Cenou podlezú magickú hranicu. Stellantis plánuje vyrábať lacné elektromobily
Stellantis sa už etabloval na trhu cenovo dostupných malých elektromobilov vďaka modelom ako Citroën ë-C3 a Fiat Grande Panda, ktoré využívajú batériové články typu LFP (lítium-železo-fosfát) od čínskej spoločnosti SVOLT. Najnovšie informácie však naznačujú, že automobilka by mohla rozšíriť portfólio dodávateľov o čínskeho giganta BYD, čím by sa mohli ceny vozidiel ešte viac znížiť, píše Electrive.
Podľa francúzskeho portálu L’Argus, Stellantis zvažuje použitie batériových článkov od BYD, ktorý je špecialistom na LFP technológiu a disponuje silne integrovaným dodávateľským reťazcom – od vlastných lítiových baní až po masívnu výrobu batérií. Práve vysoké výrobné objemy BYD by mohli Stellantisu priniesť výrazne nižšie náklady v porovnaní s aktuálnym dodávateľom SVOLT.
V súčasnosti batériový systém CMP Smart Car platformy obsahuje 44 kWh batériu s dojazdom okolo 320 kilometrov podľa WLTP. Tento systém poháňa modely ako Citroën ë-C3 (23 300 eur) a Fiat Grande Panda (24 990 eur), pričom väčšie verzie ako Citroën ë-C3 Aircross či Opel Frontera Electric sú ešte drahšie.
Lacnejšie varianty s menšími batériami
Stellantis už predtým avizoval dve hlavné vývojové cesty – prvou je verzia s väčšou batériou, ktorá ponúkne dojazd okolo 400 kilometrov a bude využívať NMC články (lítium-nikel-mangán-kobalt). Táto by sa mala objaviť po uvedení modelov ë-C3 Aircross a Frontera Electric na trh.
Druhou možnosťou, a práve tou, ktorá súvisí s BYD, je vývoj ešte dostupnejšej verzie s menšou batériou. Už v októbri 2023 Stellantis oznámil, že v roku 2025 plánuje uviesť model s dojazdom 200 kilometrov a cenou pod 20 000 eur. Práve tu prichádza do úvahy nasadenie batériových článkov od BYD. Podľa L’Argus by sa mohol použiť batériový balík s kapacitou 30 až 35 kWh, čo by znamenalo dojazd približne 200 až 250 kilometrov podľa WLTP. Zatiaľ však nie sú dostupné podrobnosti o výkone nabíjania či ďalších technických parametroch.

Kľúč k dostupným elektromobilom
Batérie s LFP chémiou sú v súčasnosti v automobilovom priemysle považované za kľúčový prvok pri znižovaní nákladov na výrobu elektromobilov, najmä v cenovo citlivom segmente. Volkswagen plánuje LFP batérie použiť v modeli ID.2, ktorý má byť dostupný od 25 000 eur, a pravdepodobne aj v lacnejšom ID.1 za približne 20 000 eur. Renault už potvrdil využitie LFP článkov v pripravovanom modeli Twingo E-Tech.
Ak sa správy o spolupráci Stellantisu s BYD potvrdia, mohol by to byť významný krok k cenovo dostupným elektromobilom pre širšiu verejnosť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)

Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti

Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony

Slováci môžu ušetriť desaťtisíce eur. Tu sú najlepšie jazdené elektroautá, ktoré kúpiš za zlomok ceny

OFICIÁLNE: Volkswagen ukončí výrobu legendárneho spaľováku. Model premení na elektromobil
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Sieť predajní dm sťahuje z predaja nebezpečný produkt. Môže obsahovať kvasinky a plesne

Slovákov oberá o tisíce eur ročne. Rafinovaný podvod pri kúpe auta nemizne

92 % nádorových buniek zmizlo po 30 minútach. Nová metóda ničí rakovinu bezpečne

Z bunkra pri Bratislave vzniklo zážitkové bývanie. Architekti oživili 90-ročný úkryt

„Sme dosť blízko k dohode.“ Putinov vyslanec prekvapil svet tvrdením o konci vojny na Ukrajine
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Slováci môžu ušetriť desaťtisíce eur. Tu sú najlepšie jazdené elektroautá, ktoré kúpiš za zlomok ceny
-
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
- Ľudia musia urobiť jednoduchý krok. Európska vláda spúšťa masívne dotácie na elektromobily
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
Elektromobilita rozdelila Európu na dve časti. Osud spaľovákov má v rukách jeden štát
Prevádzkovatelia spochybňujú plán vlády. Žiadajú predĺžiť využívanie jadrovej energie
Predbehol angličtinu a rozumejú mu aj Slováci. Sused Slovenska má najpresnejší jazyk pre komunikáciu s AI
Trump vyslal jasný odkaz. Severnú Kóreu označil za „akýsi jadrový štát“
Kritici sa chytajú za hlavu: 60 krajín OSN podpísalo kontroverznú kyber dohodu, navrhli ju Rusi
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Sieť predajní dm sťahuje z predaja nebezpečný produkt. Môže obsahovať kvasinky a plesne

Slovákov oberá o tisíce eur ročne. Rafinovaný podvod pri kúpe auta nemizne

92 % nádorových buniek zmizlo po 30 minútach. Nová metóda ničí rakovinu bezpečne

Z bunkra pri Bratislave vzniklo zážitkové bývanie. Architekti oživili 90-ročný úkryt

