Tesla nenaplní Muskove prehnané očakávania. Úradom sa jeho prílišný optimizmus vo vývoji Autopilota nepáči
Tesly aktuálne disponujú jedným z najpokročilejších jazdných asistentov na svete, no o autonómnom riadení zatiaľ nemôže byť ani reč. Aj keď Elon Musk tvrdí, že do konca tohto roka chce piatu úroveň autonómnej jazdy do svojich vozidiel priniesť, inžinieri z automobilky Tesla tvrdia niečo iné. Ako upozornil portál The Verge, Musk svojho Autopilota, respektíve funkciu Full Self-Driving, poriadne nadhodnocuje.
Len prednedávnom sa stala automobilka Tesla znova terčom veľkých diskusií, kedy pri dopravnej nehode Tesly zahynuli dvaja starší Američania. O nehode sme ťa informovali aj v tomto článku, no celá situácia by zrejme nebola až tak medializovaná, keby záchranné zložky nezistili, že v čase nárazu podľa nich na mieste vodiča nikto nesedel.
NEPREHLIADNI
Autonómne taxíky bez vodiča mieria na cesty v Pekingu, jazda nimi je extrémne lacná
Automaticky tak vinu pripísali autopilotovi, respektíve jeho nerozvážnemu používaniu. Tesla a dokonca aj samotný Elon Musk neustále zdôrazňuje, že ich Autopilot a ani pokročilejšia funkcia Full Self-Driving nie sú systémy na autonómne riadenie a neustále sa tak nad nimi vyžaduje dohľad ľudského vodiča.
Jeho sny sú nereálne
Na verejnosť sa však dostala komunikácia medzi hlavným inžinierom autopilota Tesly a Kalifornského úradu motorových vozidiel. Tesla je so svojimi asistentami aktuálne na druhej úrovni autonómnej jazdy a plne autonómna jazda je možná až na úrovni piatej.
Všetky predchádzajúce úrovne tak potrebujú vodiča vo forme „dozoru“ nad vozidlom. Elon Musk je tak podľa mnohých odborníkov prehnane optimistický. Piatu úroveň by chcel dosiahnuť ešte do konca tohto roka, no na základe komunikácie medzi úradom a inžinierom Tesly je jasné, že tento rok to ešte určite nebude.
Navyše aj funkcia Full Self-Driving, ktorá teda dosahuje spomínanú druhú úroveň autonómnosti, bola spustená len v októbri minulého roka a stále je v beta verzii. Okrem prehnaného optimizmu zo strany Elona Muska úradom vadí ešte jedna vec, a tou sú samotné pomenovania asistentov.

Používatelia si totiž môžu mylne myslieť, že Autopilot v ich Tesle dokáže na základe jeho názvu skutočne riadiť auto sám, pritom táto technológia ponúka iba základné funkcie ako navádzanie na stred pruhu na diaľnici, či upravovanie rýchlosti na základe auta pred Teslou.
Až funkcia Full Self-Driving ponúka pokročilejšie možnosti, kedy sa dokáže auto relatívne spoľahlivo samé riadiť aj v meste, avšak rozhodne nie tak, ako by si si to možno z názvu tejto funkcie predstavil.
K plne autonómnej jazde je to ešte dlhá cesta
Za priekopníka v autonómnej jazde je považovaná práve Tesla, no ani ich najnovšia verzia „autopilota“, ktorý už zvláda jazdu bez zásahu vodiča takmer vo všetkých situáciách, ešte nie je licencovaná tak, aby ju vodič mohol používať bez dohľadu nad autom. Aj samotná automobilka neustále upozorňuje, že ich autopilot je stále v beta verzii a vodič tak musí neustále dávať pozor a v prípade potreby prevziať riadenie.
Celkovo máme 6 úrovní autonómnosti. Tu je popis toho, čo musí auto na danej úrovni zvládnuť:
- Úroveň 0 – žiadni asistenti, všetky úlohy pri riadení vykonáva vodič
- Úroveň 1 – o riadenie sa stará vodič, auto však napríklad dokáže samo upravovať rýchlosť, alebo disponuje systémom udržiavania v jazdných pruhoch
- Úroveň 2 – auto už dokáže na krátky čas prevziať kontrolu nad riadením, vodič však musí byť neustále v pozore
- Úroveň 3 – na základe zvolenej trasy dokáže autopilot vykonávať všetky úkony miesto vodiča, vodič však musí neustále sledovať okolie a zasiahnuť v prípade núdze
- Úroveň 4 – systém je schopný plne autonómnej jazdy no v prípade krízovej situácie vozidlo zastaví a vodič nad ním preberá kontrolu
- Úroveň 5 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, zvláda aj riešenie krízových situácií, vodič vo vozidle nie je potrebný
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Studená sprcha pre tisíce cestujúcich: Bratislavské letisko dáva zbohom jednej z najväčších výhod
PREMIUMVšeobecná lekárka varuje: Zabíja nás častejšie ako rakovina, no aj tak ju väčšina Slovákov ignoruje

Nočná mora protivzdušnej obrany: Nový „neviditeľný“ kamikadze dron má prúdový pohon a rýchlosť 510 km/h

Danko popiera, že by bol v parlamente opitý: „Vybrali mi nádor. Môžem si jedine štrngnúť“

Odborníčka prezrádza jednoduchý trik na „pokojné“ brucho. Uľavuje tráveniu, brzdí nafukovanie a zápal v čreve
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
-
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Hybridy prekvapili najhorším výsledkom. Vedci zbúrali zabudnutý mýtus o elektromobiloch
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Predseda nemeckej strany vyzval na zrušenie zákazu spaľovacích motorov
Slovákov čaká vesmírne divadlo: Na oblohe sa ukáže až 120 meteorov za hodinu
Analytik má dobrú správu: Ceny pohonných látok budúci týždeň klesnú
Projekt STICS prinesie slovenským mestám a obciam smart riešenia
Nvidia uvažuje o zvýšení výrobných kapacít čipov určených na export do Číny
Erdogan vyzval Putina na obmedzené prímerie v rusko-ukrajinskom konflikte
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Studená sprcha pre tisíce cestujúcich: Bratislavské letisko dáva zbohom jednej z najväčších výhod
PREMIUMVšeobecná lekárka varuje: Zabíja nás častejšie ako rakovina, no aj tak ju väčšina Slovákov ignoruje

Nočná mora protivzdušnej obrany: Nový „neviditeľný“ kamikadze dron má prúdový pohon a rýchlosť 510 km/h

Danko popiera, že by bol v parlamente opitý: „Vybrali mi nádor. Môžem si jedine štrngnúť“


