Slováci stále veria emisnému nezmyslu. Spaľováky totálne pohoreli v najnovšej štúdii
Ak si ešte stále niekto kladie otázku, či sú elektromobily naozaj ekologickejšou voľbou, najnovšia štúdia Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) má jasnú odpoveď: áno, a to dosť výrazne.
Elektrické autá predávané v Európe v súčasnosti vyprodukujú počas svojho životného cyklu až o 73 % menej skleníkových plynov ako ich benzínoví konkurenti, pričom výpočet zahŕňa aj emisie spojené s výrobou batérií. Pre porovnanie, v roku 2021 bol tento rozdiel len 59 %, čo znamená, že čistota elektromobilov sa rapídne zlepšuje. Na štúdiu upozornil portál Electrek.
Európa kráča správnym smerom
Podľa výskumníčky ICCT, Dr. Marty Negri, stojí za týmto pokrokom najmä rýchly prechod Európy na obnoviteľné zdroje energie a vyššia energetická efektivita elektrických vozidiel. „Batériové elektromobily v Európe sa stávajú čistejšími rýchlejšie, ako sme očakávali, a prekonávajú všetky ostatné technológie vrátane hybridov a plug-in hybridov,“ zdôrazňuje vedkyňa.
Zloženie elektrickej siete v EÚ sa mení rekordným tempom. Kým v roku 2020 pochádzalo z obnoviteľných zdrojov 38 % vyrobenej elektriny, už v roku 2025 by to malo byť 56 %. A tým sa to zďaleka nekončí. Do roku 2045 by tento podiel mohol stúpnuť až na 86 %. Keďže mnohé autá predané dnes budú jazdiť aj o 20 rokov, rastúci podiel čistej elektriny bude v budúcnosti ešte viac zvýhodňovať elektromobily z hľadiska klímy.

Cieľ výskumu
Naopak, spaľovacie autá zostanú aj naďalej naviazané na fosílne palivá, keďže alternatívy ako biopalivá či syntetické palivá (e-fuels) sú zatiaľ finančne aj technologicky neistejšie. Hybridy a plug-in hybridy pritom znižujú emisie len o 20 % resp. 30 % oproti bežným benzínovým autám, čo nie je dostatočné, ak to s klimatickými cieľmi myslíme vážne. Problémom plug-in hybridov je aj to, že v praxi častejšie jazdia na benzín, než by sa očakávalo.
Nová analýza ICCT si dala za cieľ vyvrátiť mýty o tom, že elektromobily nie sú až také „zelené“. V štúdii sa berie do úvahy celý životný cyklus vozidla, a to od výroby auta a batérie, cez recykláciu, produkciu paliva a elektriny, až po spotrebu a údržbu. Kľúčové je aj to, že model zohľadňuje budúce zmeny v energetickom mixe, čo je často prehliadaný faktor pri hodnotení plug-in hybridov.

Áno, ale…
Áno, výroba elektromobilu vyprodukuje na začiatku viac emisií, približne o 40 % viac ako výroba benzínového auta, a to najmä kvôli batérii. No tieto dodatočné emisie sa rýchlo kompenzujú, zvyčajne už po 17 000 kilometroch, čo bežný vodič dosiahne za rok až dva. Ak má spaľovák, po tejto prejdenej vzdialenosti jazdí na ekologický dlh.
„V poslednej dobe sme svedkami toho, ako niektorí lídri automobilového priemyslu nesprávne interpretujú údaje o emisiách hybridov. Analýza životného cyklu nie je dobrodružstvo, v ktorom si každý vyberie verziu, ktorá sa mu hodí,“ uvádza Dr. Georg Bieker, senior výskumník ICCT.
Ak teda Európa chce skutočne znížiť emisie z najšpinavšieho segmentu dopravy – osobných áut so spaľovacím motorom, ktoré tvoria takmer 75 % všetkých emisií v doprave – odpoveď je zrejmá: bezvýhradne staviť na batériové elektromobily
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský travel influencer má dlhovať klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Na Európu sa rúti bombogenéza: Meteoexperti varujú pred hlbokou tlakovou nížou, vietor dosahuje až 200 km/h

99 eur za sezónu: Koniec bezplatného koníčka vo Vysokých Tatrách, tisíce Slovákov si po novom priplatia

Semafor Andreja Danka má vážnu konkurenciu. Na Google Mapách sa objavil Sad Martiny Šimkovičovej
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský travel influencer má dlhovať klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Na Európu sa rúti bombogenéza: Meteoexperti varujú pred hlbokou tlakovou nížou, vietor dosahuje až 200 km/h

99 eur za sezónu: Koniec bezplatného koníčka vo Vysokých Tatrách, tisíce Slovákov si po novom priplatia

