Sulíkov vodíkový sen to má zrátané. Ukázali, kedy extrémny rast elektromobilov ovládne trh
Dosiahnuť nulové emisie z automobilovej dopravy do roku 2050 je podľa odborníkov stále možné, tento míľnik má však svoj vlastné podmienky.
Zásadne pritom môže pomôcť očakávaný prudký nárast predaja elektromobilov, a ako informuje BloombergNEF, s autami na vodíkový pohon sa viac v budúcnosti nepočíta.
Koniec spaľovacích motorov
„Dvere pre dosiahnutie nulových emisií v cestnej doprave do roku 2050 sú stále otvorené, avšak len tesne. Je nutné silné zatlačenie od vlád, výrobcov áut, dodávateľov komponentov a poskytovateľov nabíjacej infraštruktúry v najbližších rokoch,“ vysvetľuje Aleksandra O’Donovan, vedúca elektrických vozidiel v BloombergNEF.
Nádej poskytujú aj rastúce predaje elektromobilov, prechod na obnoviteľné zdroje a ekologicky vyprodukovanú elektrickú energiu. Už do roku 2025 sa očakáva až 5-násobný nárast počtu elektrických vozidiel v prevádzke, čo je 77 miliónov vozidiel. Na konci minulého roka to bolo len 16 miliónov a intenzívny nárast očakávajú aj každoročné predaje.
Ročné predaje sa celosvetovo pohybovali koncom roka 2021 na úrovni 6,6 milióna, do roku 2025 sa ale očakáva až 21 miliónov ročne. Už v dnešnej dobe nahrádzajú elektromobily denne dopyt až po 1,5 milióne barelov ropy, do roku 2025 to môže byť podľa aktuálneho trendu až 2,5 milióna barelov denne.
Slovensko zaostáva
V elektromobilite zatiaľ Slovensko za ostatnými krajinami Európy poriadne zaostáva a obsadzuje zásadne posledné priečky väčšiny rebríčkov. Okrem katastrofálneho podielu elektromobilov z celkového počtu predaných áut je na Slovensku obzvlášť zlá situácia aj s dotáciami, ktoré takisto zaostávajú za zvyškom Európy.
Je nutná väčšina
Pre dosiahnutie čisto nulových emisií v cestnej doprave je nutné, aby elektromobily predstavovali do roku až 61 % predajov automobilov, pričom posledné auto so spaľovacím motorom musí byť predané v roku 2038. Predaje áut so spaľovacími motormi dosiahli podľa odborníkov vrchol už v roku 2017 a očakáva sa ich ústup z trhu, čomu nasvedčuje aj transformácia celého automobilového priemyslu a intenzívne elektro politika starších automobiliek, ako napríklad Volkswagen.
Vodíkové elektromobily využívajúce palivové články však nečaká práve svetlá budúcnosť kvôli ich ekonomickej a tiež ekologickej nevýhode. V porovnaní s elektromobilmi s veľkými akumulátormi sú vysoko neefektívne, v niektorých prípadoch dokonca nie sú o nič lepšie, než vozidlá so spaľovacími motormi. Budovanie infraštruktúry pre takýto druh dopravy je navyše oveľa komplikovanejšie.
Práve Slovensko sa malo stať jednou z najpokročilejších krajín v oblasti vodíkovej autodopravy, pre ktorú má plán v hodnote jednej miliardy eur Richard Sulík, minister hospodárstva. K výrobe vodíka malo dôjsť priamo na Slovensku a „spaľovať“ ho mali tisícky vodíkových osobných áut, autobusov, ľahkých a ťažkých nákladných vozidiel a dokonca aj 12 vlakov. Tento plán je však podľa vývoja trhu ohrozený.
Vodík je neefektívny
Z ekologického hľadiska je najväčším problémom vodíku jeho efektivita. Funguje totiž ako energetické médium, do ktorého je energia vložená výrobou a následne je pri, nie veľmi efektívnom spotrebovaní, premenený na vodnú paru a elektrickú energiu pre vozidlo.
Nepomáha ani fakt, že len štipka vodíka na celom svete je produkovaná pomocou obnoviteľných zdrojov, teda elektrolýzou za použitia zelenej energie. Transport a skladovanie vodíka je navyše oveľa problematickejšie, než je tomu pri klasických palivách ako je nafta či benzín.
Správa zároveň odporúča uprednostňovanie pešej alebo hromadnej dopravy, cyklistiky a podobných opatrení, ktoré sú v určitých prípadoch neporovnateľne efektívne a dokážu znížiť emisie oveľa viac, než elektromobily. Nárast elektromobility je tak či onak nezvratný a musí byť sprevádzaný transformáciou energetickej produkcie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Európska únia čelí rekordným dlhom: Nové dáta ukázali, kto sa ocitol v prvej desiatke najzadlženejších štátov (REBRÍČEK)
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Nespavosť devastuje telo aj myseľ, varujú odborníci. Vedci odhalili desivú pravdu o nedostatku spánku
Najdrahšie krajiny sveta: Život v niektorých stojí tisíce dolárov mesačne. Európa má až päť zástupcov (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP