Ak sa akýkoľvek model auta dokáže udržať na trhu vyše 40 rokov, rozhodne o ňom môžeme hovoriť ako o mimoriadne úspešnom či dokonca ikonickom kúsku. Presne toto je príbeh modelu Renault Espace, ktorý len nedávno prišiel už vo svojej šiestej generácií a aj naďalej si zachováva svoje unikátne vlastnosti, ktoré ho odlišujú od konkurencie.

Súčasný Espace sa totiž radí do rodiny SUV, no najmä pri pohľade na predchádzajúce generácie je vidieť, že pôvodný Espace bol minivan, alebo inak povedané rodinné MPV. Až piatou generáciou automobilka započala transformáciu, ktorou auto viac priblížila segmentu SUV a najnovšia šiesta generácia je vrcholom tejto evolúcie, kedy Espace prichádza s mimoriadne atraktívnym dizajnom, no zároveň nestráca nič z praktickosti, ktorou sa vyznačujú práve MPV-čka.

200 koní v úspornej pohonnej jednotke

Francúzska automobilka sa rozhodla svoj nový vlajkový model osadiť full-hybridnou pohonnou jednotkou E-Tech. S týmto motorom a jeho prevodovkou som mal tú česť už v minulosti pri modeli Arkana a musím povedať, že Renault pri jeho vylaďovaní rozhodne nespal. Dnes je tento full-hybrid prakticky dokonalý a ja ti poviem prečo.

Filip Šimovič/FonTech

Motor pozostáva z 1,2-litrového benzínového agregátu s výkonom 131 koní, ktorému sekunduje elektromotor s výkonom 68 koní. Kombinovaný výkon je teda 199 konských síl, no najväčšou zaujímavosťou je multimódová prevodovka, ktorá bola pri Arkane jedným z mála kameňov úrazu. Tá ma totiž dva prevodové stupne pre elektromotor a štyri pre spaľovací motor.

Na papieri sa to možno zdá málo, no Espace sa vždy rozbieha v čisto elektrickom režime a tak prvý stupeň pre spaľovací motor mohli inžinieri z prevodovky prakticky vyhodiť. Z hľadiska komfortu som pri Espace nepostrehol žiaden „vysávačový“ efekt, ako tomu bolo pri Arkane a menší počet prevodových stupňov som si počas jazdy prakticky nevšimol. Motor je totiž mimoriadne dobre odhlučnený, čo sa však od vlajkovej lode dá očakávať. Spolu s výkonným elektromotorom je pohonná jednotka dostatočne pružná, vďaka čomu je Espace naozaj svižné auto.

Filip Šimovič/FonTech

Batéria má kapacitu iba 2 kWh a nabíja sa brzdením alebo priamo zo spaľovacieho motora, ktorý funguje aj ako generátor elektrickej energie. Dobitá energia sa následne primárne využíva pri rozbiehaní, no Renault uvádza, že s týmto motorom dokážeš jazdiť v meste na elektrinu až 80 % času.

To je síce pravda, no nejde o žiaden „zázrak“. Ak jednoducho minieš energiu v malej batérii, naštartuje sa spaľovák, ktorý akumulátor v priebehu pár desiatok sekúnd dobije. Výsledkom je ale vyššia benzínová spotreba počas dobíjania, ktorá sa pohybuje v rozmedzí 20-25 l/100 km.

Nový Renault Espace definuje, ako by malo vyzerať moderné rodinné auto v roku 2024

Ide však o veľmi krátky moment, kedy má auto tak vysokú spotrebu. Následne skutočne dokážeš v meste jazdiť niekoľko minút iba na elektrinu s nulovou benzínovou spotrebou. V meste sa teda dlhodobá spotreba držala na úrovni 8,2 l/100 km, čo na takto veľké auto vôbec nie je zlý výsledok. Na diaľnici bol Espace úspornejší a v priemere si potiahol 6,8 l/100 km pri plnohodnotnom diaľničnom tempe.

Priestor, ktorý mu konkurencia môže iba závidieť

Ako už z názvu tohto auta vyplýva, Espace je predovšetkým o priestore a ten je skutočne veľkorysý. Uvediem to na príklade. Ak si, rovnako ako ja, rád dávaš nejaké osobné veci či tašky na zadné sedadlo po tom, ako nastúpiš a sadneš si za volant, v Espace s tým budeš mať problém. Jednoducho na zadné sedadlo „nedočiahneš“. Ja, človek s výškou 187 cm som s tým mal naozaj problém.

Mário Šimovič/FonTech

Tým chcem povedať, že vnútorný priestor, najmä v 5-miestnej konfigurácii, je ohromný. Zadní pasažieri majú na nohy viac miesta ako na sedadlách v kine. Zadná lavica sa dá navyše posúvať v rozsahu 22 cm dopredu a dozadu, takže s priestorom vieš krásne narábať v závislosti od toho, či potrebuješ väčší kufor, alebo miesto na sedenie.

Po posunutí sedadiel dopredu som dokázal do kufra naložiť krabicu s rozmermi 106x75x47 cm bez toho, aby som musel sedadlá sklápať. Stále som tak mal plnohodnotné 5-miestne auto. Práve tu je vidieť, že Espace sa do dnešnej podoby vyvinul z MPV-čka. Aj keď v súčasnosti ide o SUV, pri bočnom pohľade je auto natiahnuté a vďaka tomu má bezkonkurenčný vnútorný priestor v danej triede.

Filip Šimovič/FonTech

Opticky dotvára priestrannosť aj veľké množstvo svetla, ktoré dovnútra dopadá cez panoramatickú strechu. Plocha skla činí viac ako 1 ma slnečné lúče robia interiér vzdušnejší.

Technológiami dokáže konkurovať aj prémiovému segmentu

Espace pochopiteľne dostal tie najmodernejšie technológie, akými Renault aktuálne disponuje. Budem sa opakovať, ale integrácia infotainmentu Android Automotive bol ten najlepší krok, aký mohol Renault týmto smerom urobiť. Systém beží plynulo, bez akýchkoľvek zásekov.

Má nádhernú grafiku, pekné animácie, je prehľadný. Čerešničkou na torte je možnosť inštalovať si ďalšie aplikácie z obchodu Play. S trochou nadhľadu sa dá povedať, že Espace je „smartfón na kolesách“. Špičkový infotainment však nie je všetko. Renault Espace disponuje pokročilým asistentom riadenia, ktorý si dokáže poradiť s poloautonómnou jazdou nielen na diaľnici, ale aj v meste. Tu prakticky nemám čo vytknúť, systém funguje dobre a asistenta jazdy zapneš jedným tlačidlom na volante.

Filip Šimovič/FonTech

Espace má celkovo až 32 rôznych asistenčných systémov, ktoré pomáhajú či už pri jazde, alebo pri parkovaní.

Výnimočnou funkciou v kategórii áut strednej triedy je natáčacia zadná náprava. Nie je to tak dávno, kedy podobné vychytávky dostávali len autá tých najprémiovejších značiek, no dnes ju už nájdeš aj v rodinnom Renaulte. Technológia 4Control dokáže natočiť zadné kolesá až o 5 stupňov, vďaka čomu je polomer otáčania tohto obrovského SUV na úrovni iba 10,4 metra. Ak by sa zadné kolesá nenatáčali, polomer otáčania by bol väčší o 1,2 metra.

Auto s dĺžkou 4,72 metra je tak mimoriadne obratné a manévrovanie s ním je hračkou aj na úzkych parkoviskách v parkovacích domoch.

Filip Šimovič/FonTech

Pochvalu si zaslúžia aj svetlá. Matrix LED technológia funguje výborne. Systém prakticky okamžite reaguje na protiidúce autá a vodičov oproti som dokonca neoslepoval ani pri jazde na diaľnici. Okrem skvelej funkčnosti majú predné a zadné svetlá veľmi peknú grafiku, ktorá autu dodáva agresívnejší a športový vzhľad.

Jeden typ pohonu a tri verzie výbavy

Ak ťa Renault Espace oslovil, pri výbere tej správnej konfigurácie to budeš mať naozaj jednoduché. Automobilka totiž ponúka iba jednu motorizáciu, ktorou je vyššie spomínaný E-Tech full hybrid.

Na výber sú však tri stupne výbavy. Už základná výbava Techno ponúka napríklad elektricky otváraný kufor či bezdrôtovú nabíjačku smartfónu. Stredný stupeň výbavy Esprit Alpine prináša najmä vizuálne vylepšenia, nakoľko je inšpirovaný športovou divíziou Alpine. Alcantara, modré prešívanie a všadeprítomné logá Alpine dodávajú autu športovejší vzhľad.

Filip Šimovič/FonTech

Najvyššia výbava Iconic robí z Renault Espace doslova „obývačku na kolesách“. Okrem tých najšpičkovejších technológií dostaneš napríklad prístrojovú dosku s pravým jaseňovým drevom a samozrejmosťou v tomto stupni sú aj vyhrievané a elektricky ovládané sedadlá či vyhrievaný volant. Espace v základnej výbave začína na sume 39 900 € a v tej najvyššej sa môže vyšplhať cez 44 700 €.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú