Na výstave SEMA Show 2025 v Las Vegas predstavila Toyota vozidlo, ktoré môže zmeniť spôsob, akým vnímame dobrodružstvo v teréne. Koncept Tacoma H2-Overlander, vyvinutý divíziou Toyota Racing Development (TRD), je off-roadový pick-up poháňaný vodíkovými palivovými článkami. Nepotrebuje benzín, nevypúšťa oxidy dusíka ani CO₂, len čistú vodnú paru. A tá sa vďaka špeciálnemu systému dokáže premeniť na pitnú vodu. O novinke informoval portál Interesting Engineering.

Tichá sila a okamžitý záťah

TRD vychádzalo z najnovšej generácie podvozka TNGA-F, známeho z klasickej Tacomy. Pôvodný spaľovací motor nahradili druhou generáciou palivového článku z vodíkového sedanu Toyota Mirai. V troch uhlíkových nádržiach ukrytých v rámovej konštrukcii sa nachádza približne šesť kilogramov vodíka, čo pomáha nielen bezpečnosti, ale aj rozloženiu hmotnosti.

Elektrická sústava vytvára energiu spájaním vodíka s kyslíkom, pričom vzniká jediný vedľajší produkt, a to vodná para. Tá napája 24,9-kWh lítium-iónovú batériu uloženú pod karosériou, ktorá zásobuje dvojicu elektromotorov: predný s výkonom 225 kW a zadný s 188 kW. Celkový výkon sústavy dosahuje 547 koní, pričom vodič má okamžitý prístup k plnému krútiacemu momentu bez akéhokoľvek oneskorenia či hluku.

Vodík doplníte za päť minút

Jednou z najväčších výhod vodíkového pohonu je rýchle tankovanie. Zatiaľ čo elektromobily potrebujú hodiny na nabíjanie, Tacoma H2-Overlander doplní plné zásoby vodíka za približne päť minút. Na jedno natankovanie prejde až 480 kilometrov, čo je viac než väčšina elektrických off-roadov.

Toyota pritom použila chladiace systémy z modelov TRD Pro Tacoma a Lexus RZ, ktoré udržiavajú palivové články v optimálnej teplote aj pri extrémnych púštnych podmienkach.

Toyota Tacoma
Toyota

Na piesku či skalách sa pritom H2-Overlander cíti ako doma. Podvozok využíva tlmiče Fox 2.5 Performance Elite a 35-palcové terénne pneumatiky General Grabber na 17-palcových diskoch Method Race Wheels. O trakciu sa starajú samosvorný diferenciál vpredu a elektronicky riadený diferenciál vzadu.

Zvláštnosťou konceptu je systém zberu a filtrácie odpadovej vody. Toyota tvrdí, že táto voda je dostatočne čistá na umývanie, varenie, a dokonca aj na pitie. Pri jednom doplnení vodíka dokáže vozidlo uchovať až 53 litrov tejto vody. „Je to čistá voda, ktorú môžete bezpečne použiť kdekoľvek – aj uprostred púšte,“ vysvetlili inžinieri TRD.

Energia aj mimo cesty

Nová Tacoma dokáže fungovať aj ako mobilná elektráreň. Dva výstupy NEMA 14-50 na bočnej strane karosérie poskytujú výkon až 15 kW, čo je dostatočná hodnota na napájanie kempingového vybavenia, pracovných nástrojov alebo dokonca nabíjanie iných elektromobilov. Súčasťou konceptu je aj vstavaná chladnička Dometic a vodíkový gril, uložené v bočných skrinkách z uhlíkových vlákien.

Na streche nechýba sada siedmich kruhových svetiel a 40-palcový LED panel, ktoré osvetľujú nočné trasy. Všetky svetlá sú schválené pre bežnú premávku. Robustné nárazníky umožňujú montáž navijaka a dvojice zadných nosičov pre ďalšie vybavenie.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP