Spaľováky ešte nepovedali posledné zbohom. Na stole je šanca ako ich zachrániť benzínom
Ako sme ťa neraz informovali, aj napriek tomu, že niektoré členské štáty EU už prejavili odpor voči zákazu predaja spaľovákov od roku 2035, ich námietky boli zbytočné. Legislatíva totiž len pred pár dňami prešla hlasovaním a rok 2035 je tak na prvý pohľad definitívnym koncom spaľovákov.
Záchrana pre spaľováky
Podľa najnovších informácií tu však je stále nádej na záchranu klasických valcov a sviečok. Všetko totiž nasvedčuje tomu, že autá so spaľovacími motormi by mohli zostať v hre aj po roku 2035. Podmienkou je však to, že budú však musieť využívať syntetické palivá. Na tému upozornil portál Novinky.cz.
Už v júni sme upozornili na výrok českej ministerky životného prostredia Anny Hubáčkovej. Tá prezradila, že pokiaľ budú autá vedieť spaľovať „čisté alternatívne palivá“, budú sa môcť predávať aj po spomínanom zákaze.
Európska komisia tiež vyhlásila, že zákaz v roku 2026 opätovne preskúma zhodnotí, či bude tento cieľ dosiahnuteľný pre všetky štáty EÚ a podľa toho sa rozhodne.
Môžu byť aj úplne uhlíkovo neutrálne
Vzhľadom na to, že syntetické palivá nevznikajú rafináciou ropy, ale chemickou reakciou vodíka a oxidu uhličitého, ich spaľovanie produkuje o niečo čistejšie emisie. Kľúčom k úspechu pri stále prísnejšej zelenej politike však môže byť vhodný výrobný proces, pri ktorom môžeme syntetické palivá teoreticky považovať dokonca za uhlíkovo neutrálne.
Minulý rok Frank Walliser, šéf športovej divízie Porsche pre portál Autocar uviedol, že syntetické palivá pozostávajú iba z 8 až 10 zložiek, zatiaľ čo bežne dostupné fosílne palivá ich majú až 30 – 40.
A ako ďalej upozorňuje Česká televízia na svojom webe, syntetické palivá sa môžu vyrábať z viacerých zdrojov. Dajú sa vyrábať z rastlinného odpadu, poľnohospodárskych produktov, ale aj z priemyselných odpadov. Skrátka zo všetkého, kde je možné nájsť uhlík a vodík. Práve uhlík by sa tak do týchto palív ukladal namiesto toho, aby bol ako skleníkový plyn vypúšťaný rovno do atmosféry.
Odborník z Ústavu technológie ropy a alternatívnych palív Petr Straka, ďalej uvádza, že hoci alternatívne palivá svojim výzorom pripomínajú vodu, vlastnosti majú podobné, ako fosílne palivá a v motoroch fungujú rovnako dobre – dokonca aj tých súčasných bez akýchkoľvek dramatických zásahov.
Sú teda omnoho ekologickejšie a vo výsledku sa tak do ovzdušia dostáva omnoho menej oxidu uhličitého. Na druhú stranu, majú aj pár nevýhod. V prvom rade sú dnes stále drahšie, ale tie klasické, fosílne.
Aj napriek tomu, záujem o syntetické paliva prejavilo už viacero automobiliek. Jednou z nich je aj spomínané Porsche, ktoré plánuje zachrániť klasické spaľovacie motory tým, že vyvíja syntetické palivo eFuel, ktoré je rovnako ekologické, ako jazda na elektrinu.
Toto syntetické palivo neobsahuje žiadne vedľajšie produkty a jeho spaľovanie produkuje menej oxidov dusíka, než štandardné palivá. Ak by vozidlá jazdili iba na palivo eFuel, produkcia CO2 by sa automobilke znížila až o 85 %. Automobil by počas svojho životného cyklu vyprodukoval toľko oxidu uhličitého, ako vyprodukuje pri výrobe a jazde štandardný elektromobil.
Naďalej však platí, že Európska únia uprednostňuje elektromobily, prípadne vozidlá na vodík.
Boj o výnimku
Medzi krajiny, ktoré vyjadrili nesúhlas so zákazom predaja spaľovákov, patrí aj Taliansko. To už dávnejšie vyjadrilo postoj, že zákaz by nemal byť pre všetkých rovnaký a automobilky z nižším objemom produkcie by mali dostať výnimku, respektíve viac času na elektrifikáciu.
Taliansky minister Roberto Cingolani, ktorý bol v minulosti členom predstavenstva automobilky Ferrari, bojoval za výnimku z úplného zákazu predaja spaľovákov pre luxusné automobilky vyrábajúce superšporty a zdá sa, že tento boj priniesol ovocie.
Automobilky s nízkoobjemovou výrobou v Európe si doposiaľ mohli nastavovať emisné ciele sami. Inak povedané, emisné limity sa ich netýkali, nakoľko si ich nastavili tak, aby im vyhovovali. Viac informácií nájdeš v samostatnom článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
Výber Citroën auta pre mladú rodinu
Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Strelca Roberta Fica premohli emócie: Juraj Cintula na súde plakal a citoval Rúfusa
Pellegrini podpísal konsolidáciu: „Vrátiť Slovensko na zdravú ekonomickú cestu bude bolestivé“
Prvý sneh, ranné mrazy a teploty len +4 °C. Na Slovensko sa rúti vlna ochladenia (PREDPOVEĎ)
Greta Thunbergová prehovorila o izraelskej väznici. Izrael obvinenia popiera
Jazdené auto za 500 eur: Štát predáva prebytočné služobné vozidlá za cenu elektrobicykla
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP