Elon Musk vyhlasoval, že je to jednoduchý recept, teraz ho dal do reality. Tesla si zaistila výrobu 1 milióna áut ročne
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Tesla oficiálne zahájila výstavbu dlho očakávanej rafinérie na lítium v texaskom Corpus Christi. Cieľom závodu je vyrábať hydroxid lítny potrebný pre výrobu batériových článkov. Na tému upozornil Electrek.
O plánoch postaviť zariadenie na rafináciu lítia na pobreží Mexického zálivu v Texase sme informovali ešte v septembri minulého roka, kedy Musk oznámil, že sa chystá zabezpečiť vlastné zdroje najdôležitejšej suroviny na výrobu batérií.
Tesla Lithium Groundbreaking Ceremony https://t.co/0MCiZvQLHl
— Tesla (@Tesla) May 8, 2023
Týmto spôsobom sa Tesla dokáže čiastočne odstrihnúť od externých dodávateľov a pre ostatné automobilky bude v zásade ešte náročnejšie americkej značke cenovo konkurovať.
Odvážne plány
Generálny riaditeľ najnovšie sebavedomo vyhlásil, že rafinéria by mala produkovať dostatok lítia na výrobu približne 1 milióna elektrických vozidiel už do roku 2025. To by z Tesly spravilo najväčšieho severoamerického spracovateľa tohto kovového materiálu, píše spravodajská agentúra Reuters na svojom webe.
Na pondelkovom slávnostnom zahájení výstavby rafinérie Musk oznámil, že plánuje vybudovať jednu z najväčších lítiových rafinérií na svete, pričom táto rafinéria dokáže vyrobiť viac lítia pre batérie, ako zvyšné rafinérie v Severnej Amerike dokopy, dopĺňa InsideEVs.
Aktuálne v spracovaní mnohých kritických prvkov potrebných pre výrobu batérií, vrátane lítia, kraľuje Čína. Zdá sa však, že Tesla sa neodstrihne od dodávateľov úplne. Plánuje totiž naďalej využívať svojich dodávateľov ako Albemarle Corp či Livent Corp.
V tomto smere za spomenutie stojí i fakt, že prvá zmieňovaná spoločnosť plánuje vybudovať novú rafinériu na spracovanie lítia v Južnej Karolíne, ktorá má zušľachtiť až 100 000 ton lítia ročne. Výstavba je naplánovaná na rok 2024.
Musk neprezradil mnoho informácií
Aké veľké množstvo lítia chce ročne nová rafinéria Elona Muska spracovať zatiaľ nie je známe. Šéf Tesly taktiež neozrejmil, odkiaľ presne chce získavať surovú formu lítia na spracovanie.
Hoci Musk príliš veľa detailov neuviedol, spomenul aspoň, že jeho spoločnosť sa plánuje vyhnúť konvenčnú procesu rafinácie, ktorý sa spolieha na kyselinu sírovú a ďalšie chemikálie. Tesla chce pri rafinácii začať používať „menej škodlivé látky pre životné prostredie“.
„Mohli by ste bývať priamo uprostred rafinérie a nehrozili by žiadne škodlivé účinky. Ide teda o veľmi čisté prevádzky,“ ozrejmil Musk. Treba tiež ale podotknúť, že mnoho ochrancov prírody vyjadrilo znepokojenie nad výstavbou tejto rafinérie.
Za zmienku tiež stojí aj fakt, že súčasnom roku 2023 vzrastie celosvetový dopyt po benzíne o 450 000 barelov (1 barel = 159 litrov) denne. Takéto tempo rastu sa však neudrží, predpovedá BofA. Jej štúdia zistila, že predaj elektrických vozidiel vo svete dosiahol minulý rok 14 % a odhaduje, že sa v strednodobom horizonte sa zrýchli a do konca dekády vzrastie na 38 %, píše TASR.
Prechod k iným typom batériových článkov
Zatiaľ čo Tesla plánuje výstavbu rafinérie pre spracovanie lítia, mnohé ďalšie spoločnosti vrátane čínskeho CATL plánujú prejsť z lítium-iónových batérií na bezpečnejšie sodíkovo-iónové články.
Sodík-iónové batérie nie sú z pohľadu fungovania ničím novým, ani tak revolučným či originálnym. Ich princíp je totiž veľmi podobný dnes najrozšírenejším lítium-iónovým batériám a prvé koncepty dokonca prišli súbežne. Ióny sodíka sa presúvajú medzi katódou a anódou podobne, ako tie lítia.
V čom však sodíkové batérie doposiaľ výrazne zaostávali, bola ich energetická hustota. Vedcom sa dlhé roky nedarilo dosiahnuť podobnú kapacitu pri rovnakých rozmeroch a hustote, akou disponujú lítium-iónové batérie.
Aj z tohto dôvodu, napriek tomu, že sodíkové batérie sú omnoho bezpečnejšie, lítium-iónové články stále dominujú. Za zmienku ale rozhodne stojí fakt, že sodík-iónové batérie môžu byť vyrábané rovnakým výrobným procesom ako ich lítiové náprotivky.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
Volkswagen môže dať spaľovákom zbohom. Dostal sa k technológii, ktorá zmení jeho elektroautá
Zlaté časy Tesly končia. Po 18 rokoch stratila jednu z najdôležitejších hláv
Majitelia zúria, Cybertruck sa topí v problémoch. Tesla sa uchýlila k drastickému kroku
Elektromobil Xiaomi mal prvú nehodu. Veľmi prekvapil a z Mercedesu takmer nič nenechal
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Majitelia zúria, Cybertruck sa topí v problémoch. Tesla sa uchýlila k drastickému kroku
- Volkswagen môže dať spaľovákom zbohom. Dostal sa k technológii, ktorá zmení jeho elektroautá
- Zlaté časy Tesly končia. Po 18 rokoch stratila jednu z najdôležitejších hláv
- Chcú zakázať šoférovanie cez víkend. Európska veľmoc šokovala vodičov
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- Majitelia zúria, Cybertruck sa topí v problémoch. Tesla sa uchýlila k drastickému kroku
- Volkswagen môže dať spaľovákom zbohom. Dostal sa k technológii, ktorá zmení jeho elektroautá
- Zlaté časy Tesly končia. Po 18 rokoch stratila jednu z najdôležitejších hláv
- Chcú zakázať šoférovanie cez víkend. Európska veľmoc šokovala vodičov
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- Majitelia zúria, Cybertruck sa topí v problémoch. Tesla sa uchýlila k drastickému kroku
- Chcú zakázať šoférovanie cez víkend. Európska veľmoc šokovala vodičov
- Rebríček: Radšej ich nekupuj. Toto je 7 elektromobilov, ktoré za prvý rok stratili aj 50 % hodnoty
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Zlaté časy Tesly končia. Po 18 rokoch stratila jednu z najdôležitejších hláv
Čínska automobilka Chery chce v Španielsku zamestnať cez 1 000 ľudí
Nový AI generátor videa od Microsoftu vyzerá realisticky, až na malé detaily
Finančná správa získala techniku od USA, pomôže odhaliť rádioaktívne materiály
Pozor: Nepôjde absolútne nič. Najdôležitejšiu službu Slovákov kompletne odstavia
Nissan znížil prognózu príjmov za finančný rok do konca marca
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené