Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Stanice technickej kontroly vo všetkých štátoch EÚ by mali v budúcnosti fungovať efektívnejšie, ako je tomu dnes. Zvažuje sa zavedenie kontroly nových systémov vozidiel, zmeny kontrolných metód alebo úpravy intervalov kontroly a ich rozšírenie na ďalšie skupiny vozidiel, informuje Technická služba technickej kontroly v tlačovej správe pre médiá.

Zmeny by mali prispieť k vyššej bezpečnosti na cestách a taktiež k lepšej ochrane životného prostredia v Európe. Medzi zmenami, ktoré by sa mali v pripravovanej legislatíve objaviť, sú napríklad funkčné testy pokročilých asistenčných systémov vodiča (ADAS), nové metódy kontroly emisií škodlivín vo výfukových plynoch alebo kontrolné postupy prispôsobené elektrickým a hybridným pohonom vozidiel.

FOTO TASR - Milan Kapusta

Zlepšiť a prispôsobiť súčasnému stavu automobilovej techniky by sa mali aj postupy používané na kontrolu všetkých ostatných častí vozidiel. Lehoty pravidelných kontrol by v budúcnosti mohli zohľadňovať aj účel použitia vozidla (napríklad komerčný) alebo intenzitu jeho prevádzkovania (podľa počtu najazdených kilometrov).

V súčasnosti je technická kontrola úplne rovnaká

Účastníci konferencie, ktorú na Slovensku vôbec poprvýkrát hostila spoločnosť TESTEK (Technická služba technickej kontroly), zatiaľ nepredložili konkrétne návrhy, ako by sa mohli po novom zmeniť kontroly elektrických či hybridných vozidiel.

TESTEK

Ako uvádza Technická služba technickej kontroly vo svojom dokumente, v súčasnosti sa technická kontrola elektrických a hybridných vozidiel takmer úplne zhoduje s kontrolou áut so spaľovacím motorom.

NIO

Zhodné sú teda metodické pokyny, rovnaké je hodnotenie chýb, povinné predložené doklady či lehoty technických kontrol a zhodné sú aj vydávané doklady po absolvovaní technickej kontroly.

Kabeláž okolo elektrického pohonu sa má kontrolovať iba vizuálne a technici pri kontrole nesmú odpájať žiadne káble vo vozidle. Elektromobil či hybrid musí disponovať niekoľkými bezpečnostnými prvkami v podobe výstražných nálepiek.

TESTEK to vo svojej dokumentácii na kontrolu elektrických vozidiel popisuje nasledovne:

V blízkosti dobíjateľného zásobníka energie (batérie s vysokým napätím) musí byť značenie v tvare žltého trojuholníka ohraničeného čiernou farbou a symbolom blesku čiernej farby. Rovnaké značenie sa musí nachádzať tiež na všetkých krytoch a batériách, ktoré po odstránení odkryjú živé časti vysokonapäťových obvodov.

V prípade, ak by mohlo dôjsť k poraneniu osoby vykonávajúcej technickú kontrolu z dôvodu poškodenia elektrického vedenia, poškodenia akumulátorov, alebo iných častí tvoriacich súčasť elektrického pohonu automobilu, odporúča sa ukončiť kontrolu na vozidle. Technická kontrola sa nevykoná a protokol sa uzavrie so záverom „nevyhodnotený“.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú