Spaľováky ešte nepovedali posledné zbohom. Na stole je šanca ako ich zachrániť benzínom
Ako sme ťa neraz informovali, aj napriek tomu, že niektoré členské štáty EU už prejavili odpor voči zákazu predaja spaľovákov od roku 2035, ich námietky boli zbytočné. Legislatíva totiž len pred pár dňami prešla hlasovaním a rok 2035 je tak na prvý pohľad definitívnym koncom spaľovákov.
Záchrana pre spaľováky
Podľa najnovších informácií tu však je stále nádej na záchranu klasických valcov a sviečok. Všetko totiž nasvedčuje tomu, že autá so spaľovacími motormi by mohli zostať v hre aj po roku 2035. Podmienkou je však to, že budú však musieť využívať syntetické palivá. Na tému upozornil portál Novinky.cz.
Už v júni sme upozornili na výrok českej ministerky životného prostredia Anny Hubáčkovej. Tá prezradila, že pokiaľ budú autá vedieť spaľovať „čisté alternatívne palivá“, budú sa môcť predávať aj po spomínanom zákaze.
Európska komisia tiež vyhlásila, že zákaz v roku 2026 opätovne preskúma zhodnotí, či bude tento cieľ dosiahnuteľný pre všetky štáty EÚ a podľa toho sa rozhodne.
Môžu byť aj úplne uhlíkovo neutrálne
Vzhľadom na to, že syntetické palivá nevznikajú rafináciou ropy, ale chemickou reakciou vodíka a oxidu uhličitého, ich spaľovanie produkuje o niečo čistejšie emisie. Kľúčom k úspechu pri stále prísnejšej zelenej politike však môže byť vhodný výrobný proces, pri ktorom môžeme syntetické palivá teoreticky považovať dokonca za uhlíkovo neutrálne.
Minulý rok Frank Walliser, šéf športovej divízie Porsche pre portál Autocar uviedol, že syntetické palivá pozostávajú iba z 8 až 10 zložiek, zatiaľ čo bežne dostupné fosílne palivá ich majú až 30 – 40.
A ako ďalej upozorňuje Česká televízia na svojom webe, syntetické palivá sa môžu vyrábať z viacerých zdrojov. Dajú sa vyrábať z rastlinného odpadu, poľnohospodárskych produktov, ale aj z priemyselných odpadov. Skrátka zo všetkého, kde je možné nájsť uhlík a vodík. Práve uhlík by sa tak do týchto palív ukladal namiesto toho, aby bol ako skleníkový plyn vypúšťaný rovno do atmosféry.
Odborník z Ústavu technológie ropy a alternatívnych palív Petr Straka, ďalej uvádza, že hoci alternatívne palivá svojim výzorom pripomínajú vodu, vlastnosti majú podobné, ako fosílne palivá a v motoroch fungujú rovnako dobre – dokonca aj tých súčasných bez akýchkoľvek dramatických zásahov.
Sú teda omnoho ekologickejšie a vo výsledku sa tak do ovzdušia dostáva omnoho menej oxidu uhličitého. Na druhú stranu, majú aj pár nevýhod. V prvom rade sú dnes stále drahšie, ale tie klasické, fosílne.
Aj napriek tomu, záujem o syntetické paliva prejavilo už viacero automobiliek. Jednou z nich je aj spomínané Porsche, ktoré plánuje zachrániť klasické spaľovacie motory tým, že vyvíja syntetické palivo eFuel, ktoré je rovnako ekologické, ako jazda na elektrinu.
Toto syntetické palivo neobsahuje žiadne vedľajšie produkty a jeho spaľovanie produkuje menej oxidov dusíka, než štandardné palivá. Ak by vozidlá jazdili iba na palivo eFuel, produkcia CO2 by sa automobilke znížila až o 85 %. Automobil by počas svojho životného cyklu vyprodukoval toľko oxidu uhličitého, ako vyprodukuje pri výrobe a jazde štandardný elektromobil.
Naďalej však platí, že Európska únia uprednostňuje elektromobily, prípadne vozidlá na vodík.
Boj o výnimku
Medzi krajiny, ktoré vyjadrili nesúhlas so zákazom predaja spaľovákov, patrí aj Taliansko. To už dávnejšie vyjadrilo postoj, že zákaz by nemal byť pre všetkých rovnaký a automobilky z nižším objemom produkcie by mali dostať výnimku, respektíve viac času na elektrifikáciu.
Taliansky minister Roberto Cingolani, ktorý bol v minulosti členom predstavenstva automobilky Ferrari, bojoval za výnimku z úplného zákazu predaja spaľovákov pre luxusné automobilky vyrábajúce superšporty a zdá sa, že tento boj priniesol ovocie.
Automobilky s nízkoobjemovou výrobou v Európe si doposiaľ mohli nastavovať emisné ciele sami. Inak povedané, emisné limity sa ich netýkali, nakoľko si ich nastavili tak, aby im vyhovovali. Viac informácií nájdeš v samostatnom článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
HIV sa šíri medzi ruskými vojakmi alarmujúcim tempom. Armádni lekári sa snažia štatistiky utajiť
REBRÍČEK: 10 top miest na letný výlet po Slovensku. Na polovicu z nich mnohí zabudli
Riaditeľka STVR reaguje na zásah polície: „Nerozumiem, prečo voči nám Markíza vedie mediálnu vojnu“
Známy dovolenkový raj v ekonomickej kríze: Tržby padli o 40 %, podniky sú na pokraji krachu
Veľký zásah polície v STVR: Našli omamné látky aj hotovosť v desiatkach tisíc eur
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
-
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Taraba ohlásil energetickú megainvestíciu. Slovenské mestá získajú milióny eur
Slováci kupujú jazdené autá, ako nikdy predtým. Priemerný vek a nájazd prudko rastie, dominuje jedna značka
Zubár odhalil šokujúce riziká populárneho spánkového triku. Riskuješ veľké nepríjemnosti
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP