Sulíkov vodíkový sen to má zrátané. Ukázali, kedy extrémny rast elektromobilov ovládne trh
Dosiahnuť nulové emisie z automobilovej dopravy do roku 2050 je podľa odborníkov stále možné, tento míľnik má však svoj vlastné podmienky.
Zásadne pritom môže pomôcť očakávaný prudký nárast predaja elektromobilov, a ako informuje BloombergNEF, s autami na vodíkový pohon sa viac v budúcnosti nepočíta.
Koniec spaľovacích motorov
„Dvere pre dosiahnutie nulových emisií v cestnej doprave do roku 2050 sú stále otvorené, avšak len tesne. Je nutné silné zatlačenie od vlád, výrobcov áut, dodávateľov komponentov a poskytovateľov nabíjacej infraštruktúry v najbližších rokoch,“ vysvetľuje Aleksandra O’Donovan, vedúca elektrických vozidiel v BloombergNEF.
Nádej poskytujú aj rastúce predaje elektromobilov, prechod na obnoviteľné zdroje a ekologicky vyprodukovanú elektrickú energiu. Už do roku 2025 sa očakáva až 5-násobný nárast počtu elektrických vozidiel v prevádzke, čo je 77 miliónov vozidiel. Na konci minulého roka to bolo len 16 miliónov a intenzívny nárast očakávajú aj každoročné predaje.
Ročné predaje sa celosvetovo pohybovali koncom roka 2021 na úrovni 6,6 milióna, do roku 2025 sa ale očakáva až 21 miliónov ročne. Už v dnešnej dobe nahrádzajú elektromobily denne dopyt až po 1,5 milióne barelov ropy, do roku 2025 to môže byť podľa aktuálneho trendu až 2,5 milióna barelov denne.
Slovensko zaostáva
V elektromobilite zatiaľ Slovensko za ostatnými krajinami Európy poriadne zaostáva a obsadzuje zásadne posledné priečky väčšiny rebríčkov. Okrem katastrofálneho podielu elektromobilov z celkového počtu predaných áut je na Slovensku obzvlášť zlá situácia aj s dotáciami, ktoré takisto zaostávajú za zvyškom Európy.
Je nutná väčšina
Pre dosiahnutie čisto nulových emisií v cestnej doprave je nutné, aby elektromobily predstavovali do roku až 61 % predajov automobilov, pričom posledné auto so spaľovacím motorom musí byť predané v roku 2038. Predaje áut so spaľovacími motormi dosiahli podľa odborníkov vrchol už v roku 2017 a očakáva sa ich ústup z trhu, čomu nasvedčuje aj transformácia celého automobilového priemyslu a intenzívne elektro politika starších automobiliek, ako napríklad Volkswagen.
Vodíkové elektromobily využívajúce palivové články však nečaká práve svetlá budúcnosť kvôli ich ekonomickej a tiež ekologickej nevýhode. V porovnaní s elektromobilmi s veľkými akumulátormi sú vysoko neefektívne, v niektorých prípadoch dokonca nie sú o nič lepšie, než vozidlá so spaľovacími motormi. Budovanie infraštruktúry pre takýto druh dopravy je navyše oveľa komplikovanejšie.
Práve Slovensko sa malo stať jednou z najpokročilejších krajín v oblasti vodíkovej autodopravy, pre ktorú má plán v hodnote jednej miliardy eur Richard Sulík, minister hospodárstva. K výrobe vodíka malo dôjsť priamo na Slovensku a „spaľovať“ ho mali tisícky vodíkových osobných áut, autobusov, ľahkých a ťažkých nákladných vozidiel a dokonca aj 12 vlakov. Tento plán je však podľa vývoja trhu ohrozený.
Vodík je neefektívny
Z ekologického hľadiska je najväčším problémom vodíku jeho efektivita. Funguje totiž ako energetické médium, do ktorého je energia vložená výrobou a následne je pri, nie veľmi efektívnom spotrebovaní, premenený na vodnú paru a elektrickú energiu pre vozidlo.
Nepomáha ani fakt, že len štipka vodíka na celom svete je produkovaná pomocou obnoviteľných zdrojov, teda elektrolýzou za použitia zelenej energie. Transport a skladovanie vodíka je navyše oveľa problematickejšie, než je tomu pri klasických palivách ako je nafta či benzín.
Správa zároveň odporúča uprednostňovanie pešej alebo hromadnej dopravy, cyklistiky a podobných opatrení, ktoré sú v určitých prípadoch neporovnateľne efektívne a dokážu znížiť emisie oveľa viac, než elektromobily. Nárast elektromobility je tak či onak nezvratný a musí byť sprevádzaný transformáciou energetickej produkcie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
Staré EV batérie dostali nový život, ktorý spaľováky nikdy nepoznajú. V Texase ukladajú 24 MWh energie a napájajú stovky domácností
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
HIV sa šíri medzi ruskými vojakmi alarmujúcim tempom. Armádni lekári sa snažia štatistiky utajiť
KVÍZ: Posledná otázka zlomí nervy 90 % Slovákov. Ak nezvládneš túto gramatickú výzvu, vráť sa do školskej lavice
Ľudstvo „prepísalo“ kalendár: Zem bude mať 2 nové ročné obdobia. Tradičné zanikajú, varujú vedci
Minimálna mzda stúpne na 915 eur. O koľko si prilepšíš a koľko to bude stáť tvojho šéfa? (PREHĽAD)
REBRÍČEK: 10 top miest na letný výlet po Slovensku. Na polovicu z nich mnohí zabudli
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Taraba ohlásil energetickú megainvestíciu. Slovenské mestá získajú milióny eur
Slováci kupujú jazdené autá, ako nikdy predtým. Priemerný vek a nájazd prudko rastie, dominuje jedna značka
Zubár odhalil šokujúce riziká populárneho spánkového triku. Riskuješ veľké nepríjemnosti
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP