Sulíkove plány naberajú reálne kontúry. Naša atómová elektráreň dokončuje systém výroby vodíka
Slovensko sa chce pod vedením aktuálneho ministra hospodárstva Richarda Sulíka stať vodíkovou veľmocou. Na EXPO 2020 hrdo ukazujeme koncept vodíkového superauta a Bratislava chystá nákup 40 vodíkových autobusov.
Sulíkove plány v oblasti dopravy však stoja a padajú na vybudovaní čerpacích staníc, respektíve ešte skôr na dodávkach a výrobe samotného vodíka, na ktorom má v najbližších časoch bežať nezanedbateľná časť našej ekonomiky.
Minister pritom dlhodobo prináša myšlienku „lacnej výroby vodíka“ v našich jadrových elektrárňach. Zjednodušene totiž možno povedať, že štiepna reakcia v jadrovom reaktore prebieha stále, odber elektriny je však, napríklad v noci, iba minimálny. Táto „lacná“ a prebytočná energia by tak mohla smerovať do produkcie tzv. modrého vodíka (o zelenom vodíku hovoríme pri elektrolýze poháňanej obnoviteľnými zdrojmi ako sú vodné či veterné elektrárne a hnedom pri využití energie zo neekologických zdrojov, napr. uhlia).
Prípravy bežia naplno
Vedľa jadrovej elektrárne v Jaslovských Bohuniciach sa aktuálne chystá výstavba solárneho parku, no rušno je už aj okolo vodíka. Ako uviedol pre agentúru SITA predseda dozornej rady Jadrovej energetickej spoločnosti Slovenska (JESS) Rastislav Podhorec, detaily vodíkového projektu sa v súčasnosti finalizujú, hoci niektoré z parametrov sú stále predmetom posudzovania. Takto vyrobený vodík pološtátnou spoločnosťou JESS má prispievať najmä k dekarbonizácii verejnej dopravy v Trnavskom kraji. Dá sa teda predpokladať, že miestna VÚC zadá tender na nákup vodíkových autobusov podobne, ako to už urobila Bratislava. V hlavnom meste má stáť aj jedna z prvých „štátnych“ vodíkových čerpacích staníc.
„Keďže solárna elektráreň sa bude nachádzať na pozemkoch v Jaslovských Bohuniciach, je prirodzené, že JESS v tejto veci rokoval práve s Trnavským samosprávnym krajom. Predseda Trnavského kraja Jozef Viskupič je veľkým podporovateľom vodíka, dohoda o spolupráci je pripravená a vo veľmi krátkom čase bude podpísaná,“ dodal Podhorec. Elektrolyzér bude podľa neho v pilotnej fáze využívaný na výrobu vodíka, ale aj na overovanie jeho funkcionalít a na ďalšie využitie v rámci prenosovej sústavy.
Celú technológiu treba doladiť
Samotný projekt má podľa Podhorca potenciál posilniť spoluprácu s univerzitami a ďalšími partnermi nielen zo Slovenska, ale aj z Čiech či Rakúska. „Projekt splnil všetky požiadavky a bol zaradený medzi horúcich kandidátov na získanie statusu IPCEI – Important projects of the common european Interest,“ podotkol Podhorec.
Nie je teda úplne jasné, ako veľa vodíka dokáže jeden z prvých elektrolyzérov na Slovensku vôbec vyrobiť. Vodík z Jaslovských Bohuníc ale majú okrem MHD a prímestskej dopravy využívať aj nákladné automobily jedného z najväčších logistických parkov a „Sulíkove vlaky“, o ktorých minister tiež pravidelne hovorí: „Vodík od spoločnosti JESS by mohol prispieť aj k prevádzke prvého vodíkového vlaku Železničnej spoločnosti Slovensko,“ dodal Podhorec, podľa ktorého sa vodík rýchlo rozšíri najmä v oblasti prepravy nákladov, verejnej prímestskej autobusovej a železničnej dopravy. „Zároveň tiež výrazne prispeje k dekarbonizácii výroby tepla a v ďalších energeticky náročných odvetviach priemyslu,“ doplnil.
Samozrejme, jednou z kľúčových otázok je, koľko to všetko bude stáť. Presnú výšku investície do vodíkového projektu zatiaľ firma JESS nekonkretizovala. Podľa Podhorca si však samotná výroba vodíka vyžiada investície rádovo v jednotkách miliónov eur. „Je však potrebné zdôrazniť, že pri tak inovatívnej a nerozšírenej technológii je veľmi vysoký predpoklad znižovania cien v pár nasledujúcich rokoch. Zároveň je vysoký predpoklad usporadúvania projektu a zvyšovania produkcie. To si vyžiada ďalšie investície, s ktorými zatiaľ nepočítame,“ konštatoval Podhorec.
Predseda dozornej rady teda zatiaľ plány na navyšovanie výrobných kapacít nekonkretizuje, zdá sa však, že štátna vodíková stratégia nezostáva len na papieri, ale veci sa dávajú do pohybu už aj v praxi.
Jadrová energetická spoločnosť Slovenska vznikla koncom roka 2009. Je spoločným podnikom slovenskej Jadrovej a vyraďovacej spoločnosti, a. s. (JAVYS), ktorá vlastní 51 % podiel a českej energetickej skupiny ČEZ vlastniacej 49 % akcií spoločnosti. Dnes ju poznáme najmä vďaka projektom v jadrových elektrárňach Bohunice a Mochovce, je však logické, že sa časom bude transformovať aj smerom k iným zeleným zdrojom energie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Z 0 na 100 za 2,5 sekundy a bez kvapky benzínu. Ferrari odhalilo brutálne parametre svojho prvého EV
Náš vesmír vznikol v počítači vyspelej civilizácie, simulácii života verí aj Elon Musk
Západ je v pozore. Čína predstavila zabijaka ChatGPT, nová AI ho v testoch rozdrvila
Profesor z Harvardu šokoval vedecký svet: Sme prví vo vesmíre, ale nie poslední. Ľudstvo sa zrodilo príliš skoro
Američania ohúrili svet. Z opačného konca planéty vypustili jadrovú raketu, trafila cieľ na meter presne
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tajomstvo 106-ročnej ženy poteší všetkých Slovákov. Jej receptom na dlhovekosť je piť nápoj, ktorý milujeme
Majú 100 rokov a stále lietajú cez oceán na Slovensko. Kanadský pár odhalil svoje tajomstvá vitality
Ak si živnostník, takto si môžeš optimalizovať odvody. Znížiš tak vplyv konsolidácie na svoje podnikanie
Armáda v pohotovosti: Cudzie drony lietajú nad vojenskými objektmi v Česku
Diplomatická bomba z Washingtonu: Trump navrhol vylúčiť európsku krajinu z NATO, neplatí dosť na obranu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
AKTUÁLNE: Nad kritickými objektmi v Česku sa objavili neznáme drony. Armáda je pripravená konať
Ľadové kráľovstvo Zeme mizne pred očami. Vedci majú „riešenie“, je ale k ničomu a nezachráni ho
Fosílne palivá sú zachránené. Mali skončiť, ale teraz sa stalo niečo, čo otriaslo celým svetom
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP