Sulíkov vodíkový sen to má zrátané. Ukázali, kedy extrémny rast elektromobilov ovládne trh
Dosiahnuť nulové emisie z automobilovej dopravy do roku 2050 je podľa odborníkov stále možné, tento míľnik má však svoj vlastné podmienky.
Zásadne pritom môže pomôcť očakávaný prudký nárast predaja elektromobilov, a ako informuje BloombergNEF, s autami na vodíkový pohon sa viac v budúcnosti nepočíta.
Koniec spaľovacích motorov
„Dvere pre dosiahnutie nulových emisií v cestnej doprave do roku 2050 sú stále otvorené, avšak len tesne. Je nutné silné zatlačenie od vlád, výrobcov áut, dodávateľov komponentov a poskytovateľov nabíjacej infraštruktúry v najbližších rokoch,“ vysvetľuje Aleksandra O’Donovan, vedúca elektrických vozidiel v BloombergNEF.
Nádej poskytujú aj rastúce predaje elektromobilov, prechod na obnoviteľné zdroje a ekologicky vyprodukovanú elektrickú energiu. Už do roku 2025 sa očakáva až 5-násobný nárast počtu elektrických vozidiel v prevádzke, čo je 77 miliónov vozidiel. Na konci minulého roka to bolo len 16 miliónov a intenzívny nárast očakávajú aj každoročné predaje.
Ročné predaje sa celosvetovo pohybovali koncom roka 2021 na úrovni 6,6 milióna, do roku 2025 sa ale očakáva až 21 miliónov ročne. Už v dnešnej dobe nahrádzajú elektromobily denne dopyt až po 1,5 milióne barelov ropy, do roku 2025 to môže byť podľa aktuálneho trendu až 2,5 milióna barelov denne.
Slovensko zaostáva
V elektromobilite zatiaľ Slovensko za ostatnými krajinami Európy poriadne zaostáva a obsadzuje zásadne posledné priečky väčšiny rebríčkov. Okrem katastrofálneho podielu elektromobilov z celkového počtu predaných áut je na Slovensku obzvlášť zlá situácia aj s dotáciami, ktoré takisto zaostávajú za zvyškom Európy.
Je nutná väčšina
Pre dosiahnutie čisto nulových emisií v cestnej doprave je nutné, aby elektromobily predstavovali do roku až 61 % predajov automobilov, pričom posledné auto so spaľovacím motorom musí byť predané v roku 2038. Predaje áut so spaľovacími motormi dosiahli podľa odborníkov vrchol už v roku 2017 a očakáva sa ich ústup z trhu, čomu nasvedčuje aj transformácia celého automobilového priemyslu a intenzívne elektro politika starších automobiliek, ako napríklad Volkswagen.
Vodíkové elektromobily využívajúce palivové články však nečaká práve svetlá budúcnosť kvôli ich ekonomickej a tiež ekologickej nevýhode. V porovnaní s elektromobilmi s veľkými akumulátormi sú vysoko neefektívne, v niektorých prípadoch dokonca nie sú o nič lepšie, než vozidlá so spaľovacími motormi. Budovanie infraštruktúry pre takýto druh dopravy je navyše oveľa komplikovanejšie.
Práve Slovensko sa malo stať jednou z najpokročilejších krajín v oblasti vodíkovej autodopravy, pre ktorú má plán v hodnote jednej miliardy eur Richard Sulík, minister hospodárstva. K výrobe vodíka malo dôjsť priamo na Slovensku a „spaľovať“ ho mali tisícky vodíkových osobných áut, autobusov, ľahkých a ťažkých nákladných vozidiel a dokonca aj 12 vlakov. Tento plán je však podľa vývoja trhu ohrozený.
Vodík je neefektívny
Z ekologického hľadiska je najväčším problémom vodíku jeho efektivita. Funguje totiž ako energetické médium, do ktorého je energia vložená výrobou a následne je pri, nie veľmi efektívnom spotrebovaní, premenený na vodnú paru a elektrickú energiu pre vozidlo.
Nepomáha ani fakt, že len štipka vodíka na celom svete je produkovaná pomocou obnoviteľných zdrojov, teda elektrolýzou za použitia zelenej energie. Transport a skladovanie vodíka je navyše oveľa problematickejšie, než je tomu pri klasických palivách ako je nafta či benzín.
Správa zároveň odporúča uprednostňovanie pešej alebo hromadnej dopravy, cyklistiky a podobných opatrení, ktoré sú v určitých prípadoch neporovnateľne efektívne a dokážu znížiť emisie oveľa viac, než elektromobily. Nárast elektromobility je tak či onak nezvratný a musí byť sprevádzaný transformáciou energetickej produkcie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
Ceny klesajú, zvrat sa blíži. Výmena batérie elektromobilu bude čoskoro lacnejšia ako oprava spaľováku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Kontaminované produkty od susedov: Čučoriedky spôsobili sériu ochorení na hepatitídu A
Slovenský expert: Mladí Gruzínci bojujú za Európu. Vláda ich bije, no nevzdávajú sa
Gašpar pripustil možnosť vystúpenia Slovenska z EÚ a NATO
Len dva dni pred útokom na gymnáziu o páchateľovi rozhodoval súd. Odmietol ústavnú psychiatrickú liečbu
Packeta mení budúcnosť doručovania na Slovensku. Sprístupňuje Z-Boxy konkurentom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Kontaminované produkty od susedov: Čučoriedky spôsobili sériu ochorení na hepatitídu A
Slovenský expert: Mladí Gruzínci bojujú za Európu. Vláda ich bije, no nevzdávajú sa
Gašpar pripustil možnosť vystúpenia Slovenska z EÚ a NATO
Len dva dni pred útokom na gymnáziu o páchateľovi rozhodoval súd. Odmietol ústavnú psychiatrickú liečbu
Packeta mení budúcnosť doručovania na Slovensku. Sprístupňuje Z-Boxy konkurentom
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené