Spaľováky ešte nepovedali posledné zbohom. Na stole je šanca ako ich zachrániť benzínom
Ako sme ťa neraz informovali, aj napriek tomu, že niektoré členské štáty EU už prejavili odpor voči zákazu predaja spaľovákov od roku 2035, ich námietky boli zbytočné. Legislatíva totiž len pred pár dňami prešla hlasovaním a rok 2035 je tak na prvý pohľad definitívnym koncom spaľovákov.
Záchrana pre spaľováky
Podľa najnovších informácií tu však je stále nádej na záchranu klasických valcov a sviečok. Všetko totiž nasvedčuje tomu, že autá so spaľovacími motormi by mohli zostať v hre aj po roku 2035. Podmienkou je však to, že budú však musieť využívať syntetické palivá. Na tému upozornil portál Novinky.cz.
Už v júni sme upozornili na výrok českej ministerky životného prostredia Anny Hubáčkovej. Tá prezradila, že pokiaľ budú autá vedieť spaľovať „čisté alternatívne palivá“, budú sa môcť predávať aj po spomínanom zákaze.
Európska komisia tiež vyhlásila, že zákaz v roku 2026 opätovne preskúma zhodnotí, či bude tento cieľ dosiahnuteľný pre všetky štáty EÚ a podľa toho sa rozhodne.
Môžu byť aj úplne uhlíkovo neutrálne
Vzhľadom na to, že syntetické palivá nevznikajú rafináciou ropy, ale chemickou reakciou vodíka a oxidu uhličitého, ich spaľovanie produkuje o niečo čistejšie emisie. Kľúčom k úspechu pri stále prísnejšej zelenej politike však môže byť vhodný výrobný proces, pri ktorom môžeme syntetické palivá teoreticky považovať dokonca za uhlíkovo neutrálne.
Minulý rok Frank Walliser, šéf športovej divízie Porsche pre portál Autocar uviedol, že syntetické palivá pozostávajú iba z 8 až 10 zložiek, zatiaľ čo bežne dostupné fosílne palivá ich majú až 30 – 40.
A ako ďalej upozorňuje Česká televízia na svojom webe, syntetické palivá sa môžu vyrábať z viacerých zdrojov. Dajú sa vyrábať z rastlinného odpadu, poľnohospodárskych produktov, ale aj z priemyselných odpadov. Skrátka zo všetkého, kde je možné nájsť uhlík a vodík. Práve uhlík by sa tak do týchto palív ukladal namiesto toho, aby bol ako skleníkový plyn vypúšťaný rovno do atmosféry.
Odborník z Ústavu technológie ropy a alternatívnych palív Petr Straka, ďalej uvádza, že hoci alternatívne palivá svojim výzorom pripomínajú vodu, vlastnosti majú podobné, ako fosílne palivá a v motoroch fungujú rovnako dobre – dokonca aj tých súčasných bez akýchkoľvek dramatických zásahov.
Sú teda omnoho ekologickejšie a vo výsledku sa tak do ovzdušia dostáva omnoho menej oxidu uhličitého. Na druhú stranu, majú aj pár nevýhod. V prvom rade sú dnes stále drahšie, ale tie klasické, fosílne.
Aj napriek tomu, záujem o syntetické paliva prejavilo už viacero automobiliek. Jednou z nich je aj spomínané Porsche, ktoré plánuje zachrániť klasické spaľovacie motory tým, že vyvíja syntetické palivo eFuel, ktoré je rovnako ekologické, ako jazda na elektrinu.
Toto syntetické palivo neobsahuje žiadne vedľajšie produkty a jeho spaľovanie produkuje menej oxidov dusíka, než štandardné palivá. Ak by vozidlá jazdili iba na palivo eFuel, produkcia CO2 by sa automobilke znížila až o 85 %. Automobil by počas svojho životného cyklu vyprodukoval toľko oxidu uhličitého, ako vyprodukuje pri výrobe a jazde štandardný elektromobil.
Naďalej však platí, že Európska únia uprednostňuje elektromobily, prípadne vozidlá na vodík.
Boj o výnimku
Medzi krajiny, ktoré vyjadrili nesúhlas so zákazom predaja spaľovákov, patrí aj Taliansko. To už dávnejšie vyjadrilo postoj, že zákaz by nemal byť pre všetkých rovnaký a automobilky z nižším objemom produkcie by mali dostať výnimku, respektíve viac času na elektrifikáciu.
Taliansky minister Roberto Cingolani, ktorý bol v minulosti členom predstavenstva automobilky Ferrari, bojoval za výnimku z úplného zákazu predaja spaľovákov pre luxusné automobilky vyrábajúce superšporty a zdá sa, že tento boj priniesol ovocie.
Automobilky s nízkoobjemovou výrobou v Európe si doposiaľ mohli nastavovať emisné ciele sami. Inak povedané, emisné limity sa ich netýkali, nakoľko si ich nastavili tak, aby im vyhovovali. Viac informácií nájdeš v samostatnom článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vydržia stovky cyklov bez straty. Vedci objavili spôsob, ako výrazne predĺžiť životnosť batérií
BYD už testuje revolučné batérie. Ponúknu dojazd takmer 2 000 km a extrémne rýchle nabíjanie
Nissan potvrdil revolučný elektromobil. Bude mať batériu budúcnosti a príde už v roku 2028
Nepotrebuje ani kvapku paliva a vydrží mesiac vo vzduchu. Tichý vojenský stroj má ochrániť EÚ a NATO
Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Smrteľná baktéria v mori ohrozuje dovolenkárov v Európe: Stačí malá rana a infekcia môže zabiť do 48 hodín
Omladol o celé desaťročie: David Sinclair pije každý deň nápoj, ktorý považuje za najzdravší na svete
Tragédia na východe Slovenska. Pri nehode zomrel tínedžer a dieťa
Zomrelo najmenej 20 ľudí: Narodeninová oslava na dovolenke sa premenila na hromadnú otravu
Ak nezaplatíš, hrozí ti pokuta až 375 eur: V obľúbenej európskej destinácii zaviedli nový systém mýta
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Nepotrebuje ani kvapku paliva a vydrží mesiac vo vzduchu. Tichý vojenský stroj má ochrániť EÚ a NATO
- Nissan potvrdil revolučný elektromobil. Bude mať batériu budúcnosti a príde už v roku 2028
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
-
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Nepotrebuje ani kvapku paliva a vydrží mesiac vo vzduchu. Tichý vojenský stroj má ochrániť EÚ a NATO
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Šokoval ich extrémne nízky dopyt. Ferrari urobilo zásadné rozhodnutie, ktoré ovplyvní elektromobily
-
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
- Nepotrebuje ani kvapku paliva a vydrží mesiac vo vzduchu. Tichý vojenský stroj má ochrániť EÚ a NATO
Luxusné modely idú bokom. Automobilový gigant chce zmeniť svoje portfólio
OPEC+ zrýchľuje produkciu ropy. Konflikt na Blízkom východe mení pravidlá
Obľúbená dovolenková oblasť Slovákov je v plameňoch. Hasiči bojujú s ohňom aj vetrom
Obrovská príležitosť pre priemysel. Slovensko sa zapojí do európskeho megaďalekohľadu
Zákony brzdia energetiku. Slovensko nedokáže využiť to, čo funguje všade inde
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Smrteľná baktéria v mori ohrozuje dovolenkárov v Európe: Stačí malá rana a infekcia môže zabiť do 48 hodín
Omladol o celé desaťročie: David Sinclair pije každý deň nápoj, ktorý považuje za najzdravší na svete
Tragédia na východe Slovenska. Pri nehode zomrel tínedžer a dieťa
Zomrelo najmenej 20 ľudí: Narodeninová oslava na dovolenke sa premenila na hromadnú otravu
Ak nezaplatíš, hrozí ti pokuta až 375 eur: V obľúbenej európskej destinácii zaviedli nový systém mýta
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené