Susedná krajina zavádza kontroverzný cestný zákon. Budúcnosti našej planéty absolútne neprospeje
V článku boli použité materiály TASR.
Na niektorých úsekoch českých diaľnic sa zrejme zvýši maximálna povolená rýchlosť zo súčasných 130 kilometrov za hodinu na 150 km/h. Novela cestného zákona, ktorú v stredu schválili poslanci, zavádza tiež možnosť šoférovať auto od 17 rokov pod dohľadom mentora, informuje spravodajkyňa TASR v Prahe.
Český minister dopravy Martin Kupka upozornil, že zákon nezvyšuje maximálnu povolenú rýchlosť na diaľniciach plošne. Keď zákon prejde celým legislatívnym procesom, rýchlejšie sa bude jazdiť len na nových a modernizovaných úsekoch diaľnic. Musí to umožňovať aj intenzita premávky v danej lokalite. Na zvyšných úsekoch zostane maximálna povolená rýchlosť nezmenená.
Ekológiu odsunuli na vedľajšiu koľaj
Paradoxom je, že vyspelé krajiny ako napríklad Holandsko, ktoré sa v doprave pozerajú aj na jej ekologickú stránku, idú presne opačným smerom a maximálnu rýchlosť na diaľniciach, ale aj bežných cestách nižších tried, znižujú. Pri vyššej rýchlosti má totiž automobil vyššiu spotrebu a tým pádom produkuje viac emisií.
O tom, že Holandsko zavádza zníženie maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici, sme informovali ešte v roku 2019. Holandsko vtedy patrilo k najväčším producentom oxidov v Európe. Európske normy prekračovala táto krajina až štvornásobne, čo je vzhľadom na pomerne riedku obývanosť doslova alarmujúce číslo. Najväčším producentom oxidov patrí odvetvie poľnohospodárstva. To produkovalo až 61 % všetkých škodlivých plynov v krajine.
Opatrenia krajina zaviedla vo všetkých odvetviach, aj v osobnej doprave. Jedným z krokov k zníženiu produkcie oxidu uhličitého bolo zníženie maximálnej rýchlosti na diaľnici zo 130 km/h na 100 km/h. Toto obmedzenie však trvá iba v denných hodinách od 6:00 do 19:00. V nočných hodinách zostala maximálna povolená rýchlosť na úrovni 130 km/h. Už vtedy sa hovorilo, že k Holandsku by sa v tomto smere mohlo pridať viacero európskych krajín.
Spaľovákom chce obmedziť rýchlosť aj Slovensko
Koncom minulého roka sme informovali o návrhu Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike, ktorý sa v jednom z bodov venuje obmedzeniu maximálnej rýchlosti spaľovákov na diaľnici.
Už samotný návrh vyvolal medzi motoristami poriadny rozruch a nevôľu, nakoľko ministerstvo presnejšie nedefinovalo, podľa akého vzorca chcú maximálnu rýchlosť obmedzovať a koho všetkého sa v podstate tento návrh po jeho prijatí dotkne.
FonTech.sk sa preto obrátil na Ministerstvo hospodárstva, ktoré bližšie špecifikovalo niektoré detaily, a tak vieme, na ktorých úsekoch by mohla byť maximálna rýchlosť obmedzená a aký to bude mať dopad na celkovú dopravu na Slovensku.
Obmedzenie rýchlosti sa nebude týkať všetkých úsekov diaľnic, ale iba vybraných miest. V návrhu sa píše, že by sa malo postupovať podľa rakúskeho zákona takzvaných IG-L zón na diaľniciach.
Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq
V týchto zónach je klasická rýchlosť 130 km/h znížená na 100 km/h, v niektorých úsekoch aj na 80 km/h. IG-L zóny boli v Rakúsku zriadené z dôvodu zníženia emisného zaťaženia a hluku. Práve v týchto zónach dostali po novom elektromobily výnimku a ich majitelia môžu naďalej jazdiť rýchlosťou 130 km/h.
„Ministerstvo hospodárstva SR plánuje zaviesť takéto zóny skôr na miesta, kde je to potrebné pre zlepšenie ochrany prírody, ovzdušia, alebo ochrany zdravia a životného prostredia človeka. Rovnako na miesta, kde je zvýšený hluk a emisie vysoko nežiadúce. Tento cieľ si určilo ministerstvo hospodárstva, ale pri jeho realizácii bude potrebná súčinnosť aj ďalších inštitúcií štátnej správy a samospráv.
Pôjde o obdobu rakúskeho zákona, avšak v našich podmienkach sa skôr jedná o oblasti, ktoré sú určené na rekreáciu, oblasti, ktoré sú určené na rekonvalescenciu alebo zvýšeného pohybu chodcov, či miesta, kde často bývajú prekročené limity a z toho dôvodu v nich býva vyhlásená smogová situácia. Rovnako sme uvažovali o tzv. výpadovkách, kde by mohlo naopak elektrické auto ísť rýchlejšie a rýchlosť pre spaľovacie vozidlá by ostala zachovaná.“
Na otázku, či by sa výhoda pre bezemisné autá bude týkať aj plug-in hybridov, nám ministerstvo odpovedalo nasledovne:
„V tejto chvíli ešte o presnej podobe nie je rozhodnuté, avšak s vysokou pravdepodobnosťou sa to plug-in vozidiel nebude týkať. A to z dôvodu, ak by vozidlo nemalo k dispozícii dostatočné množstvo energie v batériách, tak takéto vozidlo máva spravidla vyššiu spotrebu a emisie, ako klasický hybrid.“
Konkrétne úseky diaľnic zatiaľ ministerstvo vyhliadnuté nemá, no na základe vyjadrenia dokážeme predpokladať, kde by mohlo k obmedzeniu rýchlosti pre spaľováky dôjsť. Väčšina diaľničných úsekov tak zostane bez zmeny:
„V tejto chvíli nerozmýšľame nad žiadnym konkrétnym úsekom, zameriavame sa skôr na oblasti klimatických kúpeľov, centier niektorých miest a pod. Čo sa týka diaľnic, najpravdepodobnejšie sú úseky, ktoré dosahujú vysoké stúpanie. V nich je množstvo vyprodukovaných emisií pri vyšších rýchlostiach väčšie, môže sa aj jednať o miesta v okolí vodných plôch, národných parkov, či miest.“
V každom prípade chce ministerstvo postupovať tak, aby tento návrh spôsobil čo najmenšiu nevôľu zo strany motoristov. Rezort rozhodne nechce, aby to malo akýkoľvek dopad na efektivitu práce a podľa toho bude pri zavádzaní obmedzení postupovať.
„Pri implementácii tohto zákona do praxe možno očakávať istú dávku nevôle, avšak neplánujeme zavádzať plošné zníženie rýchlostí. Ministerstvo hospodárstva nemá záujem o znižovanie efektivity práce, ktorá by tým mohla nastať. Sme názoru, že dokážeme nastaviť zákon a aj zóny tak, že vlna nevôle bude postavená len na nepodložených emóciách.“
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Znížia CO₂ o 800-tisíc ton. Nemci vyriešia obrovský problém elektromobilov, použijú energiu budúcnosti
Úplne si nás podmania. Čínska automobilka vstupuje na ďalší európsky trh
Vydrží dlhšie než kedykoľvek predtým. Vymysleli batériu, ktorý sa nabije z 0 na 80 % za 15 minút
Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
Má skoro 1 000 koní a pretekárske funkcie. Audi ukázalo beštiu, ktorá ti spôsobí zimomriavky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Nočná mora vodičov. Elektromobilu od Xiaomi zlyháva kľúčový komponent, pribúdajú nehody (VIDEO)
-
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Elektromobil od Xiaomi popiera fyziku. Prekonal rýchlostný rekord a dostane technológiu ako zo sci-fi
Drahé kovy na vzostupe. Konflikt na Ukrajine dvíha ceny zlata a striebra
Black Friday plný podvodov. Odborníci radia ako sa tomu vyvarovať
Akcie v USA rastú. Nvidia a banky vedú trh do ziskov
Ničivá sila prírody udrela na Islande. Láva po výbuchu sopky narobila obrovské škody
Z Dunaja spravili laboratórium. Ryby vybavené vysielačkami prezradia viac, než čakáš
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené