Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Automobilový priemysel ešte stále zažíva ťažké a turbulentné časy. Tesla je jedna z mála automobiliek, ktorá si v tejto dobe dovolila výrazne zlacniť svoje elektromobily. Elon Musk v stredu podľa magazínu Reuters naznačil, že aj v týchto časoch môže automobilka ešte viac znížiť ceny svojich elektromobilov, čím by definitívne odrovnala všetku konkurenciu.

Nedávne masívne zlacnenie elektromobilov Tesla sa pochopiteľne podpísalo na nižších ziskoch automobilky, no s týmto zakladateľ Elon Musk počítal a už dávnejšie uviedol, že ceny svojich áut zníži aj za cenu nižšej marže.

Tesla/Flickr/Úprava redakcie

Zisk Tesly totiž nepochádza iba z predaja áut. Automobilka prevádzkuje aj vlastnú nabíjaciu sieť a tu platí, že čím viac Tesiel na nej bude nabíjať, tým viac peňazí nabíjačky firme vygenerujú. Ďalej Musk uviedol, že významný zdroj príjmu pre Teslu bude v budúcnosti predstavovať aj technológia FSD, ktorú si budú môcť dodatočne zakúpiť aj tí, ktorí si zatiaľ zadovážili Teslu bez tohto pokročilého asistenta riadenia.

Tesla odštartovala cenovú vojnu

Kalifornská automobilka od začiatku roka niekoľkokrát znížila ceny svojich elektromobilov, pričom v priemere sú dnes Tesly až o štvrtinu lacnejšie, ako tomu bolo v decembri 2022. Toto leto sa ceny pomerne stabilizovali, no Musk nevylúčil ďalšie zlacňovanie. Ako píše InsideEVs, zakladateľ automobilky opäť prízvukoval, že je ochotný obetovať maržu výmenou za zvýšenie predajov.

Ako sme informovali ešte v apríli, Tesla svojím niekoľkonásobným zlacňovaním odštartovala na trhu s elektromobilmi cenovú vojnu, na ktorú už niektorí ďalší výrobcovia reagovali.

Ford (úprava redakcie)

Tradiční výrobcovia v snahe aj naďalej konkurovať začali zlacňovať svoje autá. Dávnejšie napríklad klesli ceny Ford Mustang Mach-E, ktorý na Slovensku zlacnel v jednej verzii až o 14 500 €.

Zníženie cien takisto priniesol aj VW, ktorý v marci oznámil, že svoj najpredávanejší elektromobil ID.3 zlacní o 3 000 €. Nový ID.3 na Slovensku aktuálne stojí 37 990 €, pričom ide o verziu s menšou, 58 kWh batériou. Základný ID.3 je však vďaka tejto atraktívnej cenovke aktuálne lacnejší, ako Tesla Model 3 Standard Range.

V Číne už VW prerába obrovské sumy

Čína zvyšku sveta jednoznačne dokazuje, že v segmente novej mobility s ňou treba počítať. Najnovšie to potvrdzujú aj dáta z predajov nových áut na čínskom trhu. Nemecký koncern VW tu stratil pozíciu lídra, pričom ho predbehol čínsky BYD.

S cieľom udržať si pozíciu na najväčšom automobilovom trhu pristúpil VW v Číne k ešte masívnejšiemu zníženiu cien. Ako uviedol nemecký Handelsblatt, v Číne predáva elektromobily aj za cenu toho, že je na nich stratový. V priemere stráca zhruba 2 400 € na každom aute, no v prípade dodatočných zliav sa strata môže vyšplhať až na 7 000 €.

VW

Číňa dotuje predaj elektromobilov na domácom trhu, čo je vidieť aj na cenách čínskych vozidiel predávaných na domácom trhu a v Európe. Po príchode ku nám sa ich cena zvýši niekedy aj o 100 %. Tieto elektromobily ale majú niekoľko ďalších trikov v rukáve. Koncern BYD si napríklad vyrába vlastné batérie, vďaka čomu môže tlačiť cenu elektromobilov ešte nižšie oproti konkurencii, ktorá akumulátory nakupuje od výrobcov tretích strán.

BYD dokonca svoje batérie predáva aj ďalším automobilkám. Jednou z nich je napríklad Tesla, ktorá od Číňanov kupuje revolučné Blade akumulátory, čo pre spoločnosť predstavuje ďalší zdroj príjmu, vďaka ktorému nie je toľko závislá na ziskovosti samotných elektromobilov a môže ich cenu tlačiť smerom nadol.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú