Sulíkove plány naberajú reálne kontúry. Naša atómová elektráreň dokončuje systém výroby vodíka
Slovensko sa chce pod vedením aktuálneho ministra hospodárstva Richarda Sulíka stať vodíkovou veľmocou. Na EXPO 2020 hrdo ukazujeme koncept vodíkového superauta a Bratislava chystá nákup 40 vodíkových autobusov.
Sulíkove plány v oblasti dopravy však stoja a padajú na vybudovaní čerpacích staníc, respektíve ešte skôr na dodávkach a výrobe samotného vodíka, na ktorom má v najbližších časoch bežať nezanedbateľná časť našej ekonomiky.
Minister pritom dlhodobo prináša myšlienku „lacnej výroby vodíka“ v našich jadrových elektrárňach. Zjednodušene totiž možno povedať, že štiepna reakcia v jadrovom reaktore prebieha stále, odber elektriny je však, napríklad v noci, iba minimálny. Táto „lacná“ a prebytočná energia by tak mohla smerovať do produkcie tzv. modrého vodíka (o zelenom vodíku hovoríme pri elektrolýze poháňanej obnoviteľnými zdrojmi ako sú vodné či veterné elektrárne a hnedom pri využití energie zo neekologických zdrojov, napr. uhlia).
Prípravy bežia naplno
Vedľa jadrovej elektrárne v Jaslovských Bohuniciach sa aktuálne chystá výstavba solárneho parku, no rušno je už aj okolo vodíka. Ako uviedol pre agentúru SITA predseda dozornej rady Jadrovej energetickej spoločnosti Slovenska (JESS) Rastislav Podhorec, detaily vodíkového projektu sa v súčasnosti finalizujú, hoci niektoré z parametrov sú stále predmetom posudzovania. Takto vyrobený vodík pološtátnou spoločnosťou JESS má prispievať najmä k dekarbonizácii verejnej dopravy v Trnavskom kraji. Dá sa teda predpokladať, že miestna VÚC zadá tender na nákup vodíkových autobusov podobne, ako to už urobila Bratislava. V hlavnom meste má stáť aj jedna z prvých „štátnych“ vodíkových čerpacích staníc.
„Keďže solárna elektráreň sa bude nachádzať na pozemkoch v Jaslovských Bohuniciach, je prirodzené, že JESS v tejto veci rokoval práve s Trnavským samosprávnym krajom. Predseda Trnavského kraja Jozef Viskupič je veľkým podporovateľom vodíka, dohoda o spolupráci je pripravená a vo veľmi krátkom čase bude podpísaná,“ dodal Podhorec. Elektrolyzér bude podľa neho v pilotnej fáze využívaný na výrobu vodíka, ale aj na overovanie jeho funkcionalít a na ďalšie využitie v rámci prenosovej sústavy.
Celú technológiu treba doladiť
Samotný projekt má podľa Podhorca potenciál posilniť spoluprácu s univerzitami a ďalšími partnermi nielen zo Slovenska, ale aj z Čiech či Rakúska. „Projekt splnil všetky požiadavky a bol zaradený medzi horúcich kandidátov na získanie statusu IPCEI – Important projects of the common european Interest,“ podotkol Podhorec.
Nie je teda úplne jasné, ako veľa vodíka dokáže jeden z prvých elektrolyzérov na Slovensku vôbec vyrobiť. Vodík z Jaslovských Bohuníc ale majú okrem MHD a prímestskej dopravy využívať aj nákladné automobily jedného z najväčších logistických parkov a „Sulíkove vlaky“, o ktorých minister tiež pravidelne hovorí: „Vodík od spoločnosti JESS by mohol prispieť aj k prevádzke prvého vodíkového vlaku Železničnej spoločnosti Slovensko,“ dodal Podhorec, podľa ktorého sa vodík rýchlo rozšíri najmä v oblasti prepravy nákladov, verejnej prímestskej autobusovej a železničnej dopravy. „Zároveň tiež výrazne prispeje k dekarbonizácii výroby tepla a v ďalších energeticky náročných odvetviach priemyslu,“ doplnil.
Samozrejme, jednou z kľúčových otázok je, koľko to všetko bude stáť. Presnú výšku investície do vodíkového projektu zatiaľ firma JESS nekonkretizovala. Podľa Podhorca si však samotná výroba vodíka vyžiada investície rádovo v jednotkách miliónov eur. „Je však potrebné zdôrazniť, že pri tak inovatívnej a nerozšírenej technológii je veľmi vysoký predpoklad znižovania cien v pár nasledujúcich rokoch. Zároveň je vysoký predpoklad usporadúvania projektu a zvyšovania produkcie. To si vyžiada ďalšie investície, s ktorými zatiaľ nepočítame,“ konštatoval Podhorec.
Predseda dozornej rady teda zatiaľ plány na navyšovanie výrobných kapacít nekonkretizuje, zdá sa však, že štátna vodíková stratégia nezostáva len na papieri, ale veci sa dávajú do pohybu už aj v praxi.
Jadrová energetická spoločnosť Slovenska vznikla koncom roka 2009. Je spoločným podnikom slovenskej Jadrovej a vyraďovacej spoločnosti, a. s. (JAVYS), ktorá vlastní 51 % podiel a českej energetickej skupiny ČEZ vlastniacej 49 % akcií spoločnosti. Dnes ju poznáme najmä vďaka projektom v jadrových elektrárňach Bohunice a Mochovce, je však logické, že sa časom bude transformovať aj smerom k iným zeleným zdrojom energie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Bugatti posunulo hranice nemožného. Vyrába športiak s 1 800 koňmi, bude mať šialenú maximálku
Do sekundy boli mŕtvi. Neslávna expedícia k Titanicu valcuje Netflix
Bez solárnych panelov a batérií. Vedci z MIT ukázali, ako získať čistú vodu len z vlhkosti zo vzduchu
Tvoj pes môže žiť o roky dlhšie. Americkí vedci testujú revolučný liek
Schwarzenegger riadi tank a ničí všetko okolo. Na Netflix dorazilo pokračovanie seriálového hitu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Po prebudení to robí takmer každý: Tichý zabijak krvného tlaku, ktorý predbieha aj kávu či soľ
Z mora pri Labradore sa vynoril čierny ľadovec. Vedci hovoria o jednom z najvzácnejších javov
Rodinný dom s pozemkami za cenu ojazdeného auta. Štát rozpredáva prebytočný majetok
Putinova laserová odpoveď na ukrajinské drony: Rusko testuje zbrane budúcnosti
Action expanduje: Obchodný reťazec v júni otvára na Slovensku 2 nové predajne
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
- Elektromobily „padli do pasce“, ktorej uverili aj samotní majitelia. Tieto bludy ich môžu zničiť
- Slovensko čaká elektrická revolúcia. Známa sieť čerpacích staníc pokryje krajinu ultrarýchlymi nabíjačkami
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Je väčší ako 4 olympijské bazény. Európsky štát stavia kolos, ktorý prepláva 80 km úplne bez emisií
-
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
- Elektromobily „padli do pasce“, ktorej uverili aj samotní majitelia. Tieto bludy ich môžu zničiť
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Je väčší ako 4 olympijské bazény. Európsky štát stavia kolos, ktorý prepláva 80 km úplne bez emisií
- Slovensko čaká elektrická revolúcia. Známa sieť čerpacích staníc pokryje krajinu ultrarýchlymi nabíjačkami
-
- Elektromobily „padli do pasce“, ktorej uverili aj samotní majitelia. Tieto bludy ich môžu zničiť
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Je tichý, má laser a neprelomný štít. Čína ukázala hybridný tank, ktorý vydesil Západ
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- Vodíkové auto do každej rodiny? Táto „zázračná” súčiastka sľubuje koniec elektromobilov aj spaľovákov
AI mení slovenské financie. Takmer polovica inštitúcií ju už nasadila
Zlato trhá májové rekordy. Trhy reagujú na explózie nad Teheránom
Jadrová budúcnosť Európy. Brusel plánuje rekordný výkon do 2050
Po útoku prišiel chaos. Lety nad Blízkym východom sú pozastavené
Izrael čelí najväčšiemu útoku dronmi za roky. Situácia sa zhoršuje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Po prebudení to robí takmer každý: Tichý zabijak krvného tlaku, ktorý predbieha aj kávu či soľ
Z mora pri Labradore sa vynoril čierny ľadovec. Vedci hovoria o jednom z najvzácnejších javov
Rodinný dom s pozemkami za cenu ojazdeného auta. Štát rozpredáva prebytočný majetok
Putinova laserová odpoveď na ukrajinské drony: Rusko testuje zbrane budúcnosti
Action expanduje: Obchodný reťazec v júni otvára na Slovensku 2 nové predajne
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené