Taxikár za rok najazdil 190 000 km a „zničil“ batériu na elektromobile. Aj tak ušetril
Elektromobily rastú na popularite, no Slováci majú stále otázky ohľadom ich spoľahlivosti a výkonnosti z dlhodobého hľadiska. Najnovšie portál InsideEVs informuje o prípade taxikára, ktorý svoju Teslu Model 3 používal ako pracovné vozidlo posledných 12 mesiacov, počas ktorých najazdil viac ako 190 000 kilometrov.
Podľa všetkého sa na jeho Tesle pokazila batéria. Na prvý pohľad odstrašujúci prípad, no v skutočnosti je všetko inak. Čo sa teda naozaj stalo a aká je príčina zlyhania jeho batérie?
Elektromobil mu ušetril 10 000 dolárov za rok
Dobson, majiteľ Tesly Model 3, ktorý ju využíval ako Uber taxík, bol veľkým nadšencom elektromobility. V roku 2022 teda vymenil svoju starú Toyotu Camry za jazdený Model 3 (ročník 2019) a okamžite si všimol úspory v palive a údržbe. Za prvých 15 mesiacov jazdy dokázal ušetriť až 10 000 dolárov, teda necelých 9400 €.
Dobson za toto obdobie prejazdil s vozidlom neuveriteľných 190 000 kilometrov (okolo 480 kilometrov denne 6 dní v týždni) a zároveň absolvoval stovky nabíjacích cyklov. Pre taxikára je to bežná realita, no zdá sa, že daná Tesla nebola pripravená na tieto nároky. Hlavným problémom sa stala vysokonapäťová batéria vozidla, ktorá zlyhala náhle a nie postupne, čo je v rozpore s očakávanou životnosťou tohto komponentu, vysvetlil Dobson pre youtuberku Kim Java v jednom z jej najnovších videí.
Už keď na aute najazdil 90 000 kilometrov, bolo viditeľné, že batéria degradovala o 11 %. Po prejdení hranice 110 000 kilometrov začal majiteľ zaznamenávať rýchly pokles kapacity batérie a dojazdu, až na 270 – 290 km pri plnom nabití. Toto nie je v súlade s údajmi od Tesly, ktoré hovoria o stratách kapacity batérie vo výške len 12 % po 320 000 km.
Tesla mu povedala, že je to jeho chyba
Dobson tvrdí, že výrobca mu povedal, že degradácia je výsledkom bežného opotrebenia. Nie je úplne jasné, či fakt, že často využíval rýchlonabíjanie, kde dobíjal na úroveň 90 až 95 % kapacity, mal vplyv na zlyhanie batérie.
Niektorí tvrdia, že časté rýchlonabíjanie môže spôsobiť nadmerný stres na batériu. Realita je taká, že jeho Tesla Model 3 mala staršiu ternárnu batériu, poznamenal portál Tesla Magazín. Práve táto batéria sa neodporúča nabíjať nad 80 % kapacity príliš často, čo Dobson očividne porušil. (Nové Modely 3 a Y už majú LFP batériu, ktorej nerobí problém ani pravidelné nabíjanie na 100 %, čo dokázali aj viaceré odborné štúdie.)
Čo sa stalo ďalej? Jedného dňa Dobson nabíjal svoje auto doma cez noc a ráno mal k dispozícii iba 270 km dojazdu. V ten deň išiel na nabíjačku Tesla Supercharger, no podarilo sa mu nabiť iba na dojazd 56 kilometrov. Tesla mu následne zaslala upozornenie, aby vozidlo priviezol na kontrolu.
Dobson tak odviezol svoju Teslu na servis a bol mu oznámené, že výmena batérie bude stáť 9 000 dolárov, teda okolo 8400 €. Súhlasil s touto sumou a teraz nabíjanie obmedzuje na 80 %, čo mu zabezpečuje dojazd 257 až 270 km.
Tesla poskytla iba jednoročnú záruku na novú batériu, čo vzbudilo podozrenie, že batéria môže byť v skutočnosti repasovaná. Tiež verí, že jeho plne nabitá batéria teoreticky ponúka o 14 % menej dojazdu ako nová batéria na rovnakej Tesle Model 3.
Plynie z toho jasné ponaučenie
Aj po zarátaní výmeny batérie Dobson stále oproti svojej Toyote Camry ušetril okolo 1000 € za prvý rok prevádzky. Daná porucha batérie je jedna z mála, ak nie jediná evidovaná, na čo upozornili aj médiá. Je vysoko nepravdepodobné (hranične nemožné), aby k rovnakej poruche došlo každý rok, teda v ďalších rokoch oproti spaľovaku ušetrí takmer 10 000 € ročne.

Taktiež je otázne to, v akom stave bolo jeho vozidlo pred tým, než ho kúpil. Nedostali sme sa k informáciám o tom, aký bol jeho nájazd, stav batérie a ako sa k nemu správal predchádzajúci majiteľ.
Zároveň stále nemôžeme vylúčiť ani fakt, že mohlo ísť o výrobnú chybu, ktorú Tesla zadarmo neopravila, keďže boli porušené záručné podmienky v dôsledku príliš vysokého nájazdu.
Nové Tesly Model 3 navyše už disponujú inou technológiou batérie, ktorá Dobsonov problém prakticky úplne odstraňuje.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Ďalší európsky štát dáva zbohom spaľovákom. Do elektromobilov naleje stovky miliónov eur

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
