Toto sú historické pokusy automobiliek o elektromobily: Škoda začala už v roku 1944 špeciálnym modelom
Veľa ľudí nevie, že elektromobily nie sú vynálezom modernej doby. Elektrické autá majú totiž dlhú a slávnu históriu. Elektrický prúd je známy od roku 1794, keď bol prvýkrát objavený použiteľný zdroj stáleho elektrického prúdu – Voltov článok. História elektromobilov siaha už do prvej polovice 19. storočia, kedy bol zdokumentovaný prvý elektromobil.
Ten navrhol profesor Sibrandus Stratingh a v roku 1834 ho skonštruoval jeho asistent Christopher Becker v holandskom meste Groningen. Prvý prakticky použiteľný elektromobil postavil v roku 1884 až anglický vynálezca Thomas Parker. Ten bol zodpovedný napríklad aj za elektrifikáciu londýnskeho metra či električkových tratí v Liverpoole a Birminghame.
O rok neskôr sa elektromobil podarilo skonštruovať aj českému inžinierovi Františkovi Křižíkovi. Vozidlo bolo poháňané jednosmerným elektromotorom s výkonom 3,6 kW a jeho batériu tvorilo 42 olovených článkov. V roku 1881 sa francúzsky vedec Camille Alphonse Faure významne pričinil o vylepšenie konštrukcie batérie, čím sa výrazne zvýšila jej kapacita. Tento krok viedol priamo k ich veľkovýrobe.
Veľký záujem vďaka viacerým výhodám
Koncom 90. a začiatkom 20. storočia sa záujem o elektrické vozidlá výrazne zvýšil. Dostupné boli napríklad taxíky na elektrický pohon a celkovo mali elektromobily oproti svojim konkurentom niekoľko výhod. Netvorili emisie, či hluk a navyše boli preferované kvôli tomu, že nevyžadovali manuálne úsilie na naštartovanie ako to bolo napríklad pri automobiloch so spaľovacím motorom, ktoré mali ručnú kľuku na naštartovanie motora.
V roku 1898 postavil svoj prvý automobil slávny Ferdinand Porsche. Išlo o elektromobil Porsche P1, ktorého elektrický pohon vážil 130 kg a jeho výkon dosahoval silu 3 koní, pričom krátkodobo to bolo aj 5 konských síl. Vozidlo disponovalo maximálnou rýchlosťou 35 km/h s dojazdom 80 km.
Škoda začala už v roku 1944
Len nedávno predstavila svoj elektromobil aj automobilka Škoda. Málokto však vie, že elektromobily známej „škodovky“ začali písať svoju históriu už v roku 1944. Škoda vtedy vyrábala elektrické nákladné vozidlá s celkom slušným dojazdom. Väčšina z nákladných áut slúžila hlavne na zásobovacie účely a vyrobených malo byť len okolo 40 kusov.
Maximálna rýchlosť bola 30 km/h a dojazd bol 100 km, čo bolo na danú dobu veľmi slušné. Vozidlá disponovali dvomi typmi batérií. Alkalické oceľové batérie bolo možné nabíjať priamo, tak ako to poznáme v súčasnosti. Olovené kyselinové batérie bolo však možné vymieňať. Vybitá batéria sa jednoducho vymenila za plne nabitú a mohlo sa pokračovať v jazde. Vozidla sa veľmi jednoducho obsluhovali jednou páčkou, nakoľko nemali spojku a ani rýchlostnú skriňu.
Prvým novodobým prototypom v Československu bola takzvaná Škoda Shortcut. Vozidlo bolo vyrobené firmou EKOLO pre švajčiarsku firmu SUNEL. Vyrobený bol len jeden exemplár, pričom išlo o skrátenú karosériu z prednej aj zadnej strany modelu Škoda Favorit. Disponoval indukčným motorom s napätím 120 V. V plzenskom závode Škody sa na začiatku 90. rokov vyrábali aj modely Škoda Eltra v Ejpoviciach. Vyrobených bolo niekoľko stoviek kusov pre švajčiarskeho zákazníka, pričom ďalším vyvíjaním modelom bola Tatra Beta.
Začali sa pridávať aj ďalšie automobilky
V 90. rokoch 20. storočia začali sériovo vyrábať svoje elektromobily aj ďalšie značky ako Fiat, Peugeot, či Renault. Z dôvodu vysokej obstarávacej ceny ich však používali väčšinou len veľké štátne podniky a inštitúcie. Ďalšie automobilky prichádzali postupne s ďalšími elektrickými modelmi ako Ford Ranger EV, Honda EV Plus, Altra EV, General Motors EV 1, či Toyota RAV4 EV.
Po úspechoch začiatkom 20. storočia začali elektrické vozidlá strácať svoje postavenie na trhu. Stalo sa tak hlavne kvôli lepším cestám, výstavbe diaľnic a objavu lacnej ropy v Texase. S kvalitnejšou dopravnou infraštruktúrou začali ľudia vyžadovať väčší dojazd a tak sa postupne stali obľúbenejšími bežné spaľovacie vozidlá, ktoré boli lacnejšie a poskytovali dojazd na veľké vzdialenosti.
Návrat elektromobilov
Elektromobily boli v ústraní až do roku 2008, od kedy začali predaje postupne rásť. Každým rokom sa začali predstavovať nové vízie automobiliek, ktoré začínajú s investovaním obrovských peňazí do vývoja a výroby elektromobilov a batérií. Elektromobilita sa postupne stáva témou číslo jeden nielen u odborníkov, ale aj bežnej laickej verejnosti, nakoľko práve elektromobilita je považovaná za dopravu budúcnosti.
Aj v súčasnosti sú však elektrické vozidlá drahšie oproti tým so spaľovacími motormi. Zapríčinené je to hlavne vysokými cenami batérií. Niektoré štáty vrátane Slovenska však prišli s vlastným dotačným programom, ktorý má ľudí viac motivovať ku kúpe elektromobilov. S technologickým pokrokom a väčšími predajmi sa očakáva postupný pokles cien batérií a tým pádom aj samotných vozidiel, takže je pravdepodobné, že sa časom dostanú na ceny súčasných spaľovacích vozidiel.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Batériu majú dobitú za pár sekúnd. V Prahe spustili trik na expresné nabitie elektromobilov
Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
Musk tvrdil, že prežije apokalypsu. Armáda USA našla kuriózne využitie Tesly Cybertruck
Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
Mercedes predstavil odvážny plán. Chystá sa zaplaviť trh až 30 novými modelmi
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Menej ako lyžička korenia denne priniesla úbytok 6 kilogramov. V kuchyni ho má takmer každý
Najnebezpečnejšie letové trasy sveta: Na týchto miestach hrozí najväčšie riziko turbulencie
Majitelia ich nikdy nechcú predať. TOP 6 nezničiteľných áut, ktoré Slovákom vydržia desaťročia
Mestá, ktoré sa najviac vyprázdnili: Slovensko má aj lokality, kde zmizla tretina obyvateľov (REBRÍČEK)
Putin sľúbil Američanom, že ukončí vojnu. Výmenou žiada úplnú kontrolu nad tromi oblasťami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
- Batériu majú dobitú za pár sekúnd. V Prahe spustili trik na expresné nabitie elektromobilov
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
Taliansko sa púšťa do boja so spaľovákmi. Ponúkne rekordné príspevky na elektromobily
Hranica sa mení na obrovské pódium. KĽDR pripravuje návrat hlasnej psychologickej vojny
ESET a Europol spúšťajú nový program. Má zmeniť boj proti kyberzločinu
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
Ruská vláda mení klimatické ciele. Putinove nové rozhodnutie môže drasticky poškodiť celú planétu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP