Väčšina ľudí dnes pri kúpe nového vozidla uvažuje nad tým, či si kúpia bežný automobil so spaľovacím motorom alebo vyskúšajú alternatívu v podobe elektromobilu. Pri rozhodovaní môže zavážiť viacero faktorov, ako je vlastné presvedčenie, značka, či cena. Vláda sa však rozhodla zatraktívniť kúpu elektrických vozidiel pomocou dotácií, ktoré môžu pri rozhodovaní zavážiť. Ako celý proces funguje?

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!
FacebookInstagramYouTube

Slovensko sa pridalo k niektorým ďalším krajinám, ktoré sa rozhodli ísť cestou dotácií. Štát prispeje záujemcom o kúpu elektromobilov a plug-in hybridov. Vláda tak spravila ďalší krok v snahe o realizáciu takzvaného Akčného plánu rozvoja elektromobility, ktorý bol schválený v marci.

Zobraziť celú galériu (2)
Akčný plán rozvoja elektromobility predstavil v marci minister hospodárstva Peter Žiga, SITA

Počet novoregistrovaných elektrických vozidiel  s možnosťou nabíjania z elektrickej siete predstavoval v roku 2017 617 kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 350 %. Vláda predpokladá v súvislosti s týmto projektom s rozpočtom vo výške 5 miliónov €. Novela zákona začne platiť 15. októbra, takže sa predpokladá, že dotačný program bude spustený najskôr až v decembri.

Oproti prvému programu majú nastať zmeny

Presné fungovanie tejto podpory však ešte nie je známe, no hovorí sa o tom, že systém by sa mal v porovnaní s prvým dotačným programom zmeniť. Prvý dotačný program fungoval na základe vopred stanovených a nemenných podmienok. Žiadateľ si najskôr musel elektromobil objednať prostredníctvom autorizovanej siete predajcov. Importér následne zarezervoval prostriedky na konkrétne vozidlo podľa VIN čísla, pričom výrobca garantoval, že vozidlo spĺňa parametre podpory.

Zobraziť celú galériu (2)
Prvý dotačný program fungoval na základe vopred stanovených a nemenných podmienok. Žiadateľ si najskôr musel elektromobil objednať prostredníctvom autorizovanej siete predajcov, SITA

Po registrácii vozidla uzavrel majiteľ vozidla so zväzom automobilového priemyslu právny vzťah, na základe ktorého zväz vyplatil vlastníkovi prvú splátku. V tomto prípade sa využívala forma troch splátok, ktorá mala odradiť prípadných špekulantov a zároveň aby sa zabránilo vývozu áut do zahraničia. Pri vtedajšej podpore 5 tisíc eur získal majiteľ po registrácii 2 000 eur, ďalších 1 500 eur mesiac po prvom roku registrácie a zvyšných 1 500 eur mesiac po druhom roku registrácie.

Až 35 % z celkovej ceny vozidla

Z obsahu novely však teraz vyplýva, že po novom by mali byť dotácie poskytované na základe výziev. Je pravdepodobné, že sa dočkáme viacerých výziev, ktoré sa budú líšiť podmienkami poskytnutia a ich dĺžkou platnosti. Výzvy sa môžu líšiť aj výškou dotácií, či druhmi podporovaných vozidiel. Novela zákona hovorí aj o tom, že žiadateľ je povinný prihlásiť vozidlo do evidencie v SR a prevádzkovať ho najmenej počas 4 rokov od poskytnutia dotácie.

Novela zákona informuje aj o maximálnych výškach dotácií na vozidlo. Dotácia bude v maximálnej výške 25 % z jeho celkovej obstarávacej ceny, no pokiaľ žiadateľ zároveň vyradí svoje súčasné vozidlo so spaľovacím motorom, ktoré je staršie ako 15 rokov z evidencie vozidiel, dotácia môže dosiahnuť až 35 % z celkovej obstarávacej ceny vozidla. Dotácie sa však budú poskytovať len na vozidlá zakúpené na území Slovenskej republiky.

Zobraziť celú galériu (2)
Jeden z najpredávanejších elektromobilov na Slovensku, Nissan Leaf. Podľa normy WLTP má dojazd verzia so 64 kWh motorom až 385 km, Nissan

Dotácie sú dobrým krokom, ako motivovať ku kúpe elektromobilu. Ďalšími sú pripravované výhody pre majiteľov elektrických vozidiel o ktorých sme ťa informovali aj v samostatnom článku. Prvá výzva by sa mala spustiť už túto zimu, no podmienky sa záujemcovia dozvedia až z danej výzvy.

V každom prípade sa určite nájde veľké množstvo ľudí, ktorí túto dotáciu využijú a pevne veríme, že štát bude prichádzať aj s ďalšími opatreniami, ktoré budú motivovať ku kúpe ešte širšiu skupinu ľudí.