Americká aerolínia Alaska Airlines oznámila investíciu do projektu, na ktorom okrem nej spolupracujú inštitúcie s veľkými menami, ako je NASA, Vesmírne sily Spojených štátov či inovatívny startup JetZero. Ako vysvetľuje Alaska Airlines v tlačovej správe, výsledkom projektu má byť úplne nový koncept dopravného lietadla, ktorý poskytne viacero dôležitých výhod a zmenu, ktorá kompletne zmení interiéry lietadiel.

Širšie a efektívnejšie

Nový tvar lietadiel znie z hľadiska sľubovaného zlepšenia efektivity doslova ako zázrak. Zásadná zmena tvaru trupu, krídiel a v konečnom dôsledku tak aj fungovania celej aerodynamiky má priniesť až o 50 % nižšiu spotrebu, čo je úžasné nielen z hľadiska nákladov na prevádzku, ale tiež z dekarbonizácie leteckej dopravy, na ktorú sa kladie čoraz väčší dôraz.

Definitívny vzhľad novej éry lietadiel zatiaľ známy nie je, podľa predbežných grafík ale budú oveľa širšie, čo môže poskytnúť pohodlnejšiu prepravu. Tá ale bude zrejme aj o niečo zážitkovejšia, keďže bude možné takéto stroje vybaviť aj strešnými oknami – vzhľadom na ich veľkosť však pravdepodobne nijak významný výhľad neposkytnú, interiér však môžu obohatiť prirodzeným svetlom.

JetZero

Nejde o jediný projekt snažiaci sa o vývoj podobnej technológie, avšak podľa Alaska Airlines ukázala práve spoločnosť JetZero jedinečnú schopnosť vedenia kolaborácie s NASA, Vesmírnymi silami a tiež Federálnym leteckým úradom USA. Na svojej webovej stránke firma JetZero tvrdí, že chce zaviesť prvé takéto lietadlá do prevádzky už okolo roku 2030, čo síce nie je nemožné, avšak vo vývoji úplne novej formy dopravných lietadiel môže vzniknúť množstvo rôznych problémov, ktoré vývoj, testovanie a následnú výrobu spomalia.

Pomôžu aj rekordné motory

Veľkým pomocníkom pri znižovaní emisií má byť aj nový turbínový motor od spoločnosti Rolls-Royce, ktorým je takzvaný UltraFan. Dosahuje až o 25 % vyššiu efektivitu v porovnaní so svojim predchodcom, motorom Trent. Produkuje dokonca až o 40 % menej oxidov dusíka, ktoré sú obzvlášť nebezpečné pre ľudské zdravie a je zároveň o približne 35 % tichší, čo je pri letiskách v blízkosti ľudských obydlí dôležitým faktorom.

Lietadlo od JetZero má byť na 100 % kompatibilné s udržateľným leteckým palivom (SAF), na ktoré postupne prechádzajú viaceré aerolínie. Spojené krídlo má byť prirodzene oveľa stabilnejšie, čo môže v konečnom dôsledku uľahčiť aj pilotovanie lietadla a rôzne manévre, ako je vzlietanie či pristávanie, ktoré si vyžadujú istú mieru precíznosti.

JetZero

Efektivita dopravných lietadiel na začiatku prudko narastala, avšak za posledných 40 rokov klesla len minimálne, keďže zatiaľ chýbajú väčšie technologické prelomy a inovácie. Tie môžu okrem nového tvaru prísť napríklad aj v podobe úplne nových motorov, ktoré využijú kryogenicky chladený kvapalný vodík. Možností je ale, ako vždy, viacero.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú