Toto sú dôvody, prečo je malý Mercedes za viac ako 50 000 € najlepší plug-in hybrid svojho segmentu
O vzostupne plug-in hybridov snáď nikto nepochybuje, no vyznať sa v aktuálnom prílive nových modelov od najrozličnejších automobiliek je pomerne ťažký oriešok. Z bežného priemeru neraz vystúpi model, ktorý ma pri testovaní šokuje. Zväčša je to našťastie v tom pozitívnom smere.
Nie je to tak dávno, čo ma ohromilo veľké SUV GLE v plug-in hybridnej verzii, ktoré dokázalo s viac ako 2 tonovou hmotnosťou stlačiť spotrebu hravo pod 4 l / 100 km, malo rýchlonabíjanie so 60 kW výkonom a na čisto elektrický dojazd prešlo takmer 100 km (recenziu nájdeš TU).
Nová generácia plug-in hybridov Mercedesu však číta aj novinku v kompaktnom a „cenovo dostupnom“ segmente, kde kraľuje známa trieda A a trieda B. Zámerne som dal niektoré slova do úvodziek, keďže v tejto konkrétnej verzii „A-čko“ až tak cenovo dostupné auto nie je, no skús si na chvíľu cenu odmyslieť a zamerať sa spolu so mnou na kľúčové body recenzie.
- Koľko kilometrov prejde A250e na jedno nabitie
- Ako dlho trvá nabitie na 100 % na verejnej nabíjačke a doma
- Dokázal som stlačiť spotrebu pod 3l /100 km
- S akou spotrebou sa dá jazdiť, keď má auto vybité batérie
- Prečo má toto A-čko jednu kľúčovú výhodu pred ostatnými
- Ako jazdiť čo najefektívnejšie aj diaľkové trasy
O tom, že Mercedes-Benz A250e nemá s výkonom najmenší problém svedčí aj ponúkaný výkon pod kapotou. Spaľovacím motorom je známa a spoločná 1.3-ka s Renaultom, ktorá má v tomto prípade samostatne 118 kW a krútiaci moment 220 Nm.
V prípade elektromotoru sa dostáva na hodnotu 75 kW a kombinovane to v prípade plug-in hybridnej verzie A-čka predstavuje systémový výkon 160 kW s krútiacim momentom až 450 Nm. S jazdnou dynamikou je auto po všetkých stránkach bezproblémové a poteší aj náročnejšieho vodiča, ktorý očakáva zároveň akýsi jazdný štandard pri športovejšom spôsobe fungovania.
75 kW je pre elektromotor plne dostatočný výkon a auto len pri jazde v elektrickom režime vôbec nie je lenivé, práve naopak. Správa sa agilne a čisto elektrická jazda nemá problém ani s diaľničným tempom. Maj však na pamäti, že v e-režime je obmedzená maximálna rýchlosť na 140 km/h.
Teraz sa však dostávame k prvej zásadnej výhode A250e – batérii. Narábanie s batériou je v prípade plug-in hybridov alfou a omegou k spokojnosti, lacnejšej doprave a ekologickejšiemu zážitku. Mercedes-Benz A250e disponuje podľa automobilky 15,6 kWh batériou, no podľa môjho merania je reálne k dispozícii 11,9 kWh. Dojazd NEDC činí 74 – 76 km, no v tomto prípade som pri bežnej a v komforte ničím neobmedzenej jazde dokázal štandardne prejsť 68-70 km.
70 km dojazd v čisto mestskej premávke nie je problém, no akonáhle to začneš kombinovať s prímetským jazdením a občasným zavítaním na diaľnicu, 60 km hodnota bude reálnejšia pri dojazde. Prejsť 70 km na čisto elektrický pohon je pre takto kompaktný automobil fenomenálny výsledok a pri správnom nabíjaní pokojne konkuruje potenciálom aj dieselovej verzii, o benzínovej ani nehovorím. Akúkoľvek verziu triedy A prekoná plug-in hybridná svojou versatilitou, schopnosťou lacnejšeho jazdenia, no hlavne efektivitou.
Akonáhle sa však potenciálny zákazník dozvie viac o nabíjani, je veľmi blízko k zdieľaniu rovnakého nadšenia pri používaní. V základnej výbave je 7,4 kW palubná nabíjačka, čo je už samo o sebe slušná hodnota. Nabíjať som skúšal na slabšom 7,5 kW wallboxe a pri takomto nabíjaní sa auto na 100 % z úplnej nuly dobije za 1 hodinu a 33 minút. „To pravé orechové“ však nastáva s príplatkovou výbavou DC rýchlonabíjania s maximálnym výkonom 23 kW.
23 kW nabíjanie je hodnota, s akou sa nemôže pochváliť takmer žiadny iný kompaktný plug-in hybrid a Mercedes je v tomto smere veľkým trendsetterom. Z 0 na 100 % sa A250e s DC rýchlonabíjaním (CSS konektor) dobije len za ohromných 25 minút. Áno, len niečo menej ako polhodina stačí, aby auto získalo ďalších 60-70 kilometrov elektrickej jazdy. Ešte inou „rečou čísiel“, už 10 minútové nabíjanie vyprodukuje dojazd 15 km, čo na ranné dochádzanie alebo ako núdzové dobitie bez akýchkoľvek debát postačuje.
Píšem to v každej recenzii, kde má plug-in hybrid aspoň ako-také rýchlonabíjanie. Ak sa dá a máš priestor, nabíjaj ho, odvďačí sa nižšou spotrebou spaľovacieho motora, efektívnejšou jazdou a v konečnom dôsledku hlavne lacnejšími prevádzkovými nákladmi. No čo ak sa batérie vybijú? Aká je spotreba čisto spaľovacieho motora?
Testovací okruh som začínal v Bratislave a do Šale po diaľnici som prišiel s celkovou spotrebou len 5,3 l / 100 km. Tento údaj hodnotím maximálne pozitívne a auto teda dokáže byť aj vzhľadom k svojim veľmi dobrým výkonovým predpokladom relatívne šetrné. Podotknem ešte priemerný údaj spotreby z celkovej, viac ako 600 km jazdy počas týždňového testovania, kedy sa priemerná spotreba elektromotora ustálila okolo 17 až 18 kW / 100 km. Aj z tohto teda jasne vidieť, že dojazd na elektrický pohon vždy osciluje medzi 60-75 km bez akéhokoľvek obmedzovania komfortu.
Zaujímavým bola aj 300 km testovacia trasa, ktorú som rozdelil 50:50, pričom polovicu trasy teda tvorila diaľnica a druhú polovicu mestská či prímetská cesta. S neustále nabitými batériami sa spotreba dokázala dostať na čiastku 3,3 l / 100 km, čo považujem za výborný výsledok s dvomi osobami „na palube“ a s maximálnym komfortom, aký si môžeš dopriať počas horúcich letných dní.
Ak si sadneš do interiéru, nič iné ako dva krásne veľké displeje (pravý je aj dotykový) s FullHD rozlíšením ťa ani nemôžu zaujať. Navigácia, nastavovanie vozidla, či len bežné používanie sú v takejto grafike veľmi, ale naozaj veľmi príjemným zážitkom.
Netreba tiež zabúdať, že v interiéri nájdeš už len USB-C konektory a samozrejme plnú podporu Android Auto a Apple CarPlay (stále v prípade iPhonov nefunguje bezdrôtový prenos). Vstavaná navigácia komunikuje so 4G SIM kartou na palube vozidla a je teda priamo prepojená s aktuálnym dianím premávky. Vie upozorňovať na kolóny, sledovať ceny pohonných hmôt na čerpacích staniciach a hlavne poskytnúť detailné informácie o nabíjacích staniciach dokonca aj s možnosťou nahliadnutia, či je daná nabíjačka obsadená, alebo nie.
Podpora aplikácie Mercedes Me pre Android a iOS je tu so všetkou parádou a na diaľku je tak možné otvárať / zatvárať auto, kontrolovať základné údaje o priemernej spotrebe či prejdenej vziadelnosti, plánovať servisné prehliadky, prípadne rozsvietiť alebo zatrúbiť na diaľku.
Mercedes triedy A môže mať taktiež príplatkové MultiBEAM LED svetlomety, ktoré sú snáď najdôležitejším prvkom, za čo by som si pri konfigurácii priplácal. Dosvit viac ako 600 metrov, vykrajovanie okolitých objektov, či nasvecovanie do zákrut funguje na jednotku.
Žiaľ, trochu ma mrzela (je to len neduh konfigurácie testovaného auta) absencia adaptívneho tempomatu, a tak som mal k dispozícii len udržiavanie v jazdných pruhoch a bežný tempomat bez akýchkoľvek inteligentných funkcií navyše. Extrémne to z komfortu neubralo, no pri osobnej konfigurácii by som na to rozhodne nezabúdal.
Pri pohľade na exteriér zaujme predovšetkým krásna modrá farba a v kombinácii s vyššie zmienenými čiernymi AMG diskami z príplatkového packetu to bude veľmi príjemný pocit každýkrát, keď sa na auto pozrieš. Do lesklej čiernej farby sú ladené aj zvyšné doplnky na aute a z dizajnového hľadiska ide o najkrajšie kompakty na trhu.
Netreba však zabúdať, že konfigurácia robí veľmi veľa pri celkovom dojme z dizajnu, čo sa v tomto prípade opäť potvrdilo. Ponúkam ti ešte niekoľko krásnych fotografií auta vo veľkej galérii.
Zhodnotenie
Nie je to prvýkrát, čo si hovorím, že kúpiť v dnešnej dobe plug-in hybrid, je oveľa múdrejšia voľba, ako sa silou mocou stavať na stranu benzínu či dieselu. Pri plug-in hybride totiž dostaneš z každého „sveta“ niečo, čo v konečnom dôsledku tvorí skutočne výrazne lepšie auto. Spotreba pod 4 l / 100 km? Bez problémov. Dojazd? Taký, aký si ho sám spravíš (doslova). Výkon a radosť z jazdy? Ani športovo orientovaný majiteľ si nebude hovoriť, že kúpil nudné auto.
Áno, uznávam, cena viac ako 50 000 € je za kompakt trochu veľa na pomery slovenských spotrebiteľov a cieľovú skupinu kompaktného segmentu, no ak napríklad hľadá trochu majetnejší dvojčlenný pár, či väčšia rodina druhé plnohodnotné auto a vyslovene chce niečo len z prémiovej nemeckej trojice, neexistuje lepšia alternatíva. Dokonca neexistuje lepšia alternatíva ani vtedy, keď si model A250e porovnáš s „neprémiovou“ konkurenciou. Bravó, Mercedes!
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
9.2/10
Teraz čítajú
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Len dva dni pred útokom na gymnáziu o páchateľovi rozhodoval súd. Odmietol ústavnú psychiatrickú liečbu
„Lacná letenka neznamená hneď lacnú dovolenku,“ radí skúsená cestovateľka. Ak chceš ušetriť, na toto si dávaj pozor
Namiesto 500 iba 50 eur: Poslanci navrhujú výrazné zníženie poplatku za dôležitý úradný úkon
Revolučný objav v medicíne: Tajomstvo záchrany života sa ukrýva v očiach, tvrdia vedci
České dráhy získali Muskov internet. ZSSK chystá vlastnú modernizáciu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Len dva dni pred útokom na gymnáziu o páchateľovi rozhodoval súd. Odmietol ústavnú psychiatrickú liečbu
„Lacná letenka neznamená hneď lacnú dovolenku,“ radí skúsená cestovateľka. Ak chceš ušetriť, na toto si dávaj pozor
Namiesto 500 iba 50 eur: Poslanci navrhujú výrazné zníženie poplatku za dôležitý úradný úkon
Revolučný objav v medicíne: Tajomstvo záchrany života sa ukrýva v očiach, tvrdia vedci
České dráhy získali Muskov internet. ZSSK chystá vlastnú modernizáciu
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené