Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Škandinávske krajiny patria medzi tie najviac ekologické krajiny. Vo veľkom podporujú elektromobily, znižujú produkované emisie a recyklujú takmer všetko, čo sa dá. Švédsko túto hranicu plánuje posunúť ešte o čosi ďalej.

Elektrické cesty

Podľa informácií dostupných na webe EuroNews totiž Švédsko plánuje do roku 2025 zmeniť jednu zo svojich diaľnic na plne elektrifikovanú cestu. V tomto prípade ide o reakciu na zákon, ktorý minulý mesiac schválila EÚ.

Tým máme samozrejme na mysli definitívne schválenie návrhu zákazu predaja spaľovákov od roku 2035. Viac o tejto problematike nájdeš v samostatnom článku.

Vytvorenie prvej elektrifikovanej cestu svojho druhu, ktorá bude zrejme fungovať na spôsob trolejových tratí, by nákladným vozidlám umožnilo získavať energiu na prostredníctvom kabeláže priamo počas jazdy. Podujala sa na to agentúra Trafikverket dohliadajúca na švédsku diaľničnú sieť.

Ako píše portál GlobalConstructionReview, cieľom tohto projektu je podporiť používanie elektrických nákladných vozidiel. Prvá elektrifikovaná cesty, by sa mala nachádzať na 21 km dlhom úseku dvojprúdovej diaľnice E20 medzi Hallsbergom a Örebro.

Agentúra zvolila túto cestu, pretože väčšina nákladu prepravovaného medzi severnou a južnou oblasťou Švédska prechádza práve cez Örebro. Treba však upozorniť, že Švédsko pilotný projekt spustilo ešte v roku 2020 v meste Lund a prvé informácie o tejto elektrickej diaľnici sa objavili ešte v roku 2018.

„Myslíme si, že riešenie elektrifikácie je cestou vpred k dekarbonizácii dopravného sektora.“ uviedol pre portál EuroNews Jan Pettersson.

Projekt je momentálne v štádiu obstarávania a jeho výstavba je plánovaná do roku 2025.

Okrem spomínaného trolejového systému existujú ešte ďalšie dve možnosti. Jednou z nich je pozemný nabíjací systém, ktorý by pozostával z vodivej nabíjacej koľajnice, z ktorej sa vozidlá budú nabíjať prostredníctvom spojovacej tyče.

aRoadAtlanta

V neposlednom spoločnosť uvažuje aj o indukčnom systéme uloženom pod cestou, ktorý bude posielať elektrickú energiu do cievky v elektronákladiaku. Tento systém funguje na rovnakom princípe ako bezdrôtové nabíjacie stanice pre mobilné zariadenia, len za jazdy.

Hoci projekt je zameraný najmä na nákladné automobily, štúdie ukázali, že by z rovnakého systému mohli profitovať aj osobné vozidlá. Tiež sa ukázalo, že nemusia byť elektrifikované všetky cesty vo Švédku. V prípade, že by bolo elektrifikovaných len 25 % ciest, systém by bol stále extrémne efektívny a vozidlá by sa tak dobili na niektorých usekoch, pričom tie ďalšie by potom prešli na batérie.

Do roku 2045 Švédsko plánuje vybudovať sieť elektrifikovaných ciest dlhých až 3 000 km. Pomôcť Švédom majú aj Nemci a Francúzi, ktorí majú veľmi obdobné plány.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú