Čína zvyšku sveta jednoznačne dokazuje, že v segmente novej mobility s ňou rozhodne treba počítať. Najnovšie to potvrdzujú aj dáta z predajov nových áut na čínskom trhu. Nemecký koncern VW tu stratil pozíciu lídra, pričom ho predbehol čínsky BYD. Na tému upozornil portál AutoNews.

Čínsky výrobca elektromobilov v prvom štvrťroku 2023 predal na domácom trhu 440 000 nových áut, zatiaľ čo nemecký VW predal len 427 247 vozidiel. BYD sa tak vôbec prvýkrát dostal na pozíciu najväčšej automobilky v Číne z hľadiska predajov a po dlhých rokoch zosadil VW z trónu. Nemecký koncern kraľoval predajom na najväčšom automobilovom trhu od roku 2008, no elektromobilita všetko mení.

Elektromobily od VW tvoria mizerný podiel

Čísla jednoznačne dokazujú, že v segmente elektromobilov nedokáže čínskym automobilkám konkurovať ani taký veľký výrobca, akým je VW. Elektromobily totiž tvorili iba 6 % podiel z predajov nových áut. Koncern BYD už vo veľkej miere vyrába práve elektromobily, čiže podiel batériových áut bol v ich prípade rozhodne vyšší.

FonTech/Unsplash/Markus Spiske

VW sa snaží čínskym výrobcom konkurovať najmä cenovo, no ani tak s nimi nedokáže držať krok. Ako uviedol nemecký Handelsblatt, v Číne predáva elektromobily aj za cenu, že je na nich stratový. V priemere to vychádza zhruba 2 400 € na každom aute, no v prípade dodatočných zliav sa strata môže vyšplhať až na 7 000 €.

Číňania takisto dotujú predaj elektromobilov na domácom trhu, čo je vidieť aj na cenách čínskych vozidiel predávaných na domácom trhu a v Európe. Po príchode ku nám sa ich cena zvýši niekedy aj o 100 %.

Čínske elektromobily ale majú niekoľko ďalších es v rukáve. Koncern BYD si napríklad vyrába vlastné batérie, vďaka čomu môže tlačiť cenu elektromobilov ešte nižšie oproti konkurencii, ktorá akumulátory nakupuje od výrobcov tretích strán.

BYD dokonca svoje batérie predáva aj ďalším automobilkám. Jednou z nich je napríklad Tesla, ktorá od Číňanov kupuje revolučné Blade baterky, čo predstavuje pre spoločnosť ďalší zdroj príjmu, vďaka ktorému nie je toľko závislá na ziskovosti samotných elektromobilov a môže ich cenu tlačiť ešte nižšie.

V predajoch elektromobilov Číne nedokážu konkurovať

Portál CleanTechnica každoročne vyhodnocuje dáta v predajoch elektromobilov naprieč rôznymi výrobcami. Vývoj posledných troch rokov naznačuje, kam sa trh s elektrickými autami uberá.

V roku 2022 sa totiž do 5 najväčších svetových koncernov z hľadiska výroby a predaja čistých elektromobilov dostal z tradičných koncernov iba VW, ktorý sa s počtom niečo cez 570 000 elektromobilov nachádza na štvrtom mieste. Absolútnym lídrom je automobilka Tesla, ktorá predala vyše 1,3 milióna elektromobilov. Druhú, tretiu a piatu pozíciu už ale obsadili čínske koncerny BYD, SIAC a Geely-Volvo.

V roku 2021 sa pritom do TOP 5 prebojovali dva tradičné koncerny. Okrem VW sa tu nachádzala aj skupina Hyundai-Kia a v roku 2020 bola v najlepšej pätici miesto Hyundai-Kia skupina Renault-Nissan-Mitsubishi, uvádza InsideEVs.

Rast čínskeho BYD je neuveriteľný

Pozoruhodný je ale najmä rast čínskej automobilky BY, ktorá sa už v roku 2020 nachádzala medzi 5 najväčšími koncernami vo výrobe čistých elektromobilov s počtom 131 000 kusov a podielom 6 %.

V roku 2021 to už BYD vytiahol na 4. priečku s počtom 323 000 predaných elektromobilov a podielom 7 %. Uplynulý rok už bola čínska automobilka druhá, zákazníkom predala vyše 913 000 elektromobilov, pričom jej patrilo celkovo 12,6 % trhu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú