Susedná krajina zavádza kontroverzný cestný zákon. Budúcnosti našej planéty absolútne neprospeje
V článku boli použité materiály TASR.
Na niektorých úsekoch českých diaľnic sa zrejme zvýši maximálna povolená rýchlosť zo súčasných 130 kilometrov za hodinu na 150 km/h. Novela cestného zákona, ktorú v stredu schválili poslanci, zavádza tiež možnosť šoférovať auto od 17 rokov pod dohľadom mentora, informuje spravodajkyňa TASR v Prahe.
Český minister dopravy Martin Kupka upozornil, že zákon nezvyšuje maximálnu povolenú rýchlosť na diaľniciach plošne. Keď zákon prejde celým legislatívnym procesom, rýchlejšie sa bude jazdiť len na nových a modernizovaných úsekoch diaľnic. Musí to umožňovať aj intenzita premávky v danej lokalite. Na zvyšných úsekoch zostane maximálna povolená rýchlosť nezmenená.
Ekológiu odsunuli na vedľajšiu koľaj
Paradoxom je, že vyspelé krajiny ako napríklad Holandsko, ktoré sa v doprave pozerajú aj na jej ekologickú stránku, idú presne opačným smerom a maximálnu rýchlosť na diaľniciach, ale aj bežných cestách nižších tried, znižujú. Pri vyššej rýchlosti má totiž automobil vyššiu spotrebu a tým pádom produkuje viac emisií.
O tom, že Holandsko zavádza zníženie maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici, sme informovali ešte v roku 2019. Holandsko vtedy patrilo k najväčším producentom oxidov v Európe. Európske normy prekračovala táto krajina až štvornásobne, čo je vzhľadom na pomerne riedku obývanosť doslova alarmujúce číslo. Najväčším producentom oxidov patrí odvetvie poľnohospodárstva. To produkovalo až 61 % všetkých škodlivých plynov v krajine.
Opatrenia krajina zaviedla vo všetkých odvetviach, aj v osobnej doprave. Jedným z krokov k zníženiu produkcie oxidu uhličitého bolo zníženie maximálnej rýchlosti na diaľnici zo 130 km/h na 100 km/h. Toto obmedzenie však trvá iba v denných hodinách od 6:00 do 19:00. V nočných hodinách zostala maximálna povolená rýchlosť na úrovni 130 km/h. Už vtedy sa hovorilo, že k Holandsku by sa v tomto smere mohlo pridať viacero európskych krajín.
Spaľovákom chce obmedziť rýchlosť aj Slovensko
Koncom minulého roka sme informovali o návrhu Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike, ktorý sa v jednom z bodov venuje obmedzeniu maximálnej rýchlosti spaľovákov na diaľnici.
Už samotný návrh vyvolal medzi motoristami poriadny rozruch a nevôľu, nakoľko ministerstvo presnejšie nedefinovalo, podľa akého vzorca chcú maximálnu rýchlosť obmedzovať a koho všetkého sa v podstate tento návrh po jeho prijatí dotkne.
FonTech.sk sa preto obrátil na Ministerstvo hospodárstva, ktoré bližšie špecifikovalo niektoré detaily, a tak vieme, na ktorých úsekoch by mohla byť maximálna rýchlosť obmedzená a aký to bude mať dopad na celkovú dopravu na Slovensku.
Obmedzenie rýchlosti sa nebude týkať všetkých úsekov diaľnic, ale iba vybraných miest. V návrhu sa píše, že by sa malo postupovať podľa rakúskeho zákona takzvaných IG-L zón na diaľniciach.
Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq
V týchto zónach je klasická rýchlosť 130 km/h znížená na 100 km/h, v niektorých úsekoch aj na 80 km/h. IG-L zóny boli v Rakúsku zriadené z dôvodu zníženia emisného zaťaženia a hluku. Práve v týchto zónach dostali po novom elektromobily výnimku a ich majitelia môžu naďalej jazdiť rýchlosťou 130 km/h.
„Ministerstvo hospodárstva SR plánuje zaviesť takéto zóny skôr na miesta, kde je to potrebné pre zlepšenie ochrany prírody, ovzdušia, alebo ochrany zdravia a životného prostredia človeka. Rovnako na miesta, kde je zvýšený hluk a emisie vysoko nežiadúce. Tento cieľ si určilo ministerstvo hospodárstva, ale pri jeho realizácii bude potrebná súčinnosť aj ďalších inštitúcií štátnej správy a samospráv.
Pôjde o obdobu rakúskeho zákona, avšak v našich podmienkach sa skôr jedná o oblasti, ktoré sú určené na rekreáciu, oblasti, ktoré sú určené na rekonvalescenciu alebo zvýšeného pohybu chodcov, či miesta, kde často bývajú prekročené limity a z toho dôvodu v nich býva vyhlásená smogová situácia. Rovnako sme uvažovali o tzv. výpadovkách, kde by mohlo naopak elektrické auto ísť rýchlejšie a rýchlosť pre spaľovacie vozidlá by ostala zachovaná.“
Na otázku, či by sa výhoda pre bezemisné autá bude týkať aj plug-in hybridov, nám ministerstvo odpovedalo nasledovne:
„V tejto chvíli ešte o presnej podobe nie je rozhodnuté, avšak s vysokou pravdepodobnosťou sa to plug-in vozidiel nebude týkať. A to z dôvodu, ak by vozidlo nemalo k dispozícii dostatočné množstvo energie v batériách, tak takéto vozidlo máva spravidla vyššiu spotrebu a emisie, ako klasický hybrid.“
Konkrétne úseky diaľnic zatiaľ ministerstvo vyhliadnuté nemá, no na základe vyjadrenia dokážeme predpokladať, kde by mohlo k obmedzeniu rýchlosti pre spaľováky dôjsť. Väčšina diaľničných úsekov tak zostane bez zmeny:
„V tejto chvíli nerozmýšľame nad žiadnym konkrétnym úsekom, zameriavame sa skôr na oblasti klimatických kúpeľov, centier niektorých miest a pod. Čo sa týka diaľnic, najpravdepodobnejšie sú úseky, ktoré dosahujú vysoké stúpanie. V nich je množstvo vyprodukovaných emisií pri vyšších rýchlostiach väčšie, môže sa aj jednať o miesta v okolí vodných plôch, národných parkov, či miest.“
V každom prípade chce ministerstvo postupovať tak, aby tento návrh spôsobil čo najmenšiu nevôľu zo strany motoristov. Rezort rozhodne nechce, aby to malo akýkoľvek dopad na efektivitu práce a podľa toho bude pri zavádzaní obmedzení postupovať.
„Pri implementácii tohto zákona do praxe možno očakávať istú dávku nevôle, avšak neplánujeme zavádzať plošné zníženie rýchlostí. Ministerstvo hospodárstva nemá záujem o znižovanie efektivity práce, ktorá by tým mohla nastať. Sme názoru, že dokážeme nastaviť zákon a aj zóny tak, že vlna nevôle bude postavená len na nepodložených emóciách.“
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
AKTUÁLNE: Tesla oficiálne vstupuje na Slovensko. Tu je všetko, čo zatiaľ vieme
EÚ ide po vodičoch. Zavádza drastické zmeny, ktoré pocítia aj Slováci (PREHĽAD)
Roky sme sa báli zbytočne. Experti po rokoch rozdrtili najväčší mýtus o elektromobiloch
Slováci sa vraj búria zbytočne. Baterkáreň v Šuranoch čaká na zelenú, Tarabovi chýba v dokumentoch kľúčová vec
Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Takmer 12 000 eur za starý mobil: Tieto modely z tvojej zásuvky môžu byť skrytým pokladom
Revolučný objav: Bežný liek na cholesterol znižuje riziko úmrtia na rakovinu krvi až o 61 %
Holečková odhalila závažnú skutočnosť o slintačke a krívačke: Vyzývam ministra Takáča, aby prišiel klamstvá vysvetliť
Manželka Marka Zuckerberga zatvára školu pre rodiny s nízkymi príjmami
Martin zainvestoval 400-tisíc eur do svojej pizzerie v Lučenci: „Zákazníkom som uvaril špagety aj o 2:00 nad ránom“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- EÚ ide po vodičoch. Zavádza drastické zmeny, ktoré pocítia aj Slováci (PREHĽAD)
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- Toto je rebríček najmenej poruchových áut. Nájdeš medzi nimi aj svoje?
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
-
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- Toto je rebríček najmenej poruchových áut. Nájdeš medzi nimi aj svoje?
- EÚ ide po vodičoch. Zavádza drastické zmeny, ktoré pocítia aj Slováci (PREHĽAD)
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Roky sme sa báli zbytočne. Experti po rokoch rozdrtili najväčší mýtus o elektromobiloch
-
- Toto je rebríček najmenej poruchových áut. Nájdeš medzi nimi aj svoje?
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- Prejde 1 200 km bez tankovania či nabíjania a má spotrebu 0,97 litra. Toto SUV šokovalo svet
- Stačilo by mi tankovať raz za mesiac. 3 týždne som testoval nový Kodiaq, zbúral všetky mýty o nabíjaní
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
Hyundai spustil záchranný plán. Americké clá ho nútia konať rýchlo
Japonský automobilový gigant kolabuje. Straty v miliardách a tisíce zrušených pracovných miest
Čína napína svaly. Obchodná vojna už zasiahla aj Boeing, ich lietadla už nechcú
Neverili vlastným očiam. Na Slovensku našli stratenú dedinu, o ktorej nikto nepočul 1000 rokov
Čína odštartovala na polročnú misiu. Čakajú ich červy, pokusy aj výstupy do vesmíru
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Takmer 12 000 eur za starý mobil: Tieto modely z tvojej zásuvky môžu byť skrytým pokladom
Revolučný objav: Bežný liek na cholesterol znižuje riziko úmrtia na rakovinu krvi až o 61 %
Holečková odhalila závažnú skutočnosť o slintačke a krívačke: Vyzývam ministra Takáča, aby prišiel klamstvá vysvetliť
Manželka Marka Zuckerberga zatvára školu pre rodiny s nízkymi príjmami
Martin zainvestoval 400-tisíc eur do svojej pizzerie v Lučenci: „Zákazníkom som uvaril špagety aj o 2:00 nad ránom“
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené