Počas rokov praxe sme testovali zrejme všetky platformy, ktoré sa na našom trhu predávajú. Koncernovú platformu MEB od VW máme preskúmanú do najmenších detailov a preto som čakal, že model ID.5 GTX ma ničím neprekvapí.

Elektrické SUV-kupé disponuje rovnakou technikou ako viackrát testovaná Škoda Enyaq alebo jej koncernová dvojička VW ID.4, respektíve ID.4 GTX. So všetkými týmito autami som sa už stretol, no model ID.5 GTX prišiel s jednou novinkou, ktorou je tretia generácia softvéru. Vďaka nej má technicky rovnaké auto ako nedávno testované ID.4 GTX výkonnejšie nabíjanie, lepšie fungujúci infotainment a prepracovanejších asistentov.

Návrat ku koncernu VW po dlhšej dobe mi však ukázal jednu dôležitú vec. Je ňou fakt, že elektromobily postavené na platforme MEB sú používateľsky najpríjemnejšími elektrickými autami súčasnosti, respektíve patria do tej najvyššej skupiny.

V recenzii sa dozvieš:

  • Čo ponúka VW ID.5 GTX po technickej stránke
  • Aké vylepšenia prináša ID.Software 3.0
  • Čo ma pri testovaní prekvapilo a zarazilo
  • Aké sú vylepšenia zapríčinené softvérovou aktualizáciou
  • Aké sú spotreby v rôznych podmienkach
  • Prečo sú elektromobily na platforme MEB podľa mňa výnimočné

Loading...

Loading…

Kupé karoséria na spotrebu zásadnejšie nevplýva

VW ID.5 GTX je najvýkonnejšia verzia. Elektromobil má teda dvojicu elektromotorov s kombinovaným výkonom 300 koní. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h je podľa papiera na úrovni 6,3 sekundy. V skutočnosti sa mi tejto hodnote podarilo priblížiť, avšak auto musí byť nabité na viac ako 80 %. S nižším stavom batérie už celkový výkon klesá, čo naznačuje aj modrý ukazateľ na displeji pred vodičom.

Tomáš Oros/FonTech

Najvýkonnejšia ID.5 je teda svižné auto na bežné jazdenie. Skosená zadná časť má vplyv na lepšiu aerodynamiku, a tým pádom aj lepšiu spotrebu a vyšší dojazd.

Hodnoty spotreby a dojazdu by som však pokojne mohol skopírovať z recenzie o VW ID.4 GTX, nakoľko v bežnej premávke sú takmer identické. ID.Software 3.0 o niečo zlepšil tepelný manažment batérie, no tento faktor sa zrejme výraznejšie prejaví až počas chladných zimných mesiacov.

Tomáš Oros/FonTech

Na diaľnici pri 120 km/h som jazdil so spotrebou 21,5 kWh/100 km, pri plnohodnotnom tempe 130 km/h to bolo 24,5 kWh/100 km. Ísť konštante rýchlosťou 130 km/h po slovenských diaľniciach je ale v bežnej premávke takmer nemožné a pri dlhšej jazde po diaľnici sa spotreba spriemerovala na úrovni 20,8 kWh/100 km. V takomto prípade sa môžeš s bohatou rezervou spoľahnúť na diaľničný dojazd cez 300 km na jedno nabitie. V meste vieš jazdiť aj pod 15 kWh/100 km, tu ale veľmi záleží od štýlu a dynamiky jazdy.

Tretia generácia softvéru prináša malé, no zároveň významné vylepšenia

VW ID.5 disponuje už od základu treťou generáciou softvéru ID.Software. Aktualizácia však neprináša vylepšenia iba z používateľského hľadiska. ID.Software 3.0 vylepšuje fungovanie asistentov, tepelný manažment batérie, nabíjanie a množstvo ďalších kriticky dôležitých vlastností.

Tomáš Oros/FonTech

Ako prvé ma zaujímalo nabíjanie, ktoré po novom dosahuje výkon až 135 kW. Žiaľ, pri nabíjaní na rôznych typoch nabíjačiek som bol mierne sklamaný. Počasie počas testu už bolo chladnejšie, no pri nabíjaní bez zadania nabíjačky do navigácie sa výkon nedostal cez 80 kW, a to som nabíjal z 30 %.

Ďalšie nabíjanie som už absolvoval s tým, že som si nabíjačku zadal do navigácie vo vozidle. Auto by si týmto spôsobom malo v chladnom počasí akumulátor pripraviť a predhriať si ho, aby sa mohol od prvých minút nabíjať plným výkonom.

Zadanie nabíjačky do navigácie určite pomohlo, VW ID.5 sa začal na 150 kW nabíjačke GreenWay nabíjať ihneď výkonom 130 kW, no cez túto hranicu sa auto nedostalo a po pár minútach začal výkon výrazne klesať.

GreenWay/FonTech, Nabíjacia krivka VW ID.5 GTX v lete

V porovnaní s nabíjacou krivkou VW ID.4, ktorý sme testovali v júli 2021, došlo určite k zlepšeniu, no aj tak by som čakal lepšiu, respektíve stabilnejšiu krivku. Podstatne lepšie ale fungoval asistent jazdy na diaľnici, ktorý po novom dokáže sám meniť jazdný pruh. V tomto smere si VW zaslúži pochvalu, nakoľko zmena jazdného pruhu bola zreteľne rýchlejšia ako napríklad pri koncerne Hyundai a dokonca si myslím, že ID.5 GTX menil jazdný pruh rýchlejšie než modely značky Mercedes.

Tomáš Oros/FonTech

Aj vedenie vozidla na diaľnici bolo celkovo spoľahlivejšie a až na jednu chybu, kedy systém úplne zblbol a na diaľnici mi začal brzdiť na rýchlosť 50 km/h, bolo všetko v porovnaní so staršou generáciou systému lepšie.

ID.5 je auto, v ktorom som sa po dlhej dobe cítil dobre

To, čo mi ale najviac učarovalo na ID.5 GTX, je fakt, že ide o elektromobil, v ktorom som sa cítil naozaj príjemne. Žiaľ, toto je vec, ktorá sa nedá kvantifikovať, no pokúsim sa to priblížiť najviac, ako to len ide.

Posledný rok som jazdil aj v Mercedese EQB či dokonca EQE a EQS. Jazdil som aj v lacnejších autách ako Citroën C5 X, Peugeot 308 a tiež som testoval najluxusnejšie modely značky Audi ako Q8. V žiadnom z týchto áut som sa ale počas týždňového testu necítil „doma“.

Tomáš Oros/FonTech

Elektromobily značky Mercedes sú rozhodne luxusné a klamal by som, ak by som sa v ich kokpite necítil príjemne, no tieto autá sú až tak prešpikované displejmi, svetielkami a rôznymi funkciami, až na mňa miestami pôsobili rušivo.

Pri tých „obyčajnejších“ autách koncernu Stellantis mi zasa chýbala dávka „inteligencie“. I keď sú nové modely z Francúzska dizajnovo veľmi pekné, technologicky za nemeckými značkami zaostávajú. Vlajkové Audi Q8 s plug-in hybridnou motorizáciou zasa vo mne vyvolávalo pocit, že takéto auto vlastne vôbec nepotrebujem. Je veľké a pre moje bežné jazdy tým pádom nepraktické.

Tomáš Oros/FonTech

Nielen VW ID.5 GTX, ale všetky elektromobily, ktoré sú postavené na platforme MEB, mi od prvého usadenia za volant „rozumeli“. Tieto autá totiž disponujú na prvý pohľad nezmyselnými detailmi, vďaka čomu sa z nich stávajú elektromobily, ktoré sú skutočne príjemné na každodenné používanie.

Napríklad funkcia naštartovania auta po stlačení brzdového pedálu. Povieš si, že to je hlúposť, no pri dennodennom používaní túto vlastnosť oceníš a jej praktickosť si uvedomíš, až keď z elektromobilu postavenom na platforme MEB presedláš do iného auta, kde ti to bude určite chýbať.

VW ID.5 GTX ti prirastie k srdcu

Takisto s odstupom času oceňujem kontroverzné lakťové opierky na štýl autobusu z 90. rokov. Možno to nie je najvydarenejší dizajnový kúsok, no vodič aj spolujazdec majú svoju vlastnú opierku, a tak sa nemusia deliť o priestor na stredovej konzole.

VW vie, ako robiť autá, no stále má čo zlepšovať

VW jednoducho vie, ako robiť autá pre zákazníkov. ID.5 GTX si ma skutočne získal a pritom ide o takmer rovnaké auto ako ID.4 GTX. Ak neberiem do úvahy výkon, ide o technicky rovnaký elektromobil ako menší ID.3 či koncernové dvojičky Škoda Enyaq, respektíve Audi Q4 e-tron.

Novou víziou automobilky VW je vyrábať autá, ktoré majú dušu, čo sa im skutočne darí. Ešte v žiadnom aute som nemal taký pocit „domova“ ako práve v autách s logom VW. ID.5 GTX má totiž všetko, čo by som od moderného elektromobilu požadoval a zároveň ma nerozptyľuje či nezaťažuje ničím navyše.

Tomáš Oros/FonTech

Auto je jednoduché a príjemné na používanie, má dobrý dojazd a nabíjanie, ohromný vnútorný priestor a napokon veľmi podarený dizajn, ktorý je striedmy, no zároveň nadčasový, takže ID.5 bude aj o niekoľko rokov vyzerať aktuálne. V prípade najvýkonnejšej verzie GTX je azda jediným problémom iba cena, testovaná verzia totiž stojí vyše 70 000 €. V základe ale môžeš mať 174-koňovú ID.5 už od 50 000 €, čo je adekvátna suma za parametre, ktorými tento elektromobil disponuje.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú