Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Návrh Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike by mohol konečne výrazne zvýhodniť majiteľov bezemisných vozidiel. Ako upozornil portál Autoviny.sk, jeden z bodov sa týka maximálnej povolenej rýchlosti. Vodiči na elektromobiloch by po schválení tohto návrhu mohli jazdiť po diaľnici rýchlejšie než majitelia spaľovákov.

Návrh sa vo svojom 9. bode venuje práve výhodám pre majiteľov áut so „zelenými“ EČV, respektíve s novými tabuľkami označujúcimi bezemisné vozidlo. Najväčšie emócie vyvoláva bod, v ktorom sa píše, že znečisťujúce, teda emisné vozidlá, by mohli mať na niektorých úsekoch ciest obmedzenú maximálnu povolenú rýchlosť.

Oplatí sa pripomenúť, že práve elektromobilom vyššia rýchlosť príliš nevonia, pretože v rýchlostiach nad 110 alebo 130 km/h dramaticky rastie ich spotreba kvôli odporu vzduchu. Návrh sa však opiera na podobný zákon z Rakúska, ktorý vstúpil do platnosti ešte v roku 2018 a o ktorom sme informovali v tomto článku. Elektromobily by nemali rýchlosť zvýšenú, ale naopak, spaľováky zníženú.

U našich susedov sa problematika týka takzvaných IG-L zón na diaľniciach. V týchto zónach je klasická rýchlosť 130 km/h znížená na 100 km/h, v niektorých úsekoch aj na 80 km/h. IG-L zóny boli v Rakúsku zriadené z dôvodu zníženia emisného zaťaženia a hluku. Práve v týchto zónach dostali po novom elektromobily výnimku a ich majitelia môžu naďalej jazdiť rýchlosťou 130 km/h.

Pri rýchlosti to s výhodami nekončí

Ďalšími výhodami majiteľov elektromobilov majú byť znížené sadzby za parkovanie. Tento princíp už dokonca funguje aj v novom parkovacom systéme v Bratislave. Tento parkovací systém takisto berie do úvahy iba čisté elektromobily a zľavy pre plug-in hybridy teda neplatia.

Fontech / Pixabay

Ďalej by mohli majitelia ekologických áut využívať vyhradené pruhy pre hromadnú dopravu. V tomto prípade sa ale uvažuje skôr o výhode, ktorá by mala pomôcť nakopnúť elektromobilitu na Slovensku a s výšším počtom elektromobilov v budúcnosti by, celkom logicky zanikla. Vytváral by sa totiž dopravný kolaps práve na úkor MHD.

Návrhom taktiež zvažujú vytvoriť nízkoemisné zóny, ktoré by boli spoplatnené pre majiteľov spaľovákov a taktiež sa hovorí o zavedení znížených diaľničných poplatkov, takže majitelia bezemisných vozidiel by v budúcnosti mohli za využívanie rýchlostných ciest zaplatiť menej – iné krajiny však idú opačne a uvažujú o vyrúbení mýta podľa hmotnosti auta – ťažšie elektromobily totiž teoreticky cesty ničia viac než spaľováky.

Vo finále by mohli po prijatí novely zákona nabodubnúť „zelené“ EČV iba plne bezemisné vozidlá, plug-in hybridy už teda nie.

Bod 6 Zavedenie princípu „znečisťovateľ platí“ zasa navrhuje, že na Slovensku by sa pri registrácii vozidiel mohol zaviesť poplatok vychádzajúci z výšky emisií, ktoré nové auto produkuje. Majitelia ekologickejších áut by platili menej.

Elektromobilisti by sa konečne mohli dočkať výraznejších výhod. Na druhej strane, tie sú v tomto návrhu formované tak, že stále drvivá väčšina motoristov so spaľovacími autami bude hromžiť a žiadny z týchto návrhov ešte nemusí prejsť do reálnych zákonov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú