Americká technologická spoločnosť Tesla predstavila počas podujatia AI Day svoj vylepšený superpočítač Dojo, ktorý dosahuje neuveriteľný výkon a je tak silný, že spôsobil aj výpadok elektrickej siete v Palo Alto, informuje Electrek.

Toto mesto je pritom domovom množstva ďalších technologických gigantov a Tesla chce týmto počítačom všetko zmeniť.

Centralizovaná myseľ áut

Superpočítač Dojo je zariadenie, ktoré Tesla vybudovala od základov sama a jeho úlohou je vývoj autonómneho riadenia pre elektrické vozidlá tejto značky.

Softvér pritom cvičí v tomto počítači pomocou dát, ktoré dostáva z obrovskej flotily všetkých jazdiacich vozidiel Tesla. Nejedná sa pritom o prvý superpočítač spoločnosti a už dlhšiu dobu má v rukách zariadenie s infraštruktúrou NVIDIA.

Tentoraz však Tesla použila vlastnú infraštruktúru, aby maximalizovala ideálnosť pomeru ceny a výkonu. Práve vo výkone pritom tento superpočítač vyniká, keďže dosahuje až 1,1 exaFLOPS.

FLOPS je jednotka, ktorá udáva výkon počítača v počte operácií s číslami s pohyblivou rádovou čiarkou. Výkon 1,1 exaFLOPS dosahuje aj najvýkonnejší superpočítač, ktorý má v rukách Národné laboratórium Oak Ridge v Tennessee.

Tesla/Youtube screenshot

Pre obzvlášť výkonné komponenty zariadenia Dojo musela Tesla vyvinúť vysoko výkonné chladenie a elektrické systémy. Pri testovaní firma dokonca spôsobila výpadok lokálnej elektrickej siete a dostala telefonát od mesta. Než k tomu došlo, podarilo sa im superpočítač dotlačiť k spotrebe 2 MW.

Európska špička

Superpočítače nie sú žiadnou novinkou ani v Európe a ten najsilnejší tu otvorili len nedávno, vo Fínsku. Mal by dosiahnuť výkon 550 petaFLOPS (550 miliónov miliárd výpočtov za sekundu, 0,55 exaFLOPS), pričom bude plne poháňaný obnoviteľnou energiou.

Počítač LUMI využíva prirodzené chladiace systémy a jeho odpadové teplo bude tvoriť asi 20 percent diaľkového vykurovania v 36-tisícovom Kajaani, čím sa podstatne zníži ročná uhlíková stopa tohto fínskeho mesta.

Na ceste ku hviezdam

V rámci predstavenia Tesla ukázala aj konkrétne komponenty a ExaPOD, ktorý sa z nich skladá. Jedná sa o vertikálnu skriňu s výpočtovou technikou, ktorá sa od väčšiny trhu líši práve hustotou. Do čo najmenšieho priestoru firma napchala čo najviac techniky a kapacít, ktoré majú z ExaPODu urobiť produkt vhodný aj pre potenciálnych zákazníkov.

Tesla/Youtube screenshot

Prvý kompletný ExaPOD Tesla očakáva v prvom štvrťroku 2023 a v PaloAlto ich chce mať celkovo sedem. Dodatočné kapacity potrebuje pre trénovanie neurónových sietí videami, ktoré neustále zaznamenávajú jej elektromobily s cieľom vytvoriť skutočného autopilota a teda vozidlá, ktoré nepotrebujú šoféra.

Aj keď robí tento softvér každou aktualizáciou veľké kroky, mnohí odborníci prístup spoločnosti k vývoju kritizujú pre jeho riskantnosť. Problematické je pre mnohých aj označovanie softvéru ako autopilota, aj keď je nutné naň neustále dozerať. Problémy podľa niektorých spôsobilo aj odstránenie technológie LiDAR a miesto toho sa Tesla spolieha len na kamery.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú