Tesla môže zažiť revolúciu. Panasonic chystá batériu, ktorá by automobilke dala extrémnu výhodu
Panasonic, dvorný dodávateľ batérií pre Teslu, oznámil prelomový krok, ktorý môže výrazne zamiešať karty v elektromobilite. Japonská spoločnosť vyvíja tzv. bezanódovú batériu, ktorá by mohla byť hotová do dvoch rokov a podľa vlastných slov sa má do roku 2027 stať svetovým lídrom v kapacite, píše agentúra Reuters.
Patent Tesly spred rokov
Téma bezanódových batérií nie je úplnou novinkou. Tesla už v roku 2020 získala patent na technológiu, ktorá využíva elektrolyty s lítium-boritanovými soľami a je určená pre lítium-kovové články. Kľúčom je fakt, že batéria sa vyrába bez klasickej anódy. Tá sa vytvorí až počas prvého nabíjania. Tento postup šetrí miesto aj výrobné náklady a zároveň umožňuje vyššiu koncentráciu aktívnych materiálov.
Bezanódové riešenie zároveň eliminuje krok nanášania anódového povlaku, čo výrazne zjednodušuje výrobný proces. Teoreticky tak ide o lacnejšiu aj efektívnejšiu technológiu, ktorá by mohla zmeniť ekonomiku výroby elektromobilov.
25 % navyše k energetickej hustote
Práve Panasonic teraz tvrdí, že sa podarilo vyriešiť najväčší problém batérií. Nová batéria by mohla poraziť slabú životnosť a stratu kapacity a priniesť až 25 % zvýšenie energetickej hustoty v porovnaní so súčasnými článkami, dodáva Teslamagazin.sk.
V praxi by to znamenalo, že Tesla Model Y alebo Model 3 by sa mohli posunúť z dnešných WLTP hodnôt 622 a 702 km na približne 780 až 880 km. Alternatívou je, že batérie ostanú rovnakej kapacity, no budú ľahšie, čo by zlepšilo jazdné vlastnosti a efektivitu.

Ľahšie aj lacnejšie elektromobily
Okrem samotného dojazdu sa Panasonic zameriava aj na zníženie nákladov. V batériách chce obmedziť podiel drahého niklu a využiť aj recykláciu materiálov zo starých článkov. Nižšia cena a hmotnosť by mohla sprístupniť elektromobily širšiemu publiku, čo je v čase silnej konkurencie zo strany čínskych výrobcov pre Teslu zásadné.
Pre automobilky je to dôležitý moment – namiesto toho, aby kapacitu zvyšovali donekonečna, môžu ponúknuť menšiu, ľahšiu batériu s rovnakým dojazdom. To by mohlo priniesť lacnejšie elektromobily, ktoré si nájde širšia skupina zákazníkov.
Konkurencia nespí
Panasonic nie je jediný, kto sa snaží priniesť túto architektúru na trh. Americká spoločnosť QuantumScape už demonštrovala anódovo voľné články v elektrickej motorke Ducati a startup Our Next Energy predstavil batériu s hustotou až 1 007 Wh/l. Panasonic však ako jediný stojí priamo pri Tesle, čo dáva jeho riešeniu obrovskú šancu na rýchle nasadenie do sériovej výroby.
Okrem toho Panasonic spoločne so Sumitomo Metal Mining pripravuje aj uzavretý recyklačný cyklus batérií. V ňom sa má nikel z použitých článkov spracovať na síran nikelnatý, ktorý následne opäť poslúži pri výrobe nových batérií.
Čo to znamená pre Teslu
Tesla pritom v posledných mesiacoch čelí väčšej konkurencii než kedykoľvek predtým. V USA klesol jej podiel na trhu na najnižšiu úroveň za posledných osem rokov a na čínskom trhu musí čeliť silným rivalom ako BYD. Technológia Panasonicu by tak mohla Muskovej automobilke poskytnúť náskok v podobe väčšieho dojazdu, alebo nižšej ceny.
Výsledok však ukáže až prax. Bezanódová technológia patrí medzi najsľubnejšie smery vo vývoji akumulátorov, no jej masové nasadenie bude závisieť nielen od Panasonicu a Tesly, ale aj od toho, ako rýchlo zvládnu prechod ďalší výrobcovia.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský travel influencer má dlhovať klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Na Európu sa rúti bombogenéza: Meteoexperti varujú pred hlbokou tlakovou nížou, vietor dosahuje až 200 km/h

Semafor Andreja Danka má vážnu konkurenciu. Na Google Mapách sa objavil Sad Martiny Šimkovičovej

MIMORIADNE: V Bratislave došlo k zrážke vlaku a auta, vozidlo uviazlo na koľajisku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský travel influencer má dlhovať klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Na Európu sa rúti bombogenéza: Meteoexperti varujú pred hlbokou tlakovou nížou, vietor dosahuje až 200 km/h

Semafor Andreja Danka má vážnu konkurenciu. Na Google Mapách sa objavil Sad Martiny Šimkovičovej

