Čína sa v posledných rokoch stala svetovým lídrom vo výrobe elektromobilov. Autá sú lacnejšie, spotrebitelia ochotnejší kupovať a na trhu vzniklo množstvo alternatív k Tesle. Za rýchlym rastom sa však skrýva temnejšia stránka, píše portál Futurism.

Cenová vojna namiesto ziskov

Ako upozornil denník The New York Times, na trhu pôsobí približne 50 najväčších výrobcov elektromobilov, ktorí sa pustili do bezhlavého znižovania cien. V snahe získať nových zákazníkov sa dostali do cenovej vojny, ktorá namiesto rastu priniesla finančné problémy. Viaceré značky už nedokážu platiť svojim dodávateľom a spoliehajú sa na pomoc štátnych bánk, ktoré majú financovať nové továrne.

Výsledkom je paradoxná situácia: v komunistickej Číne trhová súťaž zráža ceny natoľko, že ohrozuje celé odvetvie. V USA, ktoré sú tradične považované za kolísku kapitalizmu, zas sektor ovládajú etablovaní hráči a pri kríze v roku 2008 si musel vypýtať štátnu pomoc.

BYD
Unsplash/Screenshot BYD Europe (Úprava redakcie)

Problém menom „involution“

Čínska vláda sa snaží zabrániť scenáru masívneho bankrotu. Spustila preto kampaň proti takzvanej „involution“, teda cyklu nadmernej konkurencie, ktorý vedie k neudržateľnej deflácii. Hoci 17 automobiliek vrátane BYD – výrobcu, ktorý v roku 2024 predbehol Teslu ako najväčší producent elektromobilov – sľúbilo, že budú dodávateľom platiť do 30 dní, realita je iná. Podľa posledných správ sa záväzky zatiaľ neplnia a len tri štátom vlastnené spoločnosti zaviedli oficiálne platobné plány.

Tento cyklus nadmernej konkurencie pritom nepoškodzuje len automobilky. Negatívne dôsledky pociťujú aj oceliarne, výrobcovia batérií či petrochemický priemysel.

„Preteky o dominanciu, nie o zisky“

Bill Russo, riaditeľ šanghajskej konzultačnej spoločnosti Automobility, situáciu zhrnul slovami: „Toto sú preteky o dominanciu, nie o ziskovosť.“ Podľa globálnej poradenskej firmy AlixPartners až 85 percent z 129 značiek elektromobilov, ktoré v Číne fungovali minulý rok, do roku 2030 prestane byť ziskových.

Stephen Dyer z AlixPartners dodal, že viacero značiek síce prežije, ale bude závislých od investorov s obrovským kapitálom.

Riziko pre celú ekonomiku

Vláda v Pekingu sa obáva, že ak automobilky budú ďalej masívne požičiavať od štátnych bánk a investovať do čoraz luxusnejších modelov, môže to prerásť do finančnej krízy. Príkladom je luxusný SUV Fangchengbao Bao 8 od BYD, ktorý má na palube dron ovládaný priamo z palubnej dosky a prenášajúci zábery v reálnom čase do mobilu vodiča.

Čínska elektromobilita je dnes na križovatke. Na jednej strane stojí globálne prvenstvo a rýchla expanzia, na druhej hrozba kolapsu spôsobeného vlastnou agresívnou stratégiou. Výsledok tohto súboja bude mať dosah nielen na čínsky, ale aj na globálny automobilový priemysel.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP