Automobilový svet sa nachádza na prahu zásadnej technologickej zmeny. Toyota, ako najväčší výrobca áut na svete, potvrdila, že do roku 2027 uvedie na trh prvé sériovo vyrábané elektromobily so solid-state, plne tuhými batériami. Ide o technológiu, ktorá sľubuje dlhšiu životnosť, rýchlejšie nabíjanie a vyššiu bezpečnosť než súčasné lítium-iónové batérie. Na túto skutočosť upozornila automobilka v tlačovej správe.

Prelomový materiál z Japonska

Toyota spojila sily s japonskou spoločnosťou Sumitomo Metal Mining, aby spoločne pripravili masovú výrobu katódových materiálov pre solid-state batérie. Partnerstvo, ktoré bolo oficiálne oznámené 8. októbra, je výsledkom dlhodobého výskumu, ktorý prebieha od roku 2021. Spoločnosti spoločne vyvinuli nový „vysoko odolný katódový materiál“, ktorý sa stane základným prvkom budúcich batérií. Hoci konkrétne detaily o zložení katódy zatiaľ nezverejnili, práve tento materiál má byť kľúčom k stabilite a výdrži batérie.

Cieľom oboch partnerov je „dosiahnuť prvé praktické nasadenie plne tuhých (solid-state) batérií v elektromobiloch na svete“. Toyota plánuje uviesť modely s touto technológiou v rokoch 2027 až 2028, pričom Sumitomo začne dodávať nový materiál výrobcom od roku 2028. „Naším cieľom je v prvom rade zásobovať Toyotu, no budeme reagovať flexibilne aj na dopyt trhu,“ povedal hovorca spoločnosti pre agentúru Reuters.

Viac energie, menej rizika

Tradičné lítium-iónové batérie používajú kvapalný elektrolyt medzi dvomi pevnými elektródami. Solid-state batérie tento kvapalný elektrolyt nahrádzajú pevným materiálom, čím sa eliminuje riziko vzniku požiaru a zároveň sa zvyšuje energetická hustota. To znamená, že elektromobil s batériou rovnakej veľkosti môže prejsť podstatne viac kilometrov na jedno nabitie.

Toyota batéria
Toyota

Prechod na pevný elektrolyt však nie je len o bezpečnosti. Solid-state batérie majú potenciál zásadne zrýchliť nabíjanie. Niektoré prototypy, ako napríklad od výrobcu ProLogium, dokážu nabiť batériu z 5 % na 60 % kapacity za päť minút. Ak sa Toyote podarí túto technológiu preniesť do sériovej výroby, môže to znamenať zásadnú zmenu v spôsobe, ako vnímame elektromobilitu.

Preteky o budúcnosť elektromobility

Toyota nie je jediným hráčom, ktorý sa snaží ovládnuť trh s touto prelomovou technológiou. Solid-state batérie vyvíjajú aj ďalší giganti, vrátane Hondy, Nissanu, BMW či Volkswagenu. Honda napríklad oznámila, že do roku 2030 chce vyrábať batérie, ktoré umožnia dojazd až 1 000 kilometrov na jedno nabitie, čo je viac než dvojnásobok najlepších súčasných elektromobilov.

Zatiaľ čo mnohé firmy prezentujú ambiciózne plány, Toyota sa v oblasti batériových technológií dlhodobo vyznačuje konzervatívnym, no spoľahlivým prístupom. Ak japonskému gigantu vyjde masová výroba solid-state batérií v plánovanom termíne, môže sa stať, že práve on definitívne prelomí bariéry, ktoré dnes elektromobilitu brzdia.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP