Na japonskej automobilovej scéne sa práve odohráva tichá, no zásadná revolúcia. Toyota, známa predovšetkým ako najväčší výrobca áut na svete, sa rozhodla, že jej luxusná limuzína Century si zaslúži viac ako len miesto v portfóliu popri Lexuse. Stáva sa z nej samostatná značka, ktorá má konkurovať tým najprestížnejším hráčom – od Rolls-Roycu cez Bentley až po Maybach. Na tému upozornil Top Gear.

Model Century bol dlhé desaťročia symbolom japonskej noblesy. Vyrábaný ručne pre politikov, podnikateľov či samotného cisára, predstavoval vrchol remeselného spracovania, komfortu a tradície. Bol tichý, nenápadný, no zároveň absolútne výnimočný. Teraz však Toyota mení hru. Ako kedysi Seat „pustil“ do sveta športovú značku Cupra, aj Toyota chce dať Century voľnú ruku, aby mohol prerásť svoj pôvod.

Podľa predsedu predstavenstva a bývalého šéfa Akia Toyodu bol problém doteraz jasný – Century nemalo v rámci značky Toyota presne definované miesto. „Lexus bol ako starší syn, ktorý musel niesť zodpovednosť a reprezentovať rodinu. Toyota bola druhým synom, ktorý robí všetko, čo treba. Ale Century? Ten sa nikam nezaradil,“ vysvetlil Toyoda.

Nová vízia to mení. Toyota plánuje využiť dedičstvo Century a vytvoriť z neho samostatnú luxusnú značku – takzvaný „halo brand“. Tento krok nie je len o marketingu, ale aj o odvážnej stratégii, ako preniknúť do ultra-luxusného segmentu, kde zákazníci nehľadajú len auto, ale zážitok, tradíciu a exkluzivitu.

Toyota

Ako prvý náznak tohto smerovania slúži aj záhadný projekt Century Coupé – elegantné, športovo ladené GT, ktoré sa podľa interných zdrojov vyrobí len v jednom exemplári. Je to jasný signál, že Century nebude len o limuzínach a SUV, ale o autách, ktoré majú charakter a dušu.

Zaujímavé je aj to, ako Toyota novým rozdelením mení postavenie Lexusu. Ten, podľa šéfa dizajnu Simona Humphreyse, dostáva voľnejšiu ruku. Lexus už nebude musieť hrať úlohu „rozumného najstaršieho syna“, ale môže experimentovať, riskovať a prichádzať s nápadmi, ktoré by predtým neprešli. „Century bude stáť na vrchole. Lexus zostane priekopníkom, ktorý sa nebojí výziev,“ dodal Humphreys.

Inými slovami, Toyota chce, aby Lexus viac dýchal a Century sa stal výkladnou skriňou dokonalosti. Kým Lexus sa môže sústrediť na pokrok, elektrifikáciu a nové segmenty, Century má reprezentovať to najlepšie z tradičného luxusu – ručné spracovanie, exkluzivitu a výnimočný komfort.

Značka Century tak dostáva úlohu, ktorú doteraz v japonskom priemysle nikto nemal. Má byť japonskou odpoveďou na Rolls-Royce. A ak sa Toyota naozaj rozhodne rozšíriť jej portfólio o športové kupé či SUV vyššej triedy, svet luxusných áut sa možno čoskoro dočká nového veľkého hráča.

Akio Toyoda pritom naznačil, že hoci ide o luxus, filozofia Century zostáva verná duchu značky Toyota – dôraz na spoľahlivosť, kvalitu a dlhú životnosť. Len teraz k tomu pribudne aj pridaná hodnota prestíže a individuality.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP