Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Švédski vedci predstavili novú technológiu, ktorá môže zásadne zmeniť parametre a životnosť batérií v elektromobiloch. Nové riešenie sľubuje nie len dlhšiu životnosť a vyššiu bezpečnosť, ale aj lepšiu odolnosť voči požiarom či rýchlejšiemu opotrebeniu, čo doteraz patrilo medzi najväčšie obavy majiteľov elektromobilov. Na tému upozornil Interesting Engineering.
Dlhšia životnosť vďaka inovácii
Nová technológia z dielne švédskych výskumníkov využíva pokrokové materiály a úplne nový spôsob riadenia tepelného manažmentu v batériách. Vďaka optimalizácii vnútornej štruktúry batérie a použitým bezpečnostným prvkom dokážu batérie zniesť náročnejšie cykly nabíjania a vybíjania bez výrazného zníženia kapacity.
Podľa výsledkov výskumu dokáže takto vylepšená batéria pre elektromobily udržať až 85 % pôvodnej kapacity aj po tisícoch nabíjacích cyklov, pričom dnešný štandard lítium-iónových batérií je často o desiatky percent nižší. Výmeny batérií by sa tak mohli stať zriedkavejšie.
„V laboratórnych testoch naše batérie dosiahli vyše 5 000 nabíjacích cyklov, pričom si zachovali až 88 % pôvodnej kapacity. To je zlepšenie o viac než 25 % v porovnaní s dnešnými komerčnými riešeniami,“ uvádza profesorka Lena Gustafsson z výskumného tímu.
Švédska technológia zahŕňa pokročilé ochranné mechanizmy, ktoré výrazne znižujú riziko prehriatia či nebezpečných skratov. Pri extrémnych podmienkach, ako napríklad pri rýchlom nabíjaní, dokáže systém rozpoznať hroziace riziká a automaticky optimalizovať nabíjací režim.

Výrobcovia elektromobilov majú vďaka tomu možnosť zvýšiť bezpečnostný štandard svojich vozidiel bez nutnosti výrazného navýšenia nákladov.
Prebiehajú testy
Pre výrobcov elektromobilov znamená švédska inovácia perspektívu predĺžených záruk, ale tiež menšiu ekologickú záťaž. Batérie netreba meniť tak často, ani likvidovať ich v tak rozsiahlej miere. Majitelia elektromobilov získajú spoľahlivejšie vozidlá s rýchlejším nabíjaním, bez kompromisov v oblasti bezpečnosti a životnosti.
Nová technológia už bola v Škandinávii nasadená do pilotnej prevádzky, ktorá má potvrdiť životnosť aj ďalšie spomenuté výhody. Podľa správy švédskeho výskumného inštitútu RISE by sa nové riešenie mohlo v prípade úspechu dostať na trh už v najbližších rokoch.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

800 000 vojakov a mnohonárodná misia: Merz nevylúčil nemecké vojsko na Ukrajine ako záruku proti Rusku
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“

Len 1 z 10 Slovákov zvládne meganáročný kvíz z chémie. Otestuj sa, či by si z nej dnes zmaturoval

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

800 000 vojakov a mnohonárodná misia: Merz nevylúčil nemecké vojsko na Ukrajine ako záruku proti Rusku
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“

Len 1 z 10 Slovákov zvládne meganáročný kvíz z chémie. Otestuj sa, či by si z nej dnes zmaturoval

