Citroën ë-C3

Citroën ë-C3 je praktický a priestranný elektromobil, ktorý je ideálny aj pre rodiny. Dojazd 320 km ti umožní aj dlhšie cesty bez nutnosti nabíjania. Ako sme navyše informovali v samostatnom článku, tento elektromobil Slovákov prekvapil nielen nízkou cenou, ale aj miestom, kde sa vyrába.

Citroen

  • Cena: od 23 300 €
  • Dojazd: 320 km
  • Výkon: 136 koní
  • Kapacita batérie: 50 kWh
Škoda Citigoᵉ iV

Škoda Citigoᵉ iV je spoľahlivý a komfortný elektromobil, ktorý je ideálny pre bežné denné jazdenie. Dojazd 260 km ti umožní aj kratšie výlety po krajine. Aj tento lacný elektromobil sme podrobili testovaniu a jeho výsledky si môžeš prečítať v rozsiahlej recenzii, kde sa dozvieš, prečo sme sa doň absolútne zamilovali.

Michal Varga / FonTech

  • Cena: od 19 990 €
  • Dojazd: 260 km
  • Výkon: 82 koní
  • Kapacita batérie: 36,8 kWh
Každý siedmy elektromobil môže byť obeťou podvodu

Kúpa ojazdeného vozidla by mala byť vzrušujúcou záležitosťou, ale nedostatok transparentnosti na trhu s ojazdenými vozidlami je frustrujúci. Situácia sa nezmenila ani s rastúcim počtom elektromobilov. Aj keď mnohí prechádzajú na elektromobily, aby znížili emisie, náklady na prevádzku a údržbu, štúdia spoločnosti carVertical ukazuje, že elektromobily sa môžu ľahko stať obeťou podvodu s počtom najazdených kilometrov.

Žiaľ, aj u každého elektromobilu je možné zmeniť stav tachometra – používajú rovnaké digitálne tachometre ako všetky ostatné vozidlá. V skutočnosti sa digitálne tachometre dajú oveľa ľahšie manipulovať v porovnaní s mechanickými, ktoré sa nachádzajú v starších vozidlách.

Na obrázku sa nachádzajú kľúče od auta a snímka obrazovky z populárneho webového bazáru.
Unsplash/Ivan Kazlouskij/Autobazar.eu

Zíde sa pripomenúť, že 15,6 % všetkých vozidiel v Európe má stočené najazdené kilometre. Podiel elektromobilov so stočenými kilometrami je podobný u 13,4 % všetkých elektromobilov došlo ku zmene počítadla kilometrov. Z toho vyplýva, že kupujúci ojazdených elektrických vozidiel a vozidiel na fosílne palivá čelia takmer rovnakému riziku podvodov s počtom najazdených kilometrov.

Štyri z desiatich EV boli účastníkmi nehody

Zaujímavosťou je, že každé druhé ojazdené vozidlo v Európe malo nehodu? Až 43,6 % ojazdených elektromobilov bolo tiež účastníkom nehody, takže počet dopravných nehôd v prípade elektromobilov je takmer rovnaký. Okrem toho elektromobily slúžia väčšinou na prepravu do práce v meste, takže počet nehôd sa bude pravdepodobne zvyšovať so starnutím vozového parku elektromobilov.

Nehody v cestnej premávke môžu byť menšie alebo väčšie, čo môže mať za následok deformácie rámu a hnacieho ústrojenstva, predčasnú koróziu a poškodenie EV batérií. Mnohé z týchto poškodení sa dajú opraviť, ale poškodené batérie v elektromobiloch sa musia vymeniť, aby sa predišlo ich nedostatku alebo nebezpečenstvu požiaru. Nové batériové bloky sú nákladné a niektorí vodiči sa namiesto toho pokúsia predať svoje vozidlo ako keby bolo „bez nehody“.

Stočené tachometre skrývajú skutočný stav batérie

Stav tachometra je vynikajúcim nástrojom na posúdenie stavu vozidla. Väčšina výrobcov elektrických vozidiel poskytuje na batérie záruku minimálne na 100 000 km. Bežne však môžu vydržať viac ako 320 000 km – u Tesiel s LFP batériou dokonca výrobca hovorí, že vydržia aj 1 milión kilometrov.

FonTech/Autobazar.eu (úprava redakcie)

Počet najazdených kilometrov vozidla môže pomôcť určiť, koľko energie ešte zostáva v batérii. Problémom je, že sa nemôžeš spoliehať výlučne na údaj o najazdených kilometroch, pretože môže byť falošný a počítač životnosti batérie môže byť zresetovaný. Podvodníci ho môžu upraviť v priebehu niekoľkých minút, čo znamená, že je dobré prijať ďalšie opatrenia, aby si sa uistil, že vozidlo stojí za požadovanú cenu.

„V závislosti od výkonu a kapacity môže výmena batérie stáť desiatky tisíc eur alebo dokonca polovicu hodnoty vozidla. Ide o najdrahšiu časť elektromobilu, hoci vo všeobecnosti je údržba elektromobilov v porovnaní s vozidlami so spaľovacími motormi lacnejšia,“ hovorí Matas Buzelis, vedúci oddelenia komunikácie spoločnosti carVertical.

Predajcovia ojazdených vozidiel môžu získať viac peňazí za svoje vozidlá tým, že manipulujú s počtom najazdených kilometrov, preto podvody so stočenými kilometrami v dohľadnej dobe nezmiznú. Podvodníci sa prispôsobujú novým technológiám v moderných autách a trendy ukazujú, že ani elektrifikácia vozových parkov tento problém nevyrieši.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú