Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Virtuálna či rozšírená realita sú zhodne označované ako budúcnosť hrania, skutočnosť sa však zatiaľ od podobných vízií tvrdo odlišuje. Headsety pre virtuálnu realitu sú vo väčšine prípadov drahé, pri dlhších maratónoch veľmi nepohodlné a navyše ani nedisponujú dostatočnou ponukou hier, ktoré by perspektívu virtuálneho hrania zásadne dvíhali.

Želiezko do ohňa virtuálneho hrania na konci roka 2016 hodila aj značka PlayStation, ktorá predstavila svoju prvú virtuálnu realitu. Na jednej strane išlo o pôsobivý kus hardvéru, ktorý si medzi používateľmi rýchlo vybudoval popularitu a dobrú povesť.

Na druhej strane však stálo komplikované zapojenie, ktoré mnohých (nielen) sviatočných hráčov od hrania odrádzalo. Predovšetkým, keď okrem samotného headsetu bolo potrebné disponovať aj kamerou a dvojicou pohybových ovládačov

Japonský výrobca teraz využíva vlastné bohaté skúsenosti i pokrok v technológiách na predstavenie novej generácie svojej virtuálnej reality. Oproti predchodcovi aj drvivej väčšine konkurencie ide o mamutí skok vpred, ktorý z hardvérovej novinky robí najlepšiu virtuálnu realitu na trhu.

Základné fakty

Začnime najskôr základnými informáciami. PS VR 2 je nová virtuálna realita od Sony, ktorá na Slovensko príde 22. novembra. Cena zariadenia predstavuje takmer 600 € a na hranie je potrebné vlastniť aj PlayStation 5, do ktorej pri každom hraní treba headset zapojiť.

Nová generácia hrania vo virtuálnej realite prichádza s technológiou inteligentného sledovania očí, vibrácií náhlavnej súpravy, podporou 3D zvuku aj kompletne prepracovanou dvojicou ovládačov s novým dizajnom a podporou adaptívneho stláčania spúšťačov či haptickou odozvou.

O kvalitu obrazu sa stará dvojica OLED displejov s rozlíšením 2000 x 2040, ktoré poskytujú 4K HDR pri 90 až 120 snímkach za sekundu, pričom zorné pole predstavuje približne 110 stupňov. Oproti predchodcovi ide v oblasti obrazu o brutálny, približne 4-násobný skok vpred, no čerstvá novinka do vačku hravo schová aj konkurenciu a papierovo je najvýkonnejším komerčne dostupným headsetom na virtuálnu realitu.

Komfort na prvom mieste

Už prvý pohľad na samotný headset napovedá, že Sony svoju novinku vybudovalo na základoch prvej generácie. Headset totiž po vybalení na prvý pohľad nápadne pripomína svojho predchodcu. Novinka však klame telom, pretože pri pohľade zblízka je badateľných množstvo vítaných noviniek.

Jednou z najzásadnejších je kabeláž – na rozdiel od predchodcu druhá generácia virtuálnej reality obsahuje iba jediný kábel, ktorým je približne 4,5 m dlhý USB-C s dizajnom proti stáčaniu. Kábel stačí zapojiť do prednej časti PS5 a následne už stačí spustiť želaný titul s podporou VR. A to je všetko. Žiadne zapájanie do zásuvky, žiadne nastavovanie kamery ani zapájanie HDMI kábla do zadnej strany konzoly.

PS VR 2 má hmotnosť 560 gramov, ide teda o jeden z najľahších headsetov na trhu. Oproti predchodcovi je približne o 50 gramov ľahšia. Nasadenie súpravy prebieha jednoducho – po stlačení tlačidla na pravej prednej strane zariadenia sa odomkne vysunutie optickej časti, čo umožní nasadiť zariadenie na hlavu a nastavenie ideálnej polohy. Zariadenie môžu používať aj hráči s dioptrickými okuliarmi, ktorí jednoducho vzdialenosť šošoviek od očí nechajú o niečo väčšiu.

Stlačením tlačidla na zadnej strane sa headset roztiahne, otáčaním tlačidla je následne možné regulovať utiahnutie. Headset je nutné nasadiť pomerne pevne, pri nedostatočnom utiahnutí je obraz rozmazaný. Absolútnou novinkou je otáčacie tlačidlo na ľavej prednej strane headsetu, ktoré umožňuje zväčšenie alebo zmenšenie šírky šošoviek na presné prispôsobenie podľa očí používateľa.

Nasadenie headsetu pre nováčikov vyžaduje trocha praxe, po niekoľkých herných seansách však nezaberie viac ako pár sekúnd. Správne nasadenie je kľúčové pre kvalitu obrazu a celkový herný zážitok – keďže sa vyžaduje pomerne silné utiahnutie, hráč môže v prvých chvíľach cítiť jemný tlak, predovšetkým na vrchnej časti nosa.

Po viac než týždňovom takmer každodennom hraní možno povedať, že dizajnéri v Sony odviedli skvelú prácu – PS VR 2 je pohodlný a netlačí čo sa o predchodcovi s čistým svedomím určite povedať nedalo. Podobne ako pri všetkých okuliaroch na virtuálnu realitu však dlhých maratónoch záťaž cítiť a treba si dať prestávku.

Pri nasadení je rovnako potrebné zapojiť aj slúchadlá. Tie sa nachádzajú priamo v balení, zapojenie prebieha cez jack konektor na vrchnej strane. Slúchadlá stačí pripojiť raz, disponujú ideálnou dĺžkou, takže pri pohybe hlavou vôbec nezavadzajú. Okrem toho disponujú aj podporou 3D audia a troma veľkosťami štupľov v balení.

Ďalšie ovládacie prvky sú umiestnené na spodnej časti panela a pozostávajú z tlačidla zapnutia umiestneného presne v strednej spodnej časti a tlačidla, ktoré v headsete vypne vysielaný obraz a cez šedý filter ukáže skutočnú miestnosť. Na spodnej strane je umiestnený aj vstavený mikrofón.

Nastavenie je expresné, zážitok neskutočný

Zapojenie virtuálnej reality je extrémne rýchle a pohodlné. Po prvom pripojení konzola zariadenie automaticky rozozná a vyzve na prvotnú konfiguráciu. Ide o rýchly a párminutový proces, ktorý používateľa oboznámi s hlavnými vlastnosťami nového zariadenia, no pri ďalšom použití už ďalej neotravuje.

Jediné, čo pri každej hre treba spraviť, je nastaviť si priestor hrania. Pri sedení tento priestor musí predstavovať 1 m x 1 m, pri státí a pohybe Sony odporúča hraciu plochu najmenej 2 m x 2 m. Bezpečná zóna hrania je pri nastavení znázornená efektnou mriežkou, akonáhle ju hráč pri pohybe prekročí, upozorní ho na to červené prekročenie mriežky.

Nastavenie hernej zóny je jednoduché, hráč má na výber buď naskenovanie miestnosti, čo sa deje jednoducho otáčaním hlavy a sledovaním prostredia, alebo sa zóna nastaví automaticky v okruhu 1 metra, napríklad pri sedení alebo státí bez pohybu.

Používateľské rozhranie je takmer identické ako pri bežnom hraní, naozajstný zážitok sa tak začína až pri zapnutí hry, kde hráč na vlastnej koži pociťuje nový rozmer hrania. Herný zážitok sa s predchádzajúcou generáciou VR od Sony ani len nedá porovnať, nový headset je o svetelné roky popredu.

Hráč sa po zapnutí hry ocitne priamo v hernom svete a nasáva jeho atmosféru, farby či zvuky z úplne iného pohľadu. Vďaka 110° zornému poľu sa môže otáčať, pozerať nahor či nadol, v obraze nikdy nie sú žiadne slepé body.

Obraz je nádherne ostrý, o čo sa vo veľkom stará technológia foveálneho vykresľovania. Headset vďaka sledovaniu očí presne rozozná, ktorým smerom sa hráč pozerá, takže dokáže obraz v momente vyhladzovať a vyostrovať. Pri periférnom videní už je obraz o niečo rozmazanejší – ako veľmi záleží na konkrétnom titule.

Celkovo netreba očakávať, že kvalita vyobrazenia bude dosahovať takej úrovne ako pri hraní bez headsetu. Sledovanie cez šošovky je jednoducho cítiť, či už pri klasickom hraní alebo pri cinematickom móde. Tak je to však pri každej virtuálnej realite.

Technológia sledovania očí funguje bezchybne a je radosť pohybovať sa v menu hry len pohybom zrakom, samozrejme za predpokladu, že to titul podporuje. Hry bleskovo reagujú aj na pohyb ovládačmi a nie je cítiť žiadne oneskorenie.

Novinou na headsete je aj zabudovaný motorček, ktorý sa stará o vibrácie. Vibračná odozva je veľmi jemná, netreba sa obávať žiadneho silného „dunenia“. V hrách ju spúšťajú rôzne situácie ako napríklad prechod dinosaurov či útok súpera. Pri hraní si hráč vibrácie v súprave vôbec nemusí všimnúť, ide o malé, no vítané spestrenie, ktoré herný zážitok obohacuje o ďalší vnemový prvok.

Vítaným dodatkom oproti predchodcovi sú aj Fresnelove šošovky, ktoré vo VR headsetoch dnes využívajú prakticky všetci výrobcovia. Majitelia prvej generácie PS VR si živo pamätajú neustálu nutnosť šošovky pretierať a čistiť, pri nástupcovi vďaka dizajnovým zmenám táto nutnosť takmer celkom odpadá. Za dva týždne testovania sme šošovky museli očistiť jediný raz.

Od základu prekopané ovládače

Prvá generácia VR headsetu od Sony čelila častej kritike za použitie množstva hardvéru. Okrem zložitého zapojenia a všadeprítomnej kabeláže bolo potrebné vlastniť aj kameru a dvojicu pohybových ovládačov, ktoré už navyše mnohí vnímali ako zastaralé.

Pri nástupcovi všetky tieto starosti odpadajú. Pohyb ovládačov zaznamenáva štvorica kamier integrovaných priamo v zariadení a ovládače oproti predchodcom prešli kompletnou revolúciou. Výrobca sa v tomto prípade jasne inšpiroval konkurenciou a predstavil dizajnovo podobné prstencové ovládače, ktoré však dizajnom dokonale pasujú do rodiny PlayStation.

Rukoväte oboch ovládačov sú obklopené širokými bielymi kruhmi, ktoré obklopujú zápästie. Bezpečnosť a ochranu proti náhodnému vykĺznutiu zabezpečuje šnúrka, ktorú je možné upevniť okolo zápästia. Dá sa to spraviť aj jednou rukou, šnúrku je v prípade potreby možné celkom odstrániť.

Ovládače PlayStation VR 2 sú vybavené viacerými vlastnosťami známymi z klasických ovládačov DualSense – disponujú pokročilou vibračnou odozvou, ktorá upravuje silu vibrácií na základe diania na obrazovke či adaptívnymi spúšťačmi, ktoré pri stlačení tlačidiel R2 a L2 vyvolávajú aktívny odpor, napríklad pri streľbe z luku.

Novinkou je detekcia dotyku prstov – vďaka integrovaným senzorom ovládač automaticky zistí, kde na ovládači sa nachádzajú prsty a vie tak vierohodnejšie kopírovať gestá v hre. Aj v tomto prípade ide o naoko malú novinku, ktorú si hráč v zápale hry nemusí všimnúť, no opäť vylepšuje výsledný zážitok.

Ergonómia ovládačov je zvládnutá na jednotku, pripraviť sa však treba, že na nový dizajn si treba chvíľu zvykať. Výnimočné nebudú ani situácie, kedy sa hráč pozastaví, na ktorú ruku ovládač pasuje. Rovnako si treba zvykať aj na rozloženie tlačidiel, predovšetkým na L1 a R1 umiestnené na bočných stranách ovládačov.

Ovládače sú bezdrôtové, ich párovanie prebieha identicky s klasickým DualSense, nabíja sa prostredníctvom USB-C kábla. Povrch je pogumovaný a dobre zabezpečený proti spoteným dlaniam a šmýkaniu, vďaka čomu sme pri hraní šnúrky na ruky už ani neupevňovali.

Pri štarte viac než 30 hier, ďalšia stovka na ceste

Bez ohľadu na pôsobivú technickú stránku novej virtuálnej reality nemá zmysel o nej uvažovať bez poriadnej zásoby hier. Narovinu treba povedať, že aj keď sa na VR predstavilo viacero sľubných titulov, veľká časť z nich pôsobí skôr ako technologické demo než ako plnohodnotný herný titul.

Sony by tento imidž rado vylepšilo a sľubuje, že svoju technologickú novinku bude zásobovať pravidelnými novinkami. Pri štarte PlayStation VR 2 ponúkne približne 30 titulov, pričom vo vývoji je podľa výrobcu viac než stovka ďalších.

Jednoznačne najväčším ťahákom je Horizon Call of the Mountain, ktorý hráča zavedie do apokalyptickej budúcnosti plnej robotov. Horizon je prvou hrou skutočne optimalizovanou pre PS VR 2 a ak sa aspoň časť z budúcich hier podobnému zážitku priblíži, virtuálna realita od Sony sa stane absolútnym zabijakom.

Prešli sme obe hry zo série Horizon, no dostať sa do tohto sveta a na vlastné oči vidieť dinosaurov a ikonických hlavných predstaviteľov je úplne iná šálka kávy. Zážitok z Horizon je neopísateľný – svet hýri farbami, zvukmi a všadeprítomnými nebezpečenstvami v podobe robotov-zabijakov.

Hrateľnosťou sa novinka sústredí predovšetkým na lezenie a streľbu z luku. V oboch prípadoch ide o nesmierne autentický zážitok. Hráč nehrá za Alloy, ale za odpadlíka z kmeňa Shadow Carja, perspektíva sa prenáša do prvej osoby, kedy hráč vidí len ruky.

Pri lezení vo výškach sa nám pri pohľade na zem neraz spotili dlane, streľba s lukom je tak reálna, že sme z tulca na chrbte vyťahovali virtuálne šípy a pri mierení žmúrili oko. Hra pre komfort ponúka množstvo detailných nastavení a kompletnú recenziu prinesieme v samostatnom článku, výlet do apokalyptického sveta nás však celkom odrovnal a Horizon Call of the Mountain je jednou z najkrajších a zážitkovo najlepších hier vo virtuálnej realite.

Horizon je jednoznačným ťahákom nového headsetu, čo bolo pri hraní ďalších hier trocha cítiť. Vyskúšali sme dobrodružstvo myšiaka Mossa v rovnomennej platformovke alebo výlet do sveta Star Wars v hre Tales from the Galaxy’s Edge. Opäť platí, že preniesť sa do herného sveta a stať sa súčasťou príbehu je skvelý pocit, viackrát sme si však  želali, aby boli v oblasti optimalizácie a odozvy (či už vibračnej alebo pri stláčaní spúští) ako práve Horizon.

Strašiak v skrini

Headset od Sony sme zatiaľ iba chválili, pozrime sa na najväčšie negatíva. Tých nie je veľa a za skutočne hlavné považujeme iba jediné – nevoľnosť pri hraní. V tomto prípade nejde o problém virtuálnej reality od Sony, ale technológie ako takej.

Hráč sa totiž pri nasadení VR headsetu ocitá v novom svete a pri rýchlom sledovaní prostredia, predovšetkým však pri pohybe v hernom svete, telo dostáva protichodné signály – oči vysielajú do mozgu signál, že hráč sa hýbe, no telo v skutočnosti zostáva stáť. Každý hráč na podobný podnet reaguje individuálne – niekto sa začne potiť, inému sa točí hlava a zostane mu na vracanie. Nevoľnosť je porovnateľná s tým, ako keď si v idúcom aute čítate knihu.

Podobné symptómy môžu byť citeľné aj pri hraní novej virtuálnej reality, aj keď technológia sledovania očí a bohaté možnosti nastavení komfortu (pri vybraných hrách) riziko vzniku nevoľnosti výrazne limitujú. Aj napriek tomu začiatočníkom odporúčame začať pri pohybovo menej náročných tituloch a postupne sa na podobné hranie „vytrénovať“.

Z drobných negatív samostatného headsetu prekvapili azda iba dve veci – plasty na ovládačoch sú pomerne náchylné na škrabance. Ide o prekvapenie, keďže Sony svoje ovládače vždy robí z kvalitných plastov, pri VR si však treba dávať špeciálny pozor.

Druhá vec nie je ani tak negatívum ako skôr konštatovanie, že headset treba používať v dobre nasvietenej miestnosti. Pri šere alebo úplnej tme môže zariadenie zahlásiť, že nedokáže skenovať okolie a vyzve hráča na rekalibráciu zóny hrania.

Verdikt

Nová virtuálna realita od Sony je oproti predchodcovi masívnym pokrokom v každom jednom smere. Sony do svojho nového headsetu zabudovalo množstvo noviniek a pôsobivých technológií ako sledovanie pohybu očí, 3D zvuk, kompletne prepracované ovládače s haptickou odozvou a detekciou pohybu.

PlayStation VR 2 na trh zároveň prichádza s dvojicou kvalitných OLED displejov, ktoré novému hardvéru zabezpečujú najlepšiu kvalitu obrazu spomedzi konkurencie. Prísľub kvality nezostáva iba na papieri a zážitok z hrania je v prvých momentoch dychberúci, predovšetkým pre hráčov, ktorí zatiaľ s hraním vo virtuálnych svetoch neprišli do plnohodnotného kontaktu.

Horizon Call of the Mountain je splneným snom každého fanúšika značky a dáva prísľub, že hranie vo virtuálnej realite môže skutočne priniesť prvotriedny zážitok. Ak Sony svojmu headsetu v budúcnosti zabezpečí aj ďalšie rovnako kvalitné hry, PS VR 2 má všetky predpoklady na to, aby stagnujúci herný segment opäť dostala na výslnie.

Vo výsledku je tak PlayStation VR 2 skvelým kusom elektroniky, ktorý zaujme hneď pri svojom štarte. Ako dizajnom a výkonom, tak aj hernou skúsenosťou, ktorú posúva na celkom novú úroveň. 600 eur síce nie sú žiadne drobné, hráčov hľadajúcich neortodoxný zážitok však novinka sklamať nemôže.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú