- Polestar 2
- Renault Megane E-Tech
- Skoda Enyaq Coupe
- Smart #1
- Volkswagen ID.Buzz
Omnoho zaujímavejší je ale pohľad na priemernú spotrebu. V tomto smere najlepšie obstál hatchback MG MG4, ktorý by mal tento rok prísť aj na slovenský trh. Veľmi dobre obstál aj Renault Megane E-Tech, ktorý dosiahol spotrebu tesne nad 17 kWh/100 km, čo je na diaľničné pomery mimoriadne priaznivé.
Diaľničný dojazd elektrického MG4 na úrovni 350 km je veľmi priaznivý a vzhľadom na to, že ide o najlacnejší elektromobil v tomto porovnaní, ide zrejme o najlepší elektromobil v pomere cena/dojazd.
„Na plný plyn“ je dojazd ešte nižší
Pokles diaľničného dojazdu v porovnaní s WLTP hodnotami je pri testovaných elektromobiloch relatívne zanedbateľný, respektíve akceptovateľný. Tak isto majú pri jazde vo vyšších rýchlostiach na diaľnici vyššiu spotrebu aj autá so spaľovacími motormi. Problém pre elektromobily sú už ale rýchlosti nad rámec maximálnej povolenej rýchlosti u nás. Neobmedzene však môžu motoristi jazdiť napríklad v Nemecku.
My sme vyskúšali spotrebu elektromobilu na nemeckej diaľnici pri jazde „na plný plyn“ a výsledky prekvapili. Na diaľnicu sme sa vybrali s VW ID.5 GTX s výkonom 300 koní, ktorý má maximálnu rýchlosť obmedzenú na 185 km/h. Samozrejme aj v tomto prípade zohrala svoju úlohu hustejšia premávka.
Ak by sme mali úplne prázdnu diaľnicu a naozaj by sme mohli ísť väčšinu trasy na plný plyn, na jedno nabitie by sme dokázali prejsť maximálne 170 km. Aj to by sme museli mať auto nabité na 100 % a jazdiť by sme museli do úplného vybitia.
Ako ale ukázala prax, na plný plyn to v bežnej premávke nonstop proste nejde. Prvých 50 km na nemeckej diaľnici oveľa lepšie odráža realitu. So spotrebou 36,6 kWh/100 km by sme dokázali prejsť 210 km, čo je oproti udávanému WLTP dojazdu menej než polovica.
Nielen diaľnica, ale aj zima robí pri elektromobiloch svoje
Pri predmetnom teste dojazdu určite zohralo svoju úlohu aj chladnejšie počasie. O nástrahách zimy pre elektrické auto sme sa takisto presvedčili na vlastnej koži pri dlhodobom teste Renault Megane E-Tech.
Zatiaľ čo v lete sme dosiahli dlhodobú spotrebu približne 20 kWh/100 km, v zime bola o niečo vyššia – 24,2 kWh/100 km. Prevažnú časť jázd tvorili diaľnice. Dôkazom toho je aj nájazd cez 4 000 km za mesiac.
Po diaľnici sme pritom jazdili rýchlosťami 120-130 km/h, v zime jednoducho elektromobil „žerie“ viac. Palubný počítač tak v zime ukazoval dojazd pri plnom nabití okolo 240-250 km. Oproti letnému dojazdu je to pokles o 50 km, čo nie je až také kritické.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Umelá inteligencia, vodík a dizajn. Yamaha ukázala, ako bude vyzerať jazda o 5 rokov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Bežný zlozvyk spôsobuje rakovinu, varuje WHO. Slovensko patrí medzi rizikové krajiny
Slovenskí rodičia si prilepšia: Rodičovský príspevok o pár mesiacov prekročí historickú hranicu
Účastníkom nehody na D1 bola dodávka strany Demokrati. Člen strany zrážku neprežil, potvrdil Jaroslav Naď
Európa buduje protidronový múr. Švédi priniesli riešenie 16 000-krát lacnejšie než stíhačka
Polícia odkláňa vodičov: Tragická nehoda spôsobila celodenné kolóny, úsek je uzavretý do večera
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
Británia posiela Ukrajine technológiu, ktorá mení vojnu. Na fronte pribúdajú tisíce dronov denne
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP