Elektromobilita je vo svete motorizmu čoraz častejšie vnímaná ako budúcnosť osobnej dopravy, v ktorej majú elektricky poháňané autá nahradiť doterajšie vozidlá so spaľovacími motormi. Hoci má tento nový segment automobilov aj svojich zásadných odporcov, z pohľadu na životné prostredie je elektromobil počas životného cyklu výrazne menej škodlivý k prírode ako bežné autá, tvrdí nová štúdia univerzít v Holandsku a Cambridge.

Výsledky výskumu boli založené na zisteniach, že počas celej životnosti vyprodukujú elektromobily od výroby až po recykláciu o 70 % menej emisií ako autá so spaľovacími motormi, informuje Teslarati.

Mnohí odporcovia elektromobilov sa oháňajú tým, že najväčšie znečistenie prostredia spôsobí práve výroba takýchto áut a najmä produkcia batérií, ktoré sú základným zdrojom energie pre elektromotory a zvyšnú elektroniku.

Zobraziť celú galériu (0)
TASR / Milan Kapusta

Ťaženie ťažkých kovov zaiste nesmierne vplýva na životné prostredie a mnohé spoločnosti sa preto nielen pri výrobe akumulátorov do elektrických áut začali obzerať po menej invazívnych a šetrnejších alternatívach.

Je pravdou, že elektrické autá počas svojej jazdy po cestách nevyprodukujú ani gram emisií. Do úvahy však treba brať aj samotné nabíjanie batérií, ktoré čerpá elektrinu zo siete, kde je dodávaná z rôznych zdrojov.

Ekologickejšie nabíjanie môžu využiť vodiči v krajinách, kde sa elektrická energia získava prevažne aj z obnoviteľných zdrojov. Na druhej strane sa však mnoho krajín stále spolieha na jadrové a tepelné elektrárne, ktoré nie sú pri výrobe elektriny práve najekologickejšie.

Elektromobily sú v drvivej väčšine krajín menej škodlivé ako bežné autá

Jednou z nich je aj Poľsko, kde je elektrina vo veľkom vyrábaná najmä v tepelných elektrárňach. Celkovú produkciu emisií pri výrobe a prevádzke elektromobilov ovplyvňuje viacero zásadných faktorov. Automobilky však jednoznačne prechádzajú na novú, elektrickú vlnu motorizmu, do ktorej ich z veľkej časti núti aj EÚ so svojimi prísnymi nariadeniami. Mnohé krajiny si pritom dali za cieľ zbaviť sa áut so spaľovacími motormi, ktoré by z ciest mali podľa plánov vymiznúť už do roku 2050.

Pixabay

Nahradiť ich majú práve elektromobily, na ktoré sa stále mnohí pozerajú s veľkou kritikou. Nová štúdia však tvrdí, že pri súčasnom emisnom zaťažení pri výrobe elektrickej energie sú elektromobily stále menej škodlivé ako autá jazdiace na fosílne palivá až v 53 krajinách sveta, čo predstavuje 95 % celosvetového trhu v doprave. V drvivej väčšine sveta je tak používanie a výroba elektrických áut výrazne ekologicky šetrnejšia.

Flickr

Nenechaj si ujsť
Ako sa rokmi degraduje batéria v elektromobiloch? Veľké porovnanie odhalilo detaily

Štúdia taktiež tvrdí, že do polovice tohto storočia by malo byť každé druhé auto na ulici elektrické. Takáto zásadná zmena by dokázala zredukovať po celom svete produkciu CO2 o 1,5 gigatony ročne, čo aktuálne predstavuje celkovú produkciu emisií v Rusku. Dokonca by boli elektromobily efektívnejšie a menej škodlivé aj v krajinách, kde sa elektrina vyrába z obnoviteľných zdrojov, a to o celých 30 %.

Pixabay

Medzi takéto krajiny patrí napríklad Švédsko ši Francúzsko. Dosiahnuť terajšie plány však môže byť náročné. Prechod od klasických áut k elektromobilom nebude vôbec jednoduchý, avšak bude podľa expertov nevyhnutný.

Najkritickejšou kategóriou medzi automobilmi sú dieselové autá, ktoré sa stali veľkým terčom kritiky a mnohé automobilky už upustili alebo plánujú upustiť od výroby tohto druhu pohonu vo svojich vozidlách.

Ekologickú stránku elektromobilu testoval aj VW

Svoj dieselový Golf porovnal s elektrickou verziou e-Golf aj VW, ktorý poukázal na to, ako škodlivý je naftový pohon voči tomu elektrickému za celú životnosť auta. Dieselový Golf tak na začiatku svojho života ťahá za dlhší koniec, no elektrický e-Golf sa mu dokáže vyrovnať po nájazde 125 000 km, kedy sa aj podľa grafu stáva „čistejším“ a jeho uhlíková stopa sa znižuje. Zaujímavejšou časťou života oboch áut je nájazd 200 000 km.

db2019nr00405_large

Po prekročení tejto hranice sa podľa VW stáva e-Golf definitívne menej škodlivým ako jeho dieselová verzia. Čo sa však stane, ak elektromobil skončí skôr ako prejde vyššie spomínanú vzdialenosť? Do 125 000 km bude jednoducho zanechávať vyššiu uhlíkovú stopu.

Za jeho neekologickou stránkou stojí práve výroba batérií, ktorá nesmierne zaťažuje životné prostredie. Pokiaľ teda chce byť elektromobil podľa grafov VW ekologickejší ako diesel, musí za svoj život prejsť minimálne 125 000 km.

Elektromobilita