Tesla nenaplní Muskove prehnané očakávania. Úradom sa jeho prílišný optimizmus vo vývoji Autopilota nepáči
Tesly aktuálne disponujú jedným z najpokročilejších jazdných asistentov na svete, no o autonómnom riadení zatiaľ nemôže byť ani reč. Aj keď Elon Musk tvrdí, že do konca tohto roka chce piatu úroveň autonómnej jazdy do svojich vozidiel priniesť, inžinieri z automobilky Tesla tvrdia niečo iné. Ako upozornil portál The Verge, Musk svojho Autopilota, respektíve funkciu Full Self-Driving, poriadne nadhodnocuje.
Len prednedávnom sa stala automobilka Tesla znova terčom veľkých diskusií, kedy pri dopravnej nehode Tesly zahynuli dvaja starší Američania. O nehode sme ťa informovali aj v tomto článku, no celá situácia by zrejme nebola až tak medializovaná, keby záchranné zložky nezistili, že v čase nárazu podľa nich na mieste vodiča nikto nesedel.
NEPREHLIADNI
Autonómne taxíky bez vodiča mieria na cesty v Pekingu, jazda nimi je extrémne lacná
Automaticky tak vinu pripísali autopilotovi, respektíve jeho nerozvážnemu používaniu. Tesla a dokonca aj samotný Elon Musk neustále zdôrazňuje, že ich Autopilot a ani pokročilejšia funkcia Full Self-Driving nie sú systémy na autonómne riadenie a neustále sa tak nad nimi vyžaduje dohľad ľudského vodiča.
Jeho sny sú nereálne
Na verejnosť sa však dostala komunikácia medzi hlavným inžinierom autopilota Tesly a Kalifornského úradu motorových vozidiel. Tesla je so svojimi asistentami aktuálne na druhej úrovni autonómnej jazdy a plne autonómna jazda je možná až na úrovni piatej.
Všetky predchádzajúce úrovne tak potrebujú vodiča vo forme „dozoru“ nad vozidlom. Elon Musk je tak podľa mnohých odborníkov prehnane optimistický. Piatu úroveň by chcel dosiahnuť ešte do konca tohto roka, no na základe komunikácie medzi úradom a inžinierom Tesly je jasné, že tento rok to ešte určite nebude.
Navyše aj funkcia Full Self-Driving, ktorá teda dosahuje spomínanú druhú úroveň autonómnosti, bola spustená len v októbri minulého roka a stále je v beta verzii. Okrem prehnaného optimizmu zo strany Elona Muska úradom vadí ešte jedna vec, a tou sú samotné pomenovania asistentov.
Používatelia si totiž môžu mylne myslieť, že Autopilot v ich Tesle dokáže na základe jeho názvu skutočne riadiť auto sám, pritom táto technológia ponúka iba základné funkcie ako navádzanie na stred pruhu na diaľnici, či upravovanie rýchlosti na základe auta pred Teslou.
Až funkcia Full Self-Driving ponúka pokročilejšie možnosti, kedy sa dokáže auto relatívne spoľahlivo samé riadiť aj v meste, avšak rozhodne nie tak, ako by si si to možno z názvu tejto funkcie predstavil.
K plne autonómnej jazde je to ešte dlhá cesta
Za priekopníka v autonómnej jazde je považovaná práve Tesla, no ani ich najnovšia verzia „autopilota“, ktorý už zvláda jazdu bez zásahu vodiča takmer vo všetkých situáciách, ešte nie je licencovaná tak, aby ju vodič mohol používať bez dohľadu nad autom. Aj samotná automobilka neustále upozorňuje, že ich autopilot je stále v beta verzii a vodič tak musí neustále dávať pozor a v prípade potreby prevziať riadenie.
Celkovo máme 6 úrovní autonómnosti. Tu je popis toho, čo musí auto na danej úrovni zvládnuť:
- Úroveň 0 – žiadni asistenti, všetky úlohy pri riadení vykonáva vodič
- Úroveň 1 – o riadenie sa stará vodič, auto však napríklad dokáže samo upravovať rýchlosť, alebo disponuje systémom udržiavania v jazdných pruhoch
- Úroveň 2 – auto už dokáže na krátky čas prevziať kontrolu nad riadením, vodič však musí byť neustále v pozore
- Úroveň 3 – na základe zvolenej trasy dokáže autopilot vykonávať všetky úkony miesto vodiča, vodič však musí neustále sledovať okolie a zasiahnuť v prípade núdze
- Úroveň 4 – systém je schopný plne autonómnej jazdy no v prípade krízovej situácie vozidlo zastaví a vodič nad ním preberá kontrolu
- Úroveň 5 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, zvláda aj riešenie krízových situácií, vodič vo vozidle nie je potrebný
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Len dva dni pred útokom na gymnáziu o páchateľovi rozhodoval súd. Odmietol ústavnú psychiatrickú liečbu
„Lacná letenka neznamená hneď lacnú dovolenku,“ radí skúsená cestovateľka. Ak chceš ušetriť, na toto si dávaj pozor
Namiesto 500 iba 50 eur: Poslanci navrhujú výrazné zníženie poplatku za dôležitý úradný úkon
Revolučný objav v medicíne: Tajomstvo záchrany života sa ukrýva v očiach, tvrdia vedci
České dráhy získali Muskov internet. ZSSK chystá vlastnú modernizáciu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Len dva dni pred útokom na gymnáziu o páchateľovi rozhodoval súd. Odmietol ústavnú psychiatrickú liečbu
„Lacná letenka neznamená hneď lacnú dovolenku,“ radí skúsená cestovateľka. Ak chceš ušetriť, na toto si dávaj pozor
Namiesto 500 iba 50 eur: Poslanci navrhujú výrazné zníženie poplatku za dôležitý úradný úkon
Revolučný objav v medicíne: Tajomstvo záchrany života sa ukrýva v očiach, tvrdia vedci
České dráhy získali Muskov internet. ZSSK chystá vlastnú modernizáciu
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené