Tesla môže zažiť revolúciu. Panasonic chystá batériu, ktorá by automobilke dala extrémnu výhodu
Panasonic, dvorný dodávateľ batérií pre Teslu, oznámil prelomový krok, ktorý môže výrazne zamiešať karty v elektromobilite. Japonská spoločnosť vyvíja tzv. bezanódovú batériu, ktorá by mohla byť hotová do dvoch rokov a podľa vlastných slov sa má do roku 2027 stať svetovým lídrom v kapacite, píše agentúra Reuters.
Patent Tesly spred rokov
Téma bezanódových batérií nie je úplnou novinkou. Tesla už v roku 2020 získala patent na technológiu, ktorá využíva elektrolyty s lítium-boritanovými soľami a je určená pre lítium-kovové články. Kľúčom je fakt, že batéria sa vyrába bez klasickej anódy. Tá sa vytvorí až počas prvého nabíjania. Tento postup šetrí miesto aj výrobné náklady a zároveň umožňuje vyššiu koncentráciu aktívnych materiálov.
Bezanódové riešenie zároveň eliminuje krok nanášania anódového povlaku, čo výrazne zjednodušuje výrobný proces. Teoreticky tak ide o lacnejšiu aj efektívnejšiu technológiu, ktorá by mohla zmeniť ekonomiku výroby elektromobilov.
25 % navyše k energetickej hustote
Práve Panasonic teraz tvrdí, že sa podarilo vyriešiť najväčší problém batérií. Nová batéria by mohla poraziť slabú životnosť a stratu kapacity a priniesť až 25 % zvýšenie energetickej hustoty v porovnaní so súčasnými článkami, dodáva Teslamagazin.sk.
V praxi by to znamenalo, že Tesla Model Y alebo Model 3 by sa mohli posunúť z dnešných WLTP hodnôt 622 a 702 km na približne 780 až 880 km. Alternatívou je, že batérie ostanú rovnakej kapacity, no budú ľahšie, čo by zlepšilo jazdné vlastnosti a efektivitu.
Ľahšie aj lacnejšie elektromobily
Okrem samotného dojazdu sa Panasonic zameriava aj na zníženie nákladov. V batériách chce obmedziť podiel drahého niklu a využiť aj recykláciu materiálov zo starých článkov. Nižšia cena a hmotnosť by mohla sprístupniť elektromobily širšiemu publiku, čo je v čase silnej konkurencie zo strany čínskych výrobcov pre Teslu zásadné.
Pre automobilky je to dôležitý moment – namiesto toho, aby kapacitu zvyšovali donekonečna, môžu ponúknuť menšiu, ľahšiu batériu s rovnakým dojazdom. To by mohlo priniesť lacnejšie elektromobily, ktoré si nájde širšia skupina zákazníkov.
Konkurencia nespí
Panasonic nie je jediný, kto sa snaží priniesť túto architektúru na trh. Americká spoločnosť QuantumScape už demonštrovala anódovo voľné články v elektrickej motorke Ducati a startup Our Next Energy predstavil batériu s hustotou až 1 007 Wh/l. Panasonic však ako jediný stojí priamo pri Tesle, čo dáva jeho riešeniu obrovskú šancu na rýchle nasadenie do sériovej výroby.
Okrem toho Panasonic spoločne so Sumitomo Metal Mining pripravuje aj uzavretý recyklačný cyklus batérií. V ňom sa má nikel z použitých článkov spracovať na síran nikelnatý, ktorý následne opäť poslúži pri výrobe nových batérií.
Čo to znamená pre Teslu
Tesla pritom v posledných mesiacoch čelí väčšej konkurencii než kedykoľvek predtým. V USA klesol jej podiel na trhu na najnižšiu úroveň za posledných osem rokov a na čínskom trhu musí čeliť silným rivalom ako BYD. Technológia Panasonicu by tak mohla Muskovej automobilke poskytnúť náskok v podobe väčšieho dojazdu, alebo nižšej ceny.
Výsledok však ukáže až prax. Bezanódová technológia patrí medzi najsľubnejšie smery vo vývoji akumulátorov, no jej masové nasadenie bude závisieť nielen od Panasonicu a Tesly, ale aj od toho, ako rýchlo zvládnu prechod ďalší výrobcovia.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
Z 0 na 100 za 2,5 sekundy a bez kvapky benzínu. Ferrari odhalilo brutálne parametre svojho prvého EV
Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pokuta až 100 eur za banálnu chybu. Nepodceňuj prezutie pneumatík, čas máš do novembra
Taylor Swift odhalila tajomstvo svojho stravovania. Jej prístup predbehol dobu o 15 rokov
Putinova ekonomika škrípe. Šesť ruských gigantov prechádza na 4-dňový pracovný týždeň
Pokuty až do 3 319 eur. Zákon hovorí jasne, čo musia psíčkari dodržať (PREHĽAD)
Podľa Fica na predčasné voľby nie je dôvod. Smer chce v roku 2027 opäť vyhrať
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Toto nemá ešte nikto. Kia spúšťa technológiu, ktorá ukáže pravdu o batérii EV v reálnom čase
Má vraj extrémny dolet. KĽDR predstavila najvýkonnejší jadrový zbraňový systém, aký kedy vyvinula
Umelá inteligencia ukazuje svoju temnú stránku. Firmy chceli ušetriť, namiesto toho zaplatili tvrdú daň
Podvodník ho prevedčil po 5 hodinách hovoru: Slovák prišiel o 55 000 eur, zavolal mu falošný policajt
Musk prekvapil Európu: Tesla predstavila novú verziu za cenu, ktorú nik nečakal
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP