Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Volkswagen ID.5, respektíve celá koncernová rodina postavená na platforme MEB, patrí medzi najpopulárnejšie a najpredávanejšie elektromobily v Európe. Šikovní Slováci sa detailne pozreli na stav obľúbeného elektromobilu po prejdení 16 000 km a svoje pozorovania zdieľali vo videu na kanáli eNiro2020svk.

Degradácia batérie je niečo, čomu sa zatiaľ nedá zabrániť. Dá sa minimalizovať vhodným používaním a nabíjaním elektromobilu, pričom tu platia isté pravidlá. Napríklad nenabíjať elektromobil vždy doplna a prevažne využívať pomalšie AC nabíjačky, ktoré sú k akumulátoru šetrnejšie.

Zanedbateľný pokles kapacity

Ako prvé vo videu informujú o poklese využiteľnej kapacity akumulátora. VW ID.5 disponuje batériou s využiteľnou kapacitou 77 kWh, no diagnostika CARSCANNER na meranie aktuálnej maximálnej kapacity odhalila, že po 16 000 km má batéria VW ID.5 už iba 74,9 kWh. To znamená pokles na úrovni približne 2,7 %.

S takouto kondíciou batérie dokázali následne prejsť na jedno nabitie po diaľnici 298 km. Vonkajšia teplota sa pohybovala na úrovni 2 až 4 stupňov Celzia a tempomat bol nastavený na 110 km/h. Priemerná spotreba veľkého elektrického SUV sa v takýchto podmienkach zastavila na 23,7 kWh.

Diagnostika však uviedla o niečo odlišné čísla. Počas tejto cesty malo vozidlo údajne spotrebovať iba 70,7 kWh energie.

Nabíjanie v zime neprekvapilo

Na nabíjacej stanici Ionity sa elektromobil nabil z nuly doplna za 57 minút. Nabíjacia stanica pritom písala, že do batérie bolo natlačených 77 kWh energie. Diagnostika však odhalila reálne dáta a do batérie sa podarilo natlačiť „iba“ 75,3 kWh energie.

VW ID.5 GTX ti prirastie k srdcu

Autor videa uvádza, že batéria pri prevádzke elektromobilu stratila 6,5 % elektrickej energie, čo je ale v norme, nakoľko bežná prevádzková strata má rozmedzie 6 až 8 %.

Nabíjacia krivka bola dobrá aj pri relatívne nízkej vonkajšej teplote iba 6,5 stupňa Celzia. VW ID.5 sa začal nabíjať výkonom 120 kW, následne do nejakých 19 % SoC klesol na 110 kW, ale potom vystúpal nad 120 kW, kde sa držal až do vyše 65 % SoC.

Výkon začal dramatickejšie klesať až od zhruba 77 % SoC a pri 88 % sa usadil na 30 kW. Takýmto výkonom sa auto nabíjalo až do konca. Nabitie do 80 % je ale pri elektromobiloch na platforme MEB rýchle aj v chladných podmienkach.

GreenWay/FonTech, Nabíjacia krivka VW ID.5 GTX v lete

Pri našom letnom teste bola nabíjacia krivka iná, avšak nabíjací čas bol veľmi podobný. Za 54 minút sme batériu nabili z 15 % na 96 %. Nenabíjali sme však od nuly a pri nabíjaní elektromobilu platí, že najvyšší výkon môže dosiahnuť práve pri nižších úrovniach SoC.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú