Prvým slovenským mestom, ktoré spustí vodíkové autobusy vo verejnej doprave, bude Bratislava. Hlavné mesto už obdržalo ponuky od dodávateľov, z ktorých sa najúspešnejším uchádzačom v predbežnom tendri stala poľská spoločnosť, ktorá môže dodať 40 nízkopodlažných autobusov o dĺžke do 12,2 metra.

Celková investícia Dopravného podniku Bratislava do nákupu vodíkových autobusov by mala dosiahnuť 24,4 milióna eur. O výbere úspešného uchádzača informuje DPB na svojom webe.

Bratislava nakúpi 40 vodíkových autobusov

Plány na nákup vodíkových autobusov do mestskej hromadnej dopravy v Bratislave boli avizované ešte v júni tohto roka. Do premávky by sa potom podľa TASR mohli dostať už v budúcom roku alebo v roku 2023.

V porovnaní s elektrobusmi totiž poskytuje vodíkový autobus vyšší dojazd na jednu nádrž, s ktorou by mal zvládnuť zhruba 350 km. Pôvodne bolo vyhodnotenie súťaže na nákup autobusov plánované ešte na august tohto roka.

Solaris

Po kratšom zdržaní však bol ako najúspešnejší uchádzač v predbežnom tendri vyhlásený poľský výrobca Solaris, ktorý predložil do ponuky svoj vodíkový model Urbino 12 Hydrogen. „Vysúťažená cena je o 3,6 mil. EUR nižšia, než predpokladaná hodnota zákazky, ktorá bola stanovená na 28 mil. EUR,“ uvádza DPB. Druhým uchádzačom v súťaži bola spoločnosť Toyota Central Europe – Slovakia s.r.o., ktorá ponúkala Toyotu Caetano.

NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Takmer 600 koní a z 0 na 100 km/h pod 4 sekundy. Slovensko zložilo výnimočný koncept vodíkového superauta

Vodíkové autobusy sú v súčasnosti považované za najzelenšie dopravné prostriedky s reálnym ekologickým potenciálom do budúcnosti a náš Dopravný podnik Bratislava by už čoskoro mohol byť prvým dopravcom s flotilou vodíkových autobusov na Slovensku a v Čechách.

Keďže nám záleží na znižovaní emisnej stopy, hľadáme varianty, ktorými spravíme MHD v Bratislave ekologickejšou. Už dnes sme preto zaradení v zásobníku európskych projektov, ktoré sa zameriavajú na výrobu čistého vodíka až po jeho využitie v priemysle a v oblasti mobility a dopravy.

Dodávka týchto vodíkových autobusov by mohla byť reálnym a doteraz najväčším „vodíkovým“ projektom na Slovensku,“ povedal Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB a.s.

Mestský dopravca priznáva, že nákup a prevádzka vodíkového autobusu je však trikrát drahšia ako pri dieselových variantoch. „Vláda chce znižovať emisie a my chceme byť jej silným partnerom. Apelujeme preto na vytvorenie eurofondového programu, ktorý by podporil financovanie takýchto projektov,“ uviedol v júni predseda predstavenstva DPB Martin Rybanský.

Týmto spôsobom by sa dopravnému podniku podarilo pri prevádzke vodíkových autobusov na pravidelných linkách znížiť emisie o 100 %. Samotný autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen pritom spĺňa požiadavku dojazdu na úrovni 350 km. Vybavený je dvomi 125 kW motormi, 75 kW vodíkovými článkami a lítium-iónovými trakčnými batériami. V interiéri poskytuje celkovo 37 miest na sedenie.

Slováci postavili vlastný vodíkový autobus

Slovensko neskrýva ambície stať sa vodíkovou veľmocou. Dôkazom toho sú aj dva inovatívne projekty, ktoré boli predstavené počas výstavy EXPO Dubaj 2020, kde sa Slovensko prezentuje ako vodíková krajina s vlastným vodíkovým autobusom aj vodíkovým konceptom športového auta.

Vodíkový autobus zo Slovenska by sa pritom mohol stať súčasťou mestskej dopravy vo viacerých mestách. Záujem o autobus už prejavili župani Prešovského a Košického samosprávneho kraja. Predseda Košického samosprávneho kraja sa pre web Energie-portal.sk vyjadril, že v budúcnosti plánujú zaobstarať približne 90 kusov vodíkových autobusov.

Rošero

Okrem nášho trhu by sa mohol vodíkový autobus zo Spiša presadiť aj v zahraničí. „V súčasnosti už prebiehajú jednania s mnohými spoločnosťami z rôznych európskych krajín,“ vyjadril sa v rozhovore pre FonTech.sk Dalibor Dravecký, výkonný riaditeľ spoločnosti Rošero.

NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Slováci postavili prvý vodíkový autobus. Kedy sa ním odvezieš a v čom je lepší ako zahraničné?

Minister hospodárstva by chcel, aby do konca volebného obdobia malo jedno slovenské mesto hromadnú dopravu práve na vodík. „Autobus je komplet funkčný a zajtra môže byť nasadený,“ pripomenul Sulík.

Dúfam, že ešte v tomto volebnom období budeme mať na Slovensku jedno stredne veľké mesto, kde sa nám podarí nahradiť vodíkovými autobusmi miestnu mestskú hromadnú dopravu,“ dodal minister.

Sulík už má predstavu, ktoré mestá by prichádzali do úvahy, mená však zatiaľ prezradiť nechcel. Malo by však ísť o mesto, ktoré sa v blízkej budúcnosti chystá vymeniť svoju autobusovú flotilu a bude mať o takéto autobusy záujem. Vodík by sa mal podľa šéfa rezortu hospodárstva vyrábať v mieste jeho použitia, pretože v súčasnosti nemáme vytvorené podmienky na jeho prepravu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú