Toto sú historické pokusy automobiliek o elektromobily: Škoda začala už v roku 1944 špeciálnym modelom
Veľa ľudí nevie, že elektromobily nie sú vynálezom modernej doby. Elektrické autá majú totiž dlhú a slávnu históriu. Elektrický prúd je známy od roku 1794, keď bol prvýkrát objavený použiteľný zdroj stáleho elektrického prúdu – Voltov článok. História elektromobilov siaha už do prvej polovice 19. storočia, kedy bol zdokumentovaný prvý elektromobil.
Ten navrhol profesor Sibrandus Stratingh a v roku 1834 ho skonštruoval jeho asistent Christopher Becker v holandskom meste Groningen. Prvý prakticky použiteľný elektromobil postavil v roku 1884 až anglický vynálezca Thomas Parker. Ten bol zodpovedný napríklad aj za elektrifikáciu londýnskeho metra či električkových tratí v Liverpoole a Birminghame.
O rok neskôr sa elektromobil podarilo skonštruovať aj českému inžinierovi Františkovi Křižíkovi. Vozidlo bolo poháňané jednosmerným elektromotorom s výkonom 3,6 kW a jeho batériu tvorilo 42 olovených článkov. V roku 1881 sa francúzsky vedec Camille Alphonse Faure významne pričinil o vylepšenie konštrukcie batérie, čím sa výrazne zvýšila jej kapacita. Tento krok viedol priamo k ich veľkovýrobe.
Veľký záujem vďaka viacerým výhodám
Koncom 90. a začiatkom 20. storočia sa záujem o elektrické vozidlá výrazne zvýšil. Dostupné boli napríklad taxíky na elektrický pohon a celkovo mali elektromobily oproti svojim konkurentom niekoľko výhod. Netvorili emisie, či hluk a navyše boli preferované kvôli tomu, že nevyžadovali manuálne úsilie na naštartovanie ako to bolo napríklad pri automobiloch so spaľovacím motorom, ktoré mali ručnú kľuku na naštartovanie motora.
V roku 1898 postavil svoj prvý automobil slávny Ferdinand Porsche. Išlo o elektromobil Porsche P1, ktorého elektrický pohon vážil 130 kg a jeho výkon dosahoval silu 3 koní, pričom krátkodobo to bolo aj 5 konských síl. Vozidlo disponovalo maximálnou rýchlosťou 35 km/h s dojazdom 80 km.
Škoda začala už v roku 1944
Len nedávno predstavila svoj elektromobil aj automobilka Škoda. Málokto však vie, že elektromobily známej „škodovky“ začali písať svoju históriu už v roku 1944. Škoda vtedy vyrábala elektrické nákladné vozidlá s celkom slušným dojazdom. Väčšina z nákladných áut slúžila hlavne na zásobovacie účely a vyrobených malo byť len okolo 40 kusov.
Maximálna rýchlosť bola 30 km/h a dojazd bol 100 km, čo bolo na danú dobu veľmi slušné. Vozidlá disponovali dvomi typmi batérií. Alkalické oceľové batérie bolo možné nabíjať priamo, tak ako to poznáme v súčasnosti. Olovené kyselinové batérie bolo však možné vymieňať. Vybitá batéria sa jednoducho vymenila za plne nabitú a mohlo sa pokračovať v jazde. Vozidla sa veľmi jednoducho obsluhovali jednou páčkou, nakoľko nemali spojku a ani rýchlostnú skriňu.
Prvým novodobým prototypom v Československu bola takzvaná Škoda Shortcut. Vozidlo bolo vyrobené firmou EKOLO pre švajčiarsku firmu SUNEL. Vyrobený bol len jeden exemplár, pričom išlo o skrátenú karosériu z prednej aj zadnej strany modelu Škoda Favorit. Disponoval indukčným motorom s napätím 120 V. V plzenskom závode Škody sa na začiatku 90. rokov vyrábali aj modely Škoda Eltra v Ejpoviciach. Vyrobených bolo niekoľko stoviek kusov pre švajčiarskeho zákazníka, pričom ďalším vyvíjaním modelom bola Tatra Beta.
Začali sa pridávať aj ďalšie automobilky
V 90. rokoch 20. storočia začali sériovo vyrábať svoje elektromobily aj ďalšie značky ako Fiat, Peugeot, či Renault. Z dôvodu vysokej obstarávacej ceny ich však používali väčšinou len veľké štátne podniky a inštitúcie. Ďalšie automobilky prichádzali postupne s ďalšími elektrickými modelmi ako Ford Ranger EV, Honda EV Plus, Altra EV, General Motors EV 1, či Toyota RAV4 EV.
Po úspechoch začiatkom 20. storočia začali elektrické vozidlá strácať svoje postavenie na trhu. Stalo sa tak hlavne kvôli lepším cestám, výstavbe diaľnic a objavu lacnej ropy v Texase. S kvalitnejšou dopravnou infraštruktúrou začali ľudia vyžadovať väčší dojazd a tak sa postupne stali obľúbenejšími bežné spaľovacie vozidlá, ktoré boli lacnejšie a poskytovali dojazd na veľké vzdialenosti.
Návrat elektromobilov
Elektromobily boli v ústraní až do roku 2008, od kedy začali predaje postupne rásť. Každým rokom sa začali predstavovať nové vízie automobiliek, ktoré začínajú s investovaním obrovských peňazí do vývoja a výroby elektromobilov a batérií. Elektromobilita sa postupne stáva témou číslo jeden nielen u odborníkov, ale aj bežnej laickej verejnosti, nakoľko práve elektromobilita je považovaná za dopravu budúcnosti.
Aj v súčasnosti sú však elektrické vozidlá drahšie oproti tým so spaľovacími motormi. Zapríčinené je to hlavne vysokými cenami batérií. Niektoré štáty vrátane Slovenska však prišli s vlastným dotačným programom, ktorý má ľudí viac motivovať ku kúpe elektromobilov. S technologickým pokrokom a väčšími predajmi sa očakáva postupný pokles cien batérií a tým pádom aj samotných vozidiel, takže je pravdepodobné, že sa časom dostanú na ceny súčasných spaľovacích vozidiel.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE: Polícia zadržala známeho podnikateľa. Je podozrivý zo zločinu voči maloletým
Milované jedlá Slovákov rozkladajú mozgové bunky. Už po týždni sa objavujú výpadky pamäti
Investovanie sa predraží. Odvody správcovských spoločností na Slovensku stúpnu až 3,5-násobne
Andrej Danko končí vo funkcii: SNS má nového šéfa klubu
Laserový štít je realitou: Izrael spustil Iron Beam, najpokročilejšiu zbraň sveta
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Vydrží až milión kilometrov. Číňania vymysleli pre Európanov nesmrteľnú batériu do elektromobilov
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP